Motoreffekten ligger kvar på 570 hk men Ferrari har lättat och styvat upp 458:an i sitt Challenge-utförande. Chassit är sänkt 50 mm och varvtiderna på Ferraris Fioranobana är hela 8,5 sekunder under ”vanliga” 458 Italia. Det finns bara en hake…
Bologna Motor Show stöttas av Ferrari som väljer att premiärvisa nästa års raceversion där – 458 Challenge. Bilsalongen öppnar för publik 4 december och har öppet till 12:e. KLICKA FÖR STÖRRE
Bologna Motor Show har öppnat för media idag, torsdag 2 december, och där är det den länge emotsedda Challenge-versionen av Ferrari 458 som premiärvisas. Modellen blir den femte i ordningen som kan tävla i Ferraris egen racingserie Challenge Trofeo Pirelli (tillsammans med 348, F355, 360 och F430).
Att 458 Challenge bara är avsedd för racingbruk är väl den största nackdelen med modellen. Men genom att studera detaljerna får vi kanske en liten inblick i hur Ferrari tänkt sig den gatlegala 458 Scuderia – eller möjligtvis Stradale – när den nu kan tänkas komma.
Att den 4,5 liter stora V8:an är topptrimmad redan i standardskick, med 570 hk vid 9.000 rpm, förstår vi då Ferrari lämnar den helt orörd i 458 Challenge. Ferraris elektroniskt reglerade E-Diff liksom tractionsystemet F1-Trac får också följa med i racebilen, vilket är första gången. Men sen vet vi också från våra besök i Maranello att 458:an något av ett modernt stridsflygplan bland sportbilarna, den kan nästan inte "flygas" utan sina elektroniska hjälpsystem. Föraren kan välja tre positioner: "Off", "1" eller "2". Framför allt kan hjälpsystemen visa sig effektiva vid regn.
Ferrari har styvat upp 458 Challenge rejält, det kan vi se här när bakhjulet far upp i genvägen över curbsen. Vikten är bantad, men hur mycket får vi faktiskt inte reda på.
Ferrari har reducerat vikten på 458 Challenge genom ett ännu flitigare användande av kolfiber, lättviktsmaterial och lexanplast i rutorna istället för glas. Man har även reducerat tjockleken i karossdelarna, men exakt hur mycket vikt som bantats bort uppges inte i pressreleasen (som för övrigt går att ladda ner som pdf-fil genom att klicka här). Brembo CCM2-bromsarna från experimentbilen 599XX används också på 458 Challenge.
På banan behövs ingen komfort och därför är 458 Challenge sänkt 50 millimeter och försedd med kraftigare/hårdare stötdämpare och fjädrar. 19-tums fälgar och slicks avrundar anrättningen och enligt Ferrari kan 458 Challenge klocka tider som är 8,5 sekunder snabbare än vanliga 458 på den korta Fioranobanan (1:16,5). Det är dessutom två sekunder snabbare än föregångaren F430 Challenge.
Bologna Motor Show är öppen för allmänheten 4-12 december, 47 premiärer utlovas för den italienska publiken och av dessa är sex helt nya (världspremiärer). Ferrari har presenterat 458 Challenge förut men nu är det alltså dags att visa upp bilen för publik och dela med sig av fler bilder.


