Hoppa till innehåll

Volvos elbil testas hos klimatsmart familj

Är det möjligt att pressa ner utsläppen av koldioxid till ett ton per person och år? Det ska en svensk familj ta reda på i projektet ”One Tonne Life”, där alla CO2-källor, inklusive mat, boende och transporter minimeras. Familjens bil är en eldriven Volvo. I början av nästa år flyttar en familj in i den […]

Är det möjligt att pressa ner utsläppen av koldioxid till ett ton per person och år? Det ska en svensk familj ta reda på i projektet ”One Tonne Life”, där alla CO2-källor, inklusive mat, boende och transporter minimeras. Familjens bil är en eldriven Volvo.

Volvos elbil testas hos klimatsmart familj

I början av nästa år flyttar en familj in i den här klimatsmarta villan i Hässelby i västra Stockholm. Här ska allt i vardagslivet optimeras för lägsta möjliga koldioxidutsläpp. Målet är ett ton per person och år. Världsgenomsnittet i dag är sju ton.

Genomsnittet i världen för utsläpp av koldioxid ligger i dag på cirka sju ton per person och år. Att försöka pressa ner den siffran till ett ton, är som man förstår en tuff utmaning. Men just det är målet i ett världsunikt test där en svensk barnfamilj ska försöka minska sin klimatpåverkan maximalt.

I början av 2011 börjar en utvald tvåbarnsfamilj leva "One Tonne Life" i en nybyggd villa i Hässelby utanför Stockholm. Projektet går alltså ut på att leva ett normalt liv där varje familjemedlem svarar för ett utsläpp av maximalt ett ton koldioxid per år. Projektet har initierats av de tre företagen A -hus, Vattenfall och Volvo Personvagnar, som tillsammans förser familjen med ett klimatsmart boende, en elbil, förnybar el samt mätteknik och expertis på energiområdet.

Även ICA och Siemens ingår i projektet och därmed täcker "One Tonne Life"-expertisen in ytterligare två områden. Maten är en betydande del av vår klimatpåverkan och hushållsapparater står för cirka hälften av familjens elanvändning, om vi bortser från uppvärmning och varmvatten.

– Med ett brett sortiment av miljömärkta, ekologiska och närproducerade varor underlättar vi redan idag för kunderna att göra bra val för miljön. Genom att medverka i "One Tonne Life" hoppas vi hitta nya sätt att engagera och hjälpa våra kunder att göra enkla men betydelsefulla val såväl i butik som hemma i köket, säger ICA:s miljöchef Maria Smith.

– För Siemens har miljöfrågorna högsta prioritet i utvecklingen av framtidens hushållsapparater. Under den senaste 15-årsperioden har Siemens pressat ner produkternas energiförbrukning med mellan 40 och 80 procent. De produkter som familjen i "One Tonne Life" får tillgång till visar hur
långt vi redan kommit. Vi kommer även att hjälpa familjen att använda sina vitvaror på mest miljöeffektiva sätt, säger Michael Steinle, VD vid Siemens Hushåll Nordeuropa.

"Entonsfamiljen" kör en Volvo C30 DRIVe Electric, den modell som ska byggas i 250 exemplar för att testas i daglig användning. Bilen har exakt samma utrustning som den förbränningsmotordrivna C30, men den ger i alltså nollutsläpp när den körs. Om den laddas med energi från förnybara källor kan körningen totalt sett bli i det närmaste fri från koldioxidutsläpp. Räckvidden anges till som mest 15 mil. Sträckan påverkas en del av temperatur, påslagna elförbrukare och körsätt.

Bilarna i demonstrationsflottan är utrustade med avancerad mätutrustning. Det är viktigt för Volvo PV att ta till sig ytterligare kunskap om hur bland annat kör- och laddbeteenden påverkar batteriet och dess livslängd i elfordon.

– Femton mil är en avsevärt längre sträcka än vad 90 procent av alla pendlare i Europa kör per dag. Bilen skulle alltså kunna användas för daglig pendling av en normalfamilj, sa Lennart Stegland, som är chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision, när C30 DRIVe Electric presenterades i september.

I projektet "One Tonne Life" är det upp till bevis för el-Volvon som enda bil i familjen.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.