Hoppa till innehåll

Förnuft & Känsla: Mopedbil mot Porsche A-traktor

Alrik & Peder testar mopedbil mot
A-traktor och blir förbannade på alla
lagar! Men bortsett från det, vilket är det bästa köpet och varför? Och borde de överhuvudtaget få finnas?

Från 15 års ålder får man ge sig ut i trafiken med en mopedbil eller en A-traktor. Allt som krävs är ett moppekort, och att vårdnadshavaren tycker att det är okej.

Det är helt fantastiskt, men…

Alrik: ”Man behöver knappt ha utbildning, säkerhetsbälte behövs inte, mopedbilar behöver inte besiktigas, de berörs inte av miljözoner, vinterdäck är inget krav, krocksäkerheten är usel i mopedbilar, det får sitta hur många som helst obältade i en A-traktor, avgasrening behövs inte, det krockas hej vilt – och i de här fordonen släpper vi ut våra barn …”

Peder: ”Nu ger du mig dåligt samvete. Jag har ju köpt den här mopedbilen till min dotter.”

På startlinjen finns två väldigt omaka bilar, nåja, den ena kallas moped fast den har fyra hjul och ratt och den andra klassas som traktor trots att den har en V8 på 405 hk.

Den lilla moppen heter Ligier, den byggs i Frankrike och har en tvåcylindrig diesel på 8,6 hk, men saknar modern avgasrening. Krocksäkerheten är under all kritik och det finns ingen modern säkerhetsutrustning. 

Det finns däremot Apple Car Play, hands free, backkamera, låtsasläderklädsel och ett ganska stort bagageutrymme. Toppfarten är 45 km/h och vikten 350 kg. Pris 216 900 kronor. 

Porsche A-traktor Ligier mopedbil sida vid sida
Vilken bil är en traktor? Det är lite märkligt med en V8-Porsche med 405 hk som bara får gå i 30 km/h. Driftkostnaden är mycket lägre för den lilla mopedbilen, inte minst för försäkring och förbrukning. Transportstyrelsen har lagt ett förslag för A-traktorer som föreslår att bälte ska vara obligatoriskt, en person per säte, utbildning med bil, försvåra att manipulera hastighetsspärren samt vinterdäck. Däremot förordar man inte höjd hastighet.

För motståndet står en A-traktor i form av Porsche Cayenne GTS från 2008, som vi fått låna av Lukas Henning. Baksätet och bagageutrymmet går inte längre att använda och bilens elektronik har programmerats om till en kostnad av cirka 20 000 kronor, så att toppfarten är begränsad till 30 km/h.

Vikten är 2,5 ton, krocksäkerheten är jämförelsevis fantastiskt bra. Men det är alltså lagligt att exempelvis sitta sex personer utan bälten i framsätet, så länge föraren kan se tillräckligt bra för att köra. Priset som Lukas begär är 159 000 kronor.

Peder: ”Regelverket är jättekonstigt! När jag valde en mopedbil gick hon från en vespa och på en sådan är man ju väldigt utsatt. Men jag tycker att det är fantastiskt att min dotter kan ha en bil, hon fick moppebilen i julklapp. ”

Alrik: ”Ja, det är bra att ungdomar kan komma ut och röra på sig, få körvana och ett bilintresse.”

Fakta är att det finns drygt 17 000 mopedbilar i Sverige, merparten i större städer och 53 000 A-traktorer, som oftare bor på landsbygden. Sedan 2019 har antalet A-traktorer mer än fördubblats.

Transportstyrelsens förslag för nya A-traktorregler

En biltankstation är på väg att dra åt sidan en bil. (AI text)

 • Krav på bältesanvändning vid färd med traktor på väg.
• Krav på att passagerare i traktor vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.
• Traktorer ska inte få köras fortare än högsta tillåtna konstruktiva hastighet.
• Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.
• Krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
• Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.
• Kraven på utrustning för avgasrening skärps.
• Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.
•Förtydligade krav på LGF-skyltens befintlighet och utformning.

EU-kommissionens förslag

• 16 års åldersgräns.
• B-körkort.
• 45 km/h.

Peder: ”Jag valde inte en A-traktor just på grund av att de bara får köra 30 km/h, jag tror att det är farligare eftersom de bara får köras i 30 km/h. Bilisterna runtomkring blir vansinniga eller så förstår det inte att det är en A-traktor. Och tyvärr trimmar många sina bilar och kör i 170 …”

Alrik: ”Och är 15 år och har tagit körkort med en tvåhjulig moppe efter två timmars teori.” 

Sannolikheten för att de här ungdomsbilarna ska råka ut för en olycka är skyhög jämfört med vanliga bilar. Enligt försäkringsbolaget IF anmäldes var fjärde mopedbil skadad under 2021. Av 1 000 mopedbilar är tio med om en olycka, vilket ska jämföras med sex för A-traktorer och en för vanliga personbilar.

Det är lika vanligt med dödsolyckor i mopedbilar som A-traktorer, trots att det finns mer än dubbelt så många A-traktorer.

I A-traktorer är det oftast killar som sitter bakom ratten vid olyckor, när det gäller mopedbilar är det lika vanligt med olyckor oavsett om det sitter en tjej eller kille bakom ratten.

Peder: ”Reglerna säger att mopedbilarna bara får väga 350 kg, det är klart att bilarna blir plastiga och att de inte är säkra då. Säkerhetsutrustningen väger ju.”

Alrik: Ja, och maxlasten är 50 kilo, så egentligen får inte vi båda åka i den …”

Peder: ”Det är lugnt, vi är på avspärrat område. Det ska bli väldigt spännande att se vilken som får bästa varvtiden.”

TEKNISK INFO

Ligier JS50Porsche Cayenne GTS 2008
Pris216 900:–159 000:–
Motor2 cyl, dieselV8, bensin
Cylindervolym, cc4804 806
Effekt, hk8,6405
Vridmoment, Nm25500
Toppfart, km/h 4530
Vikt, kg3502 500
Maxlast, kg 50Ingen uppgift
Längd, mm2 8264 798
Höjd, mm1 3721 699
Bredd, mm1 5611 928
Hjulbas, mm1 8272 855
Bränsletank, liter17100
Bränsleförbr., l/100 kmCa 2,7Ca 20,6
Släp, kg0Ingen uppgift
Vändcirkel, meter 9,212,2
Skatt/år, kr01 030
Försäkring/månad, kr5312 463

Dags att köra. Vi startar med Ligier. Den tvåcylindriga dieseln rister igång. Det är knappt accelerationen känns, men den är lätt och har en hel del kräng vilket ger fartkänsla i kurvorna. Peder lättar på gasen i chikanen och i långkurvan understyr det.

Peder: ”Egentligen borde den gå i 50 km/h för att kunna hålla samma hastighet som vanliga bilar i stadstrafik. Folk blir ju tokiga när de ligger bakom, det märkte jag på vägen hit. Folk gör vansinniga omkörningar.”

Varvtiden blir 1.05,72. Bara 13 sekunder långsammare än en Hongqi E-HS9.

Peder: ”Man blir chockad över prislappen. Man får en ny bra småbil för samma pengar. Varför är det så?”

Alrik: ”Är konkurrensen för låg? Och hade den fått väga 200 kilo mer skulle den vara säkrare.”

Dags att köra Porschen. Motorn hörs knappt, allt känns extremt gediget, fint och tajt. Men vid 30 km/h tar accelerationen slut. Det känns verkligen att den vill mer.

Alrik: ”Det här skulle man få spelet på. Varför ska de bara få köra 30? Traktorer på 20-talet, visst. Det finns förslag på nya regler, men det kommer att ta flera år.”

Peder: ”Man undrar hur motorn mår av att bara köra på låga varv? Det kan inte vara bra.”

Alrik: ”Nej, absolut inte. Men Transportstyrelsen är emot en höjning till 45 km/h, men varför släppa ut folk att köra i 30 om man inte skulle lita på att de skulle klara 45 km/h? Varför ska A-traktorerna gå långsammare?”

Peder: ”Jag gissar att mycket av det som händer är sådana som har trimmat. Det kan inte bli så allvarliga singelolyckor vid 30 km/h.

Alrik: ”Ja, vi läste nyss i nyheterna om en 15-årig kille som drogpåverkad körde i 180 km/h med sex personer i framsätet. Polisen visste inte att det var en A-traktor och lade ut en spikmatta. Varför inte köra med geofencing, en transponder som larmar om bilarna kör över 50 km/h.”

Reglerna säger att om man kan bevisa att en förälder vet att fartspärren kan låsas upp kan det bli dagsböter. Och åker en ungdom fast för fortkörning borde det bli dryga böter till föräldern.

Peder: ”Man är inte färdigväxt i skallen när man är 15 år, det borde vara stränga straff. En snabb bil är ett mordvapen.”

Alrik: ”Undersökningar visar att många ungdomar känner sig osäkra, att man fått för lite utbildning. Det borde vara krav på riktigt B-körkort för både mopedbil och A-traktor.”

TRE BRA OCH TRE DÅLIGA – SOM ATT VI KAN HÅLLA OSS TILL DET

Ligier

Porsche

Får gå 45 km/h
Lättkörd
Försäkringspris
Driftkostnad
Andrahandsvärde

Säkerhet
Prisvärd
Kvalitetskänsla
Komfort

Krocksäkerhet
Ingen avgasrening
Plastig
Pris

Max 30 km/h
Dyr försäkring
Hur mår motorn av 30 km/h?
Bagagevolym
Bränsleförbrukning

Dags för att se om Porschen med bättre acceleration och väghållning kan vara snabbare. Väghållningen och komforten är helt överlägsen. Varvtiden blir 1.17,84. Hög fart är viktigast.

Men viktigare är givetvis vilken bil som får högst betyg, vilken ska vinna?

Peder ger mopedbilen sju poäng, eftersom den är smidigare att köra och får gå snabbare. Porschen får också sju poäng. 

Peder: ”Men jag skulle aldrig åka runt i 30 km/h.”

Dags för förnuftspoängen.

Alrik: ”Ligier får 0,5 poäng! Det finns inte en sämre produkt för 200 000 kronor. Den är usel på alla vis. Porsche får fem poäng eftersom det är en extremt mycket bättre bil.”

Peder: ”Men det är lagarna som gör mopedbilen så dålig, fick den väga mer skulle den vara mycket bättre.”

Alrik: ”Absolut, och det är lagarna som gör A-traktorerna så dåliga. Det är väldigt enkelt, vanligt körkort, samma krav som för vanliga bilar och 50 blås!”

Peder: ”Det låter rimligt. Men vi avvaktar med den ändringen till dess jag har sålt dotterns mopedbil. Ska vi säga så?” 


FÖRNUFT & KÄNSLABETYG

LigierPorsche
Alrik, förnuft0,55,0
Peder, känsla7,07,0
Totalbetyg: 3,75 poäng6,0 poäng

Frågor till Alrik & Peder – häng med på vårt Instagram, där vi ber om frågor och inspel före varje filminspelning

KAN EN STORFRÄSARE KÖPA EN KINESISK BIL?

Kråkan: Varför kör din dotter en mopedbil?

Peder: ”Jag tog ett vuxet beslut och valde mellan moppe och A-traktor. Hastigheten fällde avgörandet. Inte för att jag tror att hon har vansinnigt bråttom utan jag är säker på att man skapar mer osäkerhet och fler farliga situationer om man bara får köra i 30 km/h än i 45. Hade A-traktorerna fått gå i 45 hade jag köpt en sådan i stället.”

Mattias U: Måste dom finnas? 

Alrik: ”Nej, det är ingen självklarhet. Men kan man utbilda ungdomar rätt från start kan det bli bra.”

Tompa: Vad är inköps- och reparationskostnaderna?

Alrik: ”Jag har hittat annonser från 20 000 kr för mopedbilar och 40 000 för A-traktorer. Andrahandsvärdena står sig rätt bra. Service är ungefär som vilken vanlig bil som helst.”

Se videon här:

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.