I en intervju med amerikanska affärstidningen Wall Street Journal berättar Ford-chefen Alan Mulally om det tuffa läget som sannolikt innebär fler nedskärningar för att kapa kostnader. På direkt fråga om Volvo Personvagnar är till salu valde Mulally att inte kommentera. Med andra ord – Volvo ÄR till salu!
Alan Mulally väljer att inte kommentera en Volvo-försäljning.
Den senaste månadsrapporten visar att Ford Motor Company är nere på sin sämsta marknadsandel, 13 procent, någonsin i USA. Inget pekar på en snar upphämtning utan det handlar snarare om att tillståndet blir ännu värre innan en tydlig vändning kan ske.
Inför det bekymmersamma läget fick affärstidningen Wall Street Journal en intervju med Ford-chefen Alan Mulally. Han underströk ännu en gång att det finns inga ”heliga kor” i förändringsarbetet och att Ford har flera åtgärder kvar som man kan använda sig av om situationen så kräver. Det mest uppenbara är att ytterligare skära ner tillverkningsvolymerna i USA, stänga fler fabriker och säga upp ännu mer personal.
På direkt fråga om dessa åtgärder även inkluderar försäljning av Volvo Personvagnar avböjde Alan Mulally att kommentera, han varken förnekade eller bekräftade alltså. Sedan i höstas har Ford-cheferna valt att inte kommentera eller förneka en försäljning av Volvo och enligt anonyma källor beror det på att man är hjärtligt trötta på de obekväma frågorna. Däremot har försäljningen av Volvo PV hela tiden varit uppe på ”att-göra-listan”, snäppet under försäljningen av Jaguar och Land Rover.
När nu Ford-chefen inte väljer att förneka en försäljning av Volvo Personvagnar kan det inte gärna tolkas på annat sätt än att man har planer på att avyttra även det svenska företaget, på samma sätt som de brittiska. Enligt Wall Street Journal är det även sannolikt att Ford väljer att lägga ner varumärket Mercury, vilket i så fall bara lämnar kvar kärnverksamheten med Ford och Lincoln i Nordamerika.
Som vi tidigare kunnat rapportera – se länkarna nedan – är det många Volvo-anställda som är oroliga och kan rapportera om ett ständigt flöde av obekanta grupper av kostymklädda herrar som besöker huvudkontoret i Torslanda. Ska vi jämföra med försäljningen av Aston Martin, samt Jaguar och Land Rover, lär det innebära att en kärntrupp av budgivare har utkristalliserat sig till hösten och sedan kan affären vara klar till årsskiftet eller strax därefter. Är det bra eller dåligt för Volvo? Det blir ett ämne för många framtida artiklar!