Hoppa till innehåll

Mercedes SLK är officiell – äntligen

Nu har vi de officiella bilderna på Mercedes SLK. Sjustegad automat blir standard och den fyrcylindriga SLK 250 blir riktigt kvick, jämfört med SLK 350 som gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Och så väntar vi förstås på SLK 63 AMG!   Nya generationen SLK får tre bensinmotoralternativ vid lanseringen, två turbofyror och en V6. […]

Nu har vi de officiella bilderna på Mercedes SLK. Sjustegad automat blir standard och den fyrcylindriga SLK 250 blir riktigt kvick, jämfört med SLK 350 som gör 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Och så väntar vi förstås på SLK 63 AMG!

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

Nya generationen SLK får tre bensinmotoralternativ vid lanseringen, två turbofyror och en V6. Senare i år, eller början på 2012 tillkommer SLK 250CDI med 204 hk och hela 500 Nm.

Det har spritts mycket material om nya generationen SLK på nätet och förra året kunde vi till exempel visa hur Mercedes egen reklamfilm – med en riktig spelfilmshandling – halkade ut på YouTube (och senare blev indragen). Nu finns det äntligen officiella bilder och alla fakta om SLK, som får sin publika debut på Genèvesalongen senare i vår.

Vi hittar inte längre den klassiska kompressormotorn i modellutbudet. Istället blir tre bensinalternativ som erbjuds vid introduktionen i vår: de två fyrcylindriga, 1,8-liters turbomaskinerna SLK 200 (184 hk) och SLK 250 (204 hk) samt 3,5-liters V6:an utan överladdning, SLK 350 (306 hk). Sjustegad 7G-Tronic automatlåda med stopp/start-funktion blir standard på alla modeller utom SLK200, som får sexväxlad manuell låda.

Bränsleförbrukningen har sjunkit på alla motorerna, jämfört med tidigare versioner. SLK 200 drar enligt EU:s NEDC-cykel 6,1 l/100 km (142 g/km), SLK 250 behöver 6,2 l/100 km (144 g/km) och SLK 350 blygsamma 7,1 l/100 km (167 g/km).

Mercedes SLK är officiell - äntligen

Designen på nya SLK har inte varit någon hemlighet sedan reklamvideon läckte ut. Publik debut blir det på Genèvesalongen, eller så väljer Mercedes att premiärvisa i Stuttgart om en månad när man firar sitt 125-årsjubileum.

Prestandasiffran 0-100 km/h säger inte allt om hur en modell upplevs, men det är ändå en tydlig indikation på hur kvick bilen är och för de tre modellerna redovisar Mercedes 7,0 sekunder, 6,6 samt 5,6 sekunder för SLK 350. En del av förklaringen är att Mercedes jagat vikt, stora delar av takkonstruktionen är i aluminium liksom motorhuv och framskärmar.

Vanliga stålfjädrar och stötdämpare är standard med hårdare sportfjädring som valbart tillbehör. De som både vill ha kakan och äta den kan beställa elektroniskt justerbara stötdämpare som erbjuder både hygglig komfort och automatiskt hårdare dämpning i kombination med progressivt styrservo.

Mercedes SLK är officiell - äntligen

SLK kan beställas med den främre takhalvan i glas som elektroniskt kan reglera ljusinsläppet. Här är taket ”öppet” och man ser i kupén. Med en knapptryckning påverkas metallpartiklar i sandwichglaset av ett magnetfält, varvid både utsikten och ljusinstrålningen blockeras.

En ny finess från Mercedes, som man redan berättat om, är det fällbara taket som för 2.000 euro extra kan förses med ”Magic Sky Control”. Det innebär att ljusinsläppet och värmestrålningen genom glaset kan regleras med en knapptryckning. Ljusgenomsläppet regleras elektriskt inne i den sandwichuppbyggda glasskivan genom att mikroskopiska metallpartiklar i en gel ändrar position när de utsätts för ett magnetfält. Utan spänning ligger partiklarna i ett virrvarr och släpper knappt igenom något ljus. När sedan magnetfältet aktiveras, radar de upp sig lodrätt och taket blir nästan helt transparent. Låter som namnet – magiskt!

Sent under året eller i början av 2012 kan vi förvänta oss ytterligare två motorer till SLK. Mercedes följer Audis idé med TT:n och lägger till ett dieselalternativ, SLK 250 CDI. Det blir en 2,1-liters dieselfyra med dubbelturbo som ger 204 hk och 500 Nm samt en sannolikt mycket angenäm bränsleförbrukning.

Mercedes SLK är officiell - äntligen

De Mercedesägare som sätter sig i nya SLK får ingen chock, det mesta är välbekant när det gäller design och ergonomi.

Toppmodellen blir förstås SLK AMG och där har vi tidigare gissat på en V6:a med dubbelturbo. Men de senaste uppgifterna pekar istället på en sugmotorversion av AMG:s dubbelturbo-V8 på 5,5 liter. Utan överladdning sägs toppeffekten blir runt 420 hk och med hjälp av olika tekniska finesser – där man bland annat kan stänga av fyra cylindrar – ska förbrukningen kunna hållas på en måttlig nivå. En av våra kära läsare, signaturen ”Insatt” vet med säkerhet att modellen ska heta SLK 63 AMG och IP-adressen får oss att tro på den informationen – tack!

Nya SLK kan beställa i Tyskland från och med 17 januari och priserna är, inklusive moms är som följer:

SLK 200 BlueEFFICIENCY: 38.675 euro
SLK 250 BlueEFFICIENCY: 44.256 euro
SLK 350 BlueEFFICIENCY: 52.300.50 euro.

Mercedes pressrelease går att ladda hem som pdf-fil genom att klicka på denna länk.

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Mercedes SLK är officiell - äntligen

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.