Hoppa till innehåll

Latin NCAP krocktestar i Sydamerika

Nu kan även bilköpare i Latinamerika jämföra krocksäkerheten hos de modeller som tillverkas och säljs på den sydamerikanska kontinenten. Två Latin NCAP-anläggningar har etablerats och testmetoden och resultaten är desamma som hos Euro NCAP. Kinesiska Geely (som äger Volvo Personvagnar) misslyckades kapitalt i det latinamerikanska krockprovet: karossen kollapsade och eftersom krockkuddar saknades, blev förardockan livsfarligt […]

Nu kan även bilköpare i Latinamerika jämföra krocksäkerheten hos de modeller som tillverkas och säljs på den sydamerikanska kontinenten. Två Latin NCAP-anläggningar har etablerats och testmetoden och resultaten är desamma som hos Euro NCAP.

Latin NCAP krocktestar i Sydamerika

Kinesiska Geely (som äger Volvo Personvagnar) misslyckades kapitalt i det latinamerikanska krockprovet: karossen kollapsade och eftersom krockkuddar saknades, blev förardockan livsfarligt skadad. Betyget: noll stjärnor.

Latinamerika – Sydamerika, Mexiko och Karibien – är en snabbt växande bilmarknad och allt fler tillverkare etablerar produktion där. Samtidigt är trafikolycksstatistiken dyster, med ett mycket stort antal dödade och svårt skadade.

Latin NCAP är den första krocktestorganisation som bildats på en av världens nya, snabbväxande bilmarknader och är därmed ett historiskt steg på vägen mot ökad information om säkerheten hos regionalt byggda och sålda bilmodeller.

Latin NCAP krocktestar i Sydamerika

Logotypen för krocktestorganisationen Latin NCAP, som har sitt huvudkontor i Montevideo, Uruguay.

Den internationella motororganisationen FIA och ett antal andra sydamerikanska organisationer står bakom satsningen på Latin NCAP, som också backas upp av The Inter American Development Bank. Starten för Latin NCAP kommer att bidra till det av FN utropade Decenniet för säkrare vägtrafik 2011 till 2020, som beräkna kunna rädda fem miljoner liv på vägarna om alla planerade aktiviteter lyckas.

Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP, kommenterar:
"Vi gratulerar våra kolleger i Latin NCAP till att ha tagit det här viktiga steget för den latinamerikanska regionen. Latin NCAP kommer inte bara att höja standarden för bilsäkerheten och skyddet för vuxna och barn i bilen, utan samtidigt öka allmänhetens medvetenhet om säkrare trafik på vägarna.

Latin NCAP krocktestar i Sydamerika

Jo, det är sant: Peugeot 207 säljs i Sydamerika helt utan krockkuddar. Därför valde Latin NCAP att krocktesta den så, och resultatet blev förskräckande, som väntat. Betyget blir en stjärna, främst på grund av ”oacceptabelt hög risk för livshotande skador på förarens huvud när det slår i ratten”.

I samband med offentliggörandet av organisationen Latin NCAP presenterades på måndagen resultat för krocktester med nio regionalt tillverkade bilar, med separata stjärnbetyg för vuxen- och barnskydd. Resultaten presenterades samtidigt i Montevideo, Uruguay och Sao Paulo, Brasilien.

Krocktestprogram under beteckningen NCAP (New Car Assessment Programme) finns tidigare i Asien, Australien, Europa och USA.

Latin NCAP krocktestar i Sydamerika

Kineserna har gjort det igen: Geely CK mosas helt mot barriären, och eftersom den säljs utan krockkuddar är katastrofresultatet givet. Karossen kollapsar, och Latin NCAP konstaterar att det knappast hade hjälpt med krockkuddar, i och med att A-stolpen vek sig och instrumentpanelen och pedalerna trängde in i kupén. Betyg: noll stjärnor. (Kinesiska Brilliance BS 6 klappade igenom fullständigt i ett Euro NCAP-test 2007 och fick en stjärna för vuxenskyddet.)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.