
AUDI Q4 E-TRON
Precis som namnet antyder ligger Q4 mellan Q3 och Q5, men bygger istället på VW-koncernens MEB-plattform och är därmed nära besläktad med ID.4 som den delar drivlina med (150–225 kW). Eftersom tekniken är ytterst kompakt erbjuder Q4 ett lika stort kupéutrymme som storebror Q5. Bilens minimalistiska cockpit domineras av två flexibla skärmar för instrumenteringen och infotainmentsystemet. Instegsmodellen med det minsta batteriet och framhjulsdrift borde börja någonstans runt 400 000 kronor, S-modellen med fyrhjulsdrift betingar såklart betydligt mer än så.
Tre månader efter marknadsintroduktionen i juni kommer även den coupéliknande systerbilen till Volkswagens ID.5, nämligen Q4 e-tron Sportback med samma teknik. Konkurrenter: Polestar 2, Tesla Model 3, VW ID.4 och ID.5.

AUDI Q5 SPORTBACK
Trots nästan identiska yttermått som Q5 erbjuder Sportbackkarossen 10–40 liter mindre bagagevolym, men tack vare det skjutbara baksätet kan man förstora lastutrymmet med upp till 60 liter. Till en början erbjuds modellen endast som 40 TDI med en tvåliters dieselmotor med mildhybridteknik och 204 hk. Fler drivlinor som V6 TDI och laddhybrider följer. Som standard har Sportback sportchassit monterat för ökad dynamik. Konkurrenter: BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Porsche Macan.

AUDI E-TRON GT
Tekniskt är Audis nästan fem meter långa och 2,3 ton tunga Gran Turismo nära besläktad med Porsche Taycan men har den samma stil och format som en A7 Sportback. Två elmotorer med en system-effekt på 440 kW (598 hk) katapulterar RS-värstingen från stillastående till 100 km/h på blott 3,5 sekunder. Toppfarten anges som brukligt i tyska prestandavagnar till 250 km/h.
Priset börjar på runt 1,4 miljoner kronor och då får man ett batteri på 93,4 kWh, fyrhjulsstyrning, fyrhjulsdrift och luftfjädring. Svagare versioner följer under året. Konkurrenter: Jaguar I-Pace, Porsche Taycan, Tesla Model S.

ALFA ROMEO GIULIA
Efter fjolårets uppdatering av förarmiljön och infotainmentsystemet är det dags för en exteriör föryngringskur till hösten 2021. Samtidigt passar man på att elektrifiera samtliga drivlinor. Även suven Stelvio som bygger på samma bottenplatta som Giulia får ta del av modifieringarna. Konkurrenter: BMW 3-serie, Jaguar XE, Volvo S60.

BMW iX
Märkets andra eldrivna suv är samtidigt den första modellen som bygger på en helt ny elbilsplattform. Den knappt fem meter långa och 2,5 ton tunga suven drivs av två elmotorer med mer än 370 kW (496 hk). Batteripaketet sägs ha en kapacitet på över 100 kWh vilket ger en maximal räckvidd på över 600 km enligt WLTP-cykeln. En sexkantig ratt och 5G-teknik påminner om att bilen har kapacitet för framtida autonom körning. Konkurrenter: Audi e-tron, Mercedes EQC, Tesla Model X.

BMW M3
Märkets senaste sportsedan delar inte enbart fronten utan även tekniken med sportcoupén M4. Det innebär en treliters radsexa med dubbelturbo och 480 hk (enbart i kombination med en manuell växellåda) eller 510 hk (som Competitionmodell, enbart med automatisk sportväxellåda). För första gången finns Competition nu även med fyrhjulsdrift. Konkurrenter: Alfa Romeo Giulia QV, Audi RS 4, Mercedes-AMG C 63.

BMW 4-SERIE CABRIOLET
Efter två generationer med fällbar hardtop kommer nu märkets mellanklasscabriolet med tygsufflett som sparar 25 kg vikt och ger 15 liter större lastvolym. Priserna börjar en bit norr om halvmiljonersstrecket för en 420i Cabriolet med 184 hk. Konkurrenter: Audi A5 Cabriolet, Ford Mustang Convertible, Mercedes C-klass Cabriolet.

BMW i4
Stil-, format- och plattformsmässigt är i4 en tvillingbil till kommande 4-serie Gran Coupé fast med elektrisk drivlina. Med en effekt på upp till 410 kW (550 hk) är i4 till och med starkare än M4 Competition (510 hk). Räckvidden på 600 km enligt WLTP-cykeln kan mäta sig med de flesta rivaler. Konkurrenter: Ford Mustang Mach-E, Jaguar I-Pace, Polestar 2.

BMW X3/X4
På grund av den stora försäljningsframgången för märkets mellanklassuvar kommer den planerade ansiktslyftningen (augusti 2021) inte att vara särskilt iögonfallande. På utsidan har man krympt och smalnat av strålkastarna som även finns i en Matrixversion (tillval) samtidigt som stötfångaren och dubbelnjuren har modifierats en aning. På insidan hittar vi en större infotainmentskärm.
Motorutbudet har aktualiserats för inte alltför länge sedan, men det finns fortfarande utrymme för ännu en svagare laddhybrid. Chassit ska bli mer komfortbetonat. Konkurrenter: Audi Q5, Mercedes GLC, Volvo XC60.

CITROËN C4
Adieu C4 Cactus, bonjour C4! I kompaktklassen tävlar fransmännen snart med sin nya coupésuv C4 som erbjuds med bensin-, diesel- och eldrivlina. Nykomlingen har panoramatak, adaptiva LED-strålkastare, head up-display, 20 olika assistanssystem samt 16 stuvfack och en lastvolym på 380 liter. Konkurrenter: Ford Focus, Renault Megane, Skoda Scala.

FIAT 500e 3+1
Utseendet är detsamma medan tekniken, plattformen och karossformen med minimal bakdörr på passagerarsidan är nya. I början av nästa år utökar Fiat sin 500-familj med en helt egen eldriven version som får två olika effektuttag. Grundmodellen Action har 70 kW (94 hk) och ett batteri på 23,7 kWh, de dyrare varianterna har ett batteripaket på 42 kWh och en effekt på 87 kW (116 hk).
Räckvidden för grundmodellen anges till 180 km, för de andra versionerna till 320 km. Längd- och breddmässigt växer kompaktbilen med sex centimeter. Konkurrenter: Honda e, Mini Cooper SE, Skoda Citigo iV.

DACIA SANDERO
Som Dacias första modell utnyttjar tredje generationen Sandero Renault-Nissans CMF-plattform och erbjuder därmed ett antal förbättringar jämfört med dagens modell, som en ny servostyrning, bygelformade dörrhandtag och flyttbara lastgolv. Som tillval finns för första gången LED-strålkastare, radarkontrollerad nödbromsassistans samt dödavinkelnvarnare. Konkurrenter: Kia Rio, Seat Arona, Toyota Yaris.

FORD MUSTANG MACH-E
Längdmässigt står crossovern mellan Kuga och Edge men är betydligt lägre och drivs enbart av el. Till en början med effektuttag mellan 190 kW (255 hk) och 248 kW (333 hk), till hösten följer en starkare GT-variant med 340 kW (456 hk). Konkurrenter: Hyundai Ioniq Electric, Jaguar I-Pace, Tesla Model 3.

JEEP GLADIATOR
Naturligtvis finns det andra stora och kompetenta pickisar, men ingen som dessutom är till lika stora delar cabriolet och hardcore-offroadare. Jeeps nya Gladiator erbjuder samma drivlina och chassi (fyra cylindrar, fyrhjulsdrift) som legendariska Wrangler och lånar interiören från fyradörrars Unlimitedversionen tillsammans med valet mellan soft- och hardtop. Hela bilen är förlängd till 5,54 meter vilket ger flaket en någorlunda användbar längd på 1,50 meter. Konkurrenter: Ford Ranger, Nissan Navara, VW Amarok.

JAGUAR XF
Från och med januari 2021 finns uppdaterade versioner av både sedanen och kombin Sportbrake hos handlarna med finslipat utseende, nya tekniska lösningar som over-the-air-updates, tredimensionell runtomsikt samt optimerade, fyrcylindriga drivlinor (bensin: 250/300 hk, diesel: mildhybrid 204 hk). Konkurrenter: Audi A6, BMW 5-serie, Volvo S90/V90.

JAGUAR E-PACE
Efter tre års produktion är det nu dags för mindre optiska retuscher för Jaguars kompaktsuv, som för första gången finns med en trecylindrig 1,5-liters bensinmotor med mildhybridteknik och 160 hk samt som laddhybrid med bakaxelmonterad elmotor och 309 hk. Konkurrenter: BMW X1, Lexus UX, Volvo XC40.

LAND ROVER DISCOVERY
Precis som Defender kommer även ”nyrenoverade” Discovery med endast sexcylindriga dieselmotorer (249–360 hk) och 48V-mildhybridteknik som ersätter de äldre fyrcylindriga oljebrännarna. Priserna börjar en bit ovanför 600 000-kronorsstrecket, och strax under för den enda fyrcylindriga bensinmotorn med 300 hk. På insidan hittar vi ett nytt infotainmentsystem med avsevärt större skärm. Konkurrenter: Ford Explorer, Volvo XC90, VW Touareg.

LAND ROVER VELAR
Under den lätt uppfräschade karossen hittar vi en ny mittkonsol med klassisk växelväljare för automatlådan istället för ett vred, samt uppdaterade motorer inklusive en ny laddhybrid med 404 hk. Konkurrenter: Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé.

Jag väntar på BMW iX
Just nu ser jag mest fram emot BMW iX. Den kan tyckas ha lite underlig exteriördesign (det tycker till och med jag), men interiören är otroligt läcker! På den punkten verkar BMW hålla traditionen från i3 levande: snygg inredning draperad med ful kaross.
Specifikationerna för iX verkar också väldigt lovande: över 500 hästar, räckvidd på runt 60 mil och 200 kW-laddning. Dessutom används klart mindre (och mer hållbart utvunnen) kobolt i batterierna, och interiören består till stor del av återvunna material. Jag tror och hoppas att det är sådant som bilköpare kommer att tycka är viktigt framöver.
En annan bilmodell som kanske inte är riktigt lika spännande, men som ändå ligger mig varmt om hjärtat, är Jaguar XF. En mysig vagn i stora mellanklassen som har lagom aristokratisk känsla, fin komfort och en ordentlig portion körglädje. XF har levt en undanskymd tillvaro på senare tid, och en uppdatering borde göra att fler människor tittar närmare på modellen. Man kan alltid hoppas!

HYUNDAI i20 N
Hyundais framgångar med sportmodellen i30 N fick sydkoreanerna att bygga ut sin sportavdelning och utvidga i20-serien med en dynamisk toppmodell. N-versionens 1,6-liters bensinmotor lämnar 204 hk samt 275 Nm. Kraften leds sedan till framhjulen via en manuell sexväxlad låda och en optimerad diffbroms.
Bilens sportiga karaktär betonar man även optiskt med bland annat större främre luftinsläpp, 18-tums aluminiumfälgar, speciella sido- samt fram- och bakkjolar. Konkurrenter: Ford Fiesta ST, Mini Cooper S, VW Polo GTI.

KIA SORENTO PHEV
Efter diesel- och mildhybridmotorer följer i början av 2021 en tredje drivlina i form av en laddhybrid med starkare elmotor (66,9 kW/90 hk), högre systemeffekt (265 hk) och större batteri (13,8 kWh). Trots att batteripaketet har placerats under lastgolvet har bagagevolymen nästan kunnat bibehållas: den femsitsiga varianten rymmer maximalt 898 liter upp till fönstrens underkanter, den sjusitsiga maximalt 175 liter med den tredje sätesraden uppfälld. Konkurrenter: Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery, Skoda Kodiaq.

NISSAN QASHQAI
Trots Brexit och corona tänker man senast under det andra kvartalet 2021 starta produktionen av nya Qashqai i brittiska Sunderland. Vi kan därmed vänta oss de första leveranserna i juni nästa år. Storsäljarens tredje generation växer endast minimalt och slopar samtliga dieselalternativ. Däremot erbjuds samtliga bensinmotorer med mildhybridsystem. Det viktigaste för den typiska kunden: format och pris förblir på samma nivå som förr. Konkurrenter: Opel Grandland X, Renault Kadjar, Seat Ateca.

NISSAN ARIYA
För att vara en 4,6 meter lång coupésuv är Nissans nya elbil förvånansvärt bastant och futuristisk. Interiören domineras av två 12,3-tumsskärmar, beröringskänsliga ytor och endast ett fåtal fysiska knappar. Infotainment och assistanssystem får over-the-air-updates. Beroende på batteri (63 eller 87 kWh) är räckvidden mellan 360 och 500 km. Konkurrenter: Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq iV, VW ID.5.

OPEL ASTRA
Tack vare den nya EMP2-plattformen från moderkoncernen PSA hittar vi numera även laddhybrider i kompaktmodellens motorutbud, där den starkaste varianten med över 300 hk ska axla GSi-manteln. Såklart finns även diesel- och bensinmotorer som successivt ställs om till 48V-mildhybridteknik. Konkurrenter: Ford Focus, Hyundai i30, VW Golf.

OPEL MOKKA
Kompakta crossovers är populära och då passar Corsaderivatet Mokka utmärkt. Både bilens koncept och design är tidsenliga, motorutbudet är varierat och innehåller även en eldriven version med 100 kW och en räckvidd på 300 km. Cockpiten domineras av en förarorienterad centralskärm. Konkurrenter: Citroën C3 Aircross, Mazda CX-3, Seat Arona.

”Mest sugen är jag på nya C4!”
Jag är alldeles särskilt peppad på två modeller som jag ser fram emot nästa år: Audi e-tron GT och Citroën C4! Porsche Taycan är den bästa och trevligaste bil jag har kört under 2020, därför är jag väldigt nyfiken på hur Audis variant smakar.
Men allra mest sugen är jag på nya C4! Jag gillar formgivningen och den gröna lanseringsfärgen på den elektriska versionen. Min förhoppning är att C4 ska vara en lika vettig, bekväm och rimlig elbil för vanligt folk som jag tror att den kan bli. Räckvidd på omkring 35 mil enligt WLTP, en prislapp som efter bonus borde hamna kring 300 000 kronor (baserat på det franska priset 35 600 euro) och ett fokus på komfort, enligt det tidiga marknadsföringssnacket. Det låter toppen i mina öron!
Citroën får dessutom pluspoäng för att man ändrar sig och går tillbaka till fysiska knappar och vred för klimatanläggningen, istället för att baka in det i skärmen. Förnuftet har segrat!

PEUGEOT 508 PSE
PSE står för ”Peugeot Sport Engineered” och toppmodellen med laddhybriddrivlina och 360 hk är den starkaste seriebilen någonsin från den franska biltillverkaren. Andra detaljer: Adaptiv farthållare med stop-and-go-funktion samt mörkerseende. Konkurrenter: BMW M340i, Kia Stinger GT, Volvo S60 T8 Recharge.

MASERATI MC-20
Den italienska tillverkaren med treudden minns sina rötter och presenterar inte mindre än två nya sportvagnar 2021. I maj debuterar den dynamiska, tvåsitsiga mittmotorbilen MC20 med V6 och dubbelturbo, Formel 1-teknik och 630 hk. Mot slutet av året följer även Gran Coupé, en större och mer komfortbetonad modell. Konkurrenter: Ferrari F8 Tributo, Jaguar F-Type P575, Porsche 911 GT3.

MERCEDES C-KLASS
Den femte generationen av den eviga storsäljaren ska för första gången säljas både som sedan och kombi redan från start. Coupé- och Cabriolet-varianten finns än så länge kvar i dagens skrud. Nykomlingen avstår från manuell låda, sex- och åttacylindriga drivlinor samt från luftfjädring som tillval.
De turboladdade fyrcylindriga diesel- och bensinmotorerna med mildhybridteknik lämnar som mest över 300 hk. Även AMG-versioner är planerade, med upp till 500 hk och fyrhjulsdrift. Utseendemässigt följer mellanklassaren designen från S-klass med en sträckt sidolinje och en centralt placerad pekskärm i jätteformat. Konkurrenter: Audi A4, BMW 3-serie, Volvo S60/V60.

MERCEDES EQS
Den första av tre nya medlemmar i EQ-familjen ska från och med september ta över kronan i den eldrivna lyxklassen. Jämfört med S-klass känns den drygt fem meter långa sedanen snarare coupéaktig med sin låga taklinje. Nykomlingen bygger på den nya EVA-plattformen och på vidareutvecklad EQC-teknik. Konkurrenter: Audi e-tron GT, Porsche Taycan, Tesla Model S.

MERCEDES-MAYBACH S-KLASS
Med drygt 60 000 sålda exemplar sedan 2015 var före-gångaren en ekonomisk fullträff, framför allt i Kina. Den senaste toppmodellen i S-familjen är 18 cm längre och skämmer bort sina baksätespassagerare med en uppsjö av funktioner: elektriska dörrar och bältesbetjänter, nack- och axelvärme samt Executive-stolar med vadmassage gör resan till en njutning. Konkurrenter: Bentley Flying Spur, Rolls-Royce Ghost.

MERCEDES SL
Från och med hösten 2021 bär nya SL åter igen en tygmössa som ger lyxcabben större bagagevolym. Eftersom SL även ska ersätta S-klass Cabriolet har nykomlingen åtminstone två nödsäten bak. På motorsidan hittar vi vid sidan om en fyraliters V8 även en tvåliters fyrcylindrig motor med drygt 300 hk, men inte längre några vinkelsexor. Man utvecklar nykomlingen tillsammans med kommande Mercedes-AMG GT. Konkurrenter: Bentley Continental GTC, BMW 8-serie Cabriolet, Lexus LC 500 Cabriolet.

PORSCHE TAYCAN CROSS TURISMO
Märkets första elbil förblir sannerligen inget enskilt fall utan redan i maj 2021 rullar man ut nästa karossversion i form av Cross Turismo, en sportkombi à la Panamera Sport Turismo och med lättare offroadstuk. Både längden, axelavståndet och interiören är desamma som i Taycan. Med hjälp av luftfjädringen kan man höja och sänka bilen upp till fem centimeter. Konkurrenter: Audi e-tron GT, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC.

Jag sjunger bensinaren lovsång
Som en påse Gott & Blandat – men där även några Supersur har trillat med. Att det är hel- eller delelektriska modeller som är de riktigt stora nyheter förvånar knappast. Men vågar jag erkänna att enkelspårigheten känns tröttsam? Det är bara Toyotas vätgasbil Mirai som tar en egen väg, och tack för att designen äntligen är mer sober än pajas.
Elbilsboomen har inte gått friktionsfritt hittills. Barnsjukdomarna haglar och andelen missnöjda ägare växer. Fler och fler rapporter om ”kontaminerade” batterier lovar inte heller gott.
Jag fortsätter sjunga bensinarens lovsång, och titta vilka godbitar det står för dörren! Busiga Toyota Yaris GR kommer få en konkurrent i den något större Hyundai i20 N. Manuell låda, diffbroms så att framhjulen biter och en förmodligen alldeles lagom bitsk motor låter mumma i mina öron.
Ett gäng prisnivåer upp hittar vi klassikern Mercedes SL som blir med nödbaksäte men tappar det sexcylindriga utbudet till förmån för fyrcylindrigt. Det kan bli vettigt, taklösa bilar behöver inte herrejössesmycket effekt.
Ytterligare högre upp i näringskedjan lurar Maserati MC20 som lånar F1-teknik från kusinen Ferrari – men sin vana trogen står för tidlöst elegant design. Forza, forza!

RENAULT KANGOO
I sin tredje generation blir Kangoo variabel som aldrig förr: bilen finns i två olika längder, som person- och transportbil, med bensin-, diesel- och eldrivlinor samt har mängder av assistanssystem. Till de praktiska egenskaperna bidrar den 1,42 meter breda öppningen på höger sida och den flexibla interiören. Konkurrenter: Citroën Berlingo, Ford Tourneo Connect, VW Caddy.

CUPRA EL-BORN
Drygt ett år efter startskottet för VW ID.3 följer till hösten 2021 den tekniskt identiska men optiskt helt egna systerbilen från Seats sportdivision Cupra, som byggs i samma fabrik som ID.3. Den rymliga interiören domineras av en central 12-tumsskärm som styr de flesta av bilens funktioner. Precis som för ID.3 har man planerat för olika motoriseringar och batteristorlekar i el-Born. Konkurrenter: Hyundai Kona Electric, Mazda MX-30, Nissan Leaf.

SKODA FABIA
I samband med övergången till fjärde generationen får nya Fabia från och med september 2021 Polos bottenplatta, vilket innebär att längden och axelavståndet växer med åtta centimeter. Det gynnar framför allt baksätespassagerarna, medan bagagevolymen förblir på samma nivå som i dagens modell.
Ännu mer utrymme finns i den 25 cm förlängda kombin som dock kommer först 2022 mot en marginell extrakostnad på cirka 7 000 kronor. Framdrivningen sköts till en början av en trecylindrig bensinmotor med antingen 65, 95 eller 115 hk. Senare följer en starkare fyrcylindrig bensinare på 1,5 liter, men ingen diesel. Konkurrenter: Dacia Sandero, Ford Fiesta, Hyundai i20.

SSANGYONG REXTON
En omfattande föryngringskur ger suven ett nytt frontparti med LED-strålkastare, en större centralsskärm med 360 graders runtomsikt och en 202-hästars dieselmotor med åttastegad automatlåda. Konkurrenter: Hyundai Santa Fe, Land Rover Discovery, VW Touareg.

TOYOTA MIRAI
Bränslecellbilens starkaste köpargument är klart mer attraktiv design, större yttermått (4,98 meter) och framför allt en prissänkning med cirka 150 000 kronor till cirka 650 000 kronor. Dessutom har räckvidden utökats med 30 procent till totalt 700 km. Konkurrenter: Audi e-tron GT, Hyundai Nexo, Tesla Model S.

VOLVO XC40 E
Den enda nyheten i Volvos modellutbud är en lägre coupévariant av märkets minsta suv. Den elektriska drivlinan med två synkronmotorer (300 kW/409 hk, 660 Nm) lånas från XC40 Recharge och systerbilen Polestar 2. Vid sidan om den fyrhjulsdrivna toppversionen planerar man även att släppa motor-svagare drivlinor med enbart framhjulsdrift. Konkurrenter: Ford Mustang Mach-E, Hyundai Nexo, Jaguar I-Pace.

VOLKSWAGEN NIVUS
I Brasilien kan man redan köpa coupéversionen av T-Roc, kallad Nivus, och från och med september 2021 kommer den till våra breddgrader. Den 17 cm längre och 9 cm lägre crossovern med en lastvolym på 415 liter utnyttjar samma bottenplatta och motorutbud som T-Roc, men är lite lyxigare och mer diskret interiört. Konkurrenter: Ford Puma, Kia Stonic, Opel Crossland.

VOLKSWAGEN ID.5
En eldriven coupésuv på knappt 4,60 meter som bygger på koncernens MEB-plattform och delar drivlina med ID.3 och ID.4. I grundversionen driver en elmotor med 150 kW/204 hk och 310 Nm bakhjulen. Räckvidden med 82-kWh-batteriet ombord anges till maximalt 520 km. Konkurrenter: Audi Q4 e-tron Sportback, Tesla Model 3, Volvo XC40 E Coupé.

VOLKSWAGEN T7 MULTIVAN
Den aktuella generationen T6 finns kvar som Transporter och det är enbart personbilsvarianterna som ömsar skinn till hösten 2021 och byter till MQB-plattformen. Den lägre T7-generationen får diesel- och hybridmotorer och avlöser även den mindre VW Sharan. Konkurrenter: Mercedes V-klass, Opel Zafira Life, Renault Espace.

VOLKSWAGEN TIGUAN ALLSPACE
Först i oktober får den 20 cm längre Allspaceversionen en ansiktslyftning och ett uppdaterat infotainmentsystem som sedan i somras finns i vanliga Tiguan. Den stora suven övertar även Travel Assist och Matrix-LED-strålkastare, men ska dessvärre inte göras som laddhybrid. Konkurrenter: Kia Sorento, Mercedes GLB, Skoda Kodiaq.

Svaret hittar vi i Kina
Vilket bilår som närmar sig! Det blir alldeles fantastiskt, det bästa någonsin, fenomenalt – biltillverkarna kommer göra bilarna great igen! – som Donald Trump hade sagt om han hade tyckt att det finns ett klimatproblem. Men han är inte president länge till och det kommer att betyda mycket för den amerikanska bilindustrins överlevnad på lång sikt – hade Trump vunnit skulle förmodligen fokus fortsatt ha legat på V8-drivna pickuper och USA skulle ha blivit en än mer isolerad marknad.
2021 blir den eleketrifierade mellanklass-suvens år. De kommer från snart sagt alla tillverkare och är ett bevis på att elbilarna börjar krypa ner i tillverkningskostnad. Men vem blir först med en billig, halvslö eldriven rymlig familjebil till en peng under vad Volvo V90 utan elmotor kostar?
Svaret hittar vi i Kina. Den här genomgången av 2021 års nyheter inkluderar dock inte de kinesiska bilar som förmodligen letar sig hit under 2021. Modeller och märken som vi knappt hört talas om, men som kan förändra bilvärlden…