April, april! Vi på auto motor & sport är som måna om att endast publicera seriös journalistik, men just den 1 april gör vi av tradition ett undantag för humorn.
Utvecklingen går just nu mot att varje biltillverkare måste tillverka sina bilar på samma kontinent som de ska säljas för att inte drabbas av förödande höga tullavgifter. I många fall gäller det även bilens komponenter, som motorer, elektronik och batterier.
I och med Northvolts konkurs har Tesla ett gyllene tillfälle att få en redan aktiv batterifabrik till en relativt låg summa inom EU. Det spar både tid och pengar.
Flyger in kompetens från USA
Northvolts akilleshäl har varit tillverkningstakten som bara varit en tiondel mot den tilltänkta volymen. Tesla har redan tillverkning av batterier vid sin Gigafactory i Nevada och med andra ord vet de hur man tillverkar batterier effektivt.
– Vi flyger över ledningen från Nevada-fabriken och kommer snabbt att få upp tillverkningen, säger Teslas tekniske direktör N. Moore Diesel i ett pressmeddelande.
Det finns dock ett annat problem.
– Vi gör runda battericeller och Northvolt fyrkantiga. Det är en svår ekvation att lösa, alltså hur vi får de kvadratiska cellerna in i runda cylindrar utan att tappa batterikapacitet, säger N. Moore Diesel.
Kommunen och regionen är mycket nöjda med uppgörelsen mellan Tesla och Northvolts konkursförvaltare.
– Det är mycket goda nyheter för oss och för alla som arbetar på länsarbetsnämnden, säger arbetsmarknadssekreterare F. Barbro Velour.
Elefanten i rummet måste ut
Innan affären kan gå i lås måste en avgörande knut lösas upp.
– Det blir ingen Tesla-fabrik utan kollektivavtal, säger landshövdingen och förre riksdagsledamoten Inge Musk.
Om denna sista fråga kan lösas räknar Tesla med att leverera de första batterierna den 1 april 2026.