Det är härligt med folk som säger vad de tänker och Opelchefen Frank Weber är extremt ärlig: ”Vi har inte en aning om vad som händer inom bilindustrin, därför gör vi allt på en gång. Men elbilar tror jag inte på.”
”Vi ser att kunder går direkt från suvar till coupébilar – hur förklarar man det? Inte en aning”, säger Frank Weber.
Det finns nog ingen som vet exakt vad Opels varumärke står för och det är kanske inte så konstigt när man lyssnar på Opels Europachef, Frank Weber.
"Vilken teknik kommer att vara ledande inom fem år? Vilken typ av bilar vill kunderna ha? Fler stora eller små? Mer suvar eller kombibilar. Är coupémarkanden död? Vi har inte en aning. Vi ser exempelvis att kunder går direkt från suvar till coupébilar – hur förklarar man det? Inte en aning.
Opels enda premiär i Paris var Astra Sportstourer. I rött Astra GTC, som än så länge bara är ett koncept. (Se länkar nedan för att läsa mer.)
Sanningen är att vi inte vet hur det kommer att se ut framöver och därför gör vi allt på en gång!"
Weber berättar att alla talar om dowsizning inom industrin. Men han har fortfarande inte sett att kunderna springer benen av sig efter minibilar.
"Sju procent av bilförsäljningen inom EU är minibilar. Vore det så att alla brydde sig om pengar och miljö skulle den här marknaden öka snabbt. Det gör den inte. Corsa-segmentet står för 20 procent."
När det gäller elbilar är Frank mycket skeptisk, trots att han tidigare jobbat i USA som projektledare för elbilen Chevrolet Volt:
"Bilism handlar om mobilitet, om att kunna åka vart som helst när som helst. Det funkar inte med en elbil. Och de som tror att elbilar ska kunna bli familjens billiga andra-tredjebil har fel. Elbilar blir dyra. Jag är mycket skeptisk. Däremot tror jag att elektrifieringen av bilarna kan ge mycket av glädjen tillbaka nu när motorstorlekarna går ner. Skojiga mild/full-hybrider ger stora möjligheter."
När det gäller Saabs framtid ger inte heller Frank en positiv prognos:
"För att överleva måste måste man ha tillgång till all teknik och när det gäller Saab har man inte den resursen som vi har inom GM och då måste de välja extremt noga vad de ska satsa på. Satsar man fel…"
"Eftersom vi inte vet hur framtiden ser ut bygger vi alla bilar med alla olika typer av drivlinor."
Låt oss sammanfatta:
Saab: Daredevils.
Opel: Hängslen och livrem.
Vilket varumärke kommer att vara starkast om fem år?