Honda hänger med och lanserar sin nya Accord Crosstour på sociala nätverken Twitter och Facebook. Det skulle de kanske inte gjort. Värre sågningar – från ”Honda-fans” – har vi sällan sett. Nu försvarar sig Honda, bilderna var ”dåliga”.
Honda Accord Crosstour har en egen ”fan page” på Facebook. Där sågas bilen i alla riktningar.
Tidigare i år drabbades filmen ”Brüno” av ”Twitter-effekten”. Tusentals människor i USA tvittrade om hur usel de tyckte filmen var – och efter en bra förstadag sjönk biljettförsäljningen som en sten.
Konsumentmakt i realtid.
Redan efter ett dygn pratar man om ”Facebook-effekten” som kan komma att skada försäljningen av Accord Crosstour. Honda lanserade nämligen bilen med en egen ”fan page” på Facebook. Och fansen är inte glada. Kommentarerna flödar in och Hondafansen på Facebook är överens – Honda svängde fel i rondellen när de formgav Crosstour.
Den som gillar mustiga sågningar har kvällen fullbokad: ”Om det blir en andra omgång av Cash for Clunkers (skrotpremien i USA) så kommer ingen gammal bil att få bytas in mot denna”. Eller: ”Nu vet vi var Chris Bangle tog vägen”. Det är två av de snällare.
Honda har en rejäl social media-baksmälla att ta hand om. Man svarar så gott man kan på sidan. Och att plocka ner sidan vore väl ännu sämre reklam? Men som vi ser i rutan nedan har Honda en förklaring på att bilen ser så ful ut, bilderna är ”dåliga”. Världens sämsta ursäkt?