Hoppa till innehåll

BMW-ägarens verkstadsnota på 80 000kr

Anders laddhybrid hade monterats med ett defekt batteri som hade en väldigt kort livslängd. BMW meddelade då att han skulle behöva betala 80 000kronor för att byta ut batteriet. Men tack vare Chefredaktör Alrik så behövde han inte betala ett öre.

Problemet

För tre år sedan köpte Anders och hans fru en begagnad BMW 225xe från 2017 som de har varit jättenöjda med och hoppas kunna behålla ett tag framöver. Men för några månader sen minskade den tillgängliga elkörsträckan betänkligt – något Anders och hans fru trodde kunde bero på utetemperaturen. Bilen hade då rullat mer än 10 000 mil – för de som har koll på BMW:s batterigarantier förstår ni att detta skulle leda till problem.

– Den är välutrustad och ganska läcker med bland annat ljusbeige läder och panoramatak, den är även minutiöst skött och all service har gjorts vid rätt tillfälle och på de rätta verkstäderna, berättar Anders.

BMW X1s inre (AI text)
I ren elkörning har BMW 225xe en toppfart på 125 km/h. Foto: BMW

Med ett batteri på 7,6 kWh ska elmotorn på bakaxeln ta bilen 41 kilometer enligt NEDC-cykeln, som är något mer generös än WLTP. Men till slut klarade laddhybriden bara av runt 15 kilometer på el. Andra ägare har rapporterat om liknande siffror när det kommer till motorvägskörning.

Lösningen

Till slut tog Anders in bilen till Bavaria Tyresö för kontroll och det visade sig att BMW Tyskland var intresserade av bilen. I en vecka ska Bavaria ha laddat upp och laddat ur batteriet på verkstaden för att diagnostisera felet. När Anders sedan fick hämta den visade det sig att BMW Tyskland fortfarande var intresserade och ville ha in den igen för uppföljning i tre dagar till.

Anders och hans fru var däremot inte oroliga då de under den senaste servicen på Bilia hade informerats att batteriet hade 8 års garanti, samt, Anders hade anmält felet som ett maskinskadefall hos försäkringsbolaget.

– Vi har sedan dess blivit mycket klokare, det visade sig att BMW:s garanti för laddhybrider är den kortaste på marknaden och bara gäller i 6 år eller 10 000 mil, berättar Anders.

För att strö salt i såren visade även analysen av batteriet att det ”bara” var utslitet, notera detta för vi kommer tillbaka till det senare, vilket betydde att maskinskadeförsäkringen inte skulle gälla.

En bil med en V8-motor och en V6-motor. (AI text)
BMW 225xe har en trecylindrig bensinturbo på 136 hk som driver framhjulen och där bak sitter en elmotor på 88 hk. Foto: BMW

Dystra prognosen

Anders skulle behöva betala 80 000 kronor för ett nytt batteri.

– Det är naturligtvis inte acceptabelt att som BMW-ägare behöva drabbas av en sådan kostnad på grund av att BMW-fabriken uppenbarligen valt att montera ett batteri med väldigt kort livslängd, tycker Anders.

Anders vill däremot poängtera att han anser att Bavaria Tyresö har hanterat hans ärende väl och bara ”försiktigt” debiterat tidsåtgången för felsökningen.

Anders skickar då ett personligt adresserat brev till en högt uppsatt person på BMW Sverige där han förklarar sitt ärende och kommer med alternativa lösningar där han är villig att betala en mer rättvis summa.

Efter uteblivet svar skickar han två veckor senare i väg ett vänligt påminnelsemejl där han vädjar om hjälp. Några månader (!) passerar och BMW har fortfarande inte bemödat sig att svara på brevet. Då väljer Anders att kontakta auto motor & sport.

Vändningen

Chefredaktör Alrik blir intresserad av Anders fall och skickar vidare ärendet till sin kontakt på BMW. Det tar bara några dagar så svarar kontakten.

– Vi ser inget behov av att högspänningsbatteriet i våra bilar ska behöva bytas ut under dess livslängd. I det här fallet visar en analys av högspänningsbatteriet på ett onormalt slitage och en defekt cellmodul. Vi kommer därför kontakta kunden på nytt och informera om att vi kommer att byta ut den trasiga cellmodulen och kostnaden för detta kommer vi stå för, skriver kontakten.

Det är i sin ordning att BMW står för kostnaden då ”onormalt slitage och en defekt cellmodul” inte är samma melodi som Anders fick höra om att batteriet ”bara var utslitet”.

Hursomhelst förmedlar Alrik det nya beskedet till Anders som självfallet blir väldigt glad och en plötsligt mycket lyckligare BMW-ägare – och förhoppningsvis en livslång prenumerant på auto motor & sport.

Slutet gott, allting gott? Nja, inte riktigt. Så här ska det inte behöva se ut. Privatpersoner ska inte behöva kontakta media för att få biltillverkare att agera i privata ärenden. Men vem vet, Anders brev kanske aldrig nådde fram till adressaten och påminnelsemejlet kan ha försvunnit i mängden av mejl som trillar in i inkorgen hos högt uppsatta personer. Det får vi tyvärr hoppas på – för annars pratar vi om ett enormt missförhållande.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.