Varje bilmodell som säljs i Europa har en unik WLTP-siffra, och minsta lilla skillnad i utrustning kan förändra den. I de flesta europeiska länder påverkas skatten på ett eller flera sätt av just WLTP-siffran.
För biltillverkarna är det här en gigantisk utmaning. Att testa och beräkna hur varje utrustningsförändring eventuellt påverkar förbrukningen kräver stora resurser. Gå in på en tillverkares hemsida och ”bygg” en bil – så ser du förhoppningsvis snabbt skillnaden på utsläpp, från standardversionen till den som du vill ha. Tyvärr finns inte den funktionen hos alla tillverkare – men kräv att få uppgifterna innan du skriver på köpeavtalet.
På Mercedes hemsida finns till och med en Co2-begränsare – du kan fylla i det maximala utsläppet som du kan tänka dig och blir sedan varnad om du håller på att gå över gränsen.
En effekt av det här är att antalet utrustningsdetaljer och även modeller är på nedåtgående på många marknader och hos flertalet tillverkare. Det är dyrt och komplicerat.
Men det skiljer sig från land till land, där det är strängare koldioxidbestraffningar minskar mängden beställbar extrautrustning mest, och det är främst bland de mindre bilarna som köparna verkar bry sig om utsläppen, eller ska vi kanske säga skatterna?
Bland stora suvar fortsätter dock frossande i lyxutrustning.
Den utrustningsdetalj som påverkar förbrukningen mest är däcken och här ser vi en trend mot mindre däck med lägre rullmotstånd. En premiumtillverkare funderar på att ersätta alla högprestandadäck med lättrullande eftersom en beräkning säger att utsläppen i snitt kan minskas med 8 g/100 km.
Det här är minst lika viktigt för biltillverkare eftersom de kan få böter om deras bilar släpper ut för mycket koldioxid.
En trist bieffekt av detta är att de flesta biltillverkarna numera beställer däck med mindre gummi och mönsterdjup, eftersom det ger lägre rullmotstånd. Du får lite sämre däck, men slipper kanske några kronor i skatt. Så kallade run flat-däck kan ofta ha högre rullmotstånd, vilket alltså kostar extra i skatt och förbrukning.
I det svenska Bonus-malussystemet kan högre utsläpp visa sig på två sätt. Antingen får man lägre inköpsbonus eller så blir den årliga skatten högre.
Exempel på utrustning som påverkar mest är förutom däck dragkrok och panoramaglastak – tunga saker.
För dig som ska privatleasa är det här givetvis också mycket intressant eftersom månadskostnaden påverkas av högre skatt – för skatten ingår inte i privatleasingavtalet!
Intressant nog kostar det inte extra skatt om en elbil förses med till exempel breda däck eller annan utrustning, eftersom elbilen per definition inte släpper ut någon koldioxid. Men det här hålls i schack av att räckvidden påverkas hårt av exempelvis just bredare däck – något de flesta elbilister känner till. Så när du konfigurerar din elbil, titta på hur räckvidden påverkas.




Regelverket – så mycket kostar varje gram efter den 1 april
• 107 kronor per gram om fordonet släpper ut över 90 och upp till och med 130 gram koldioxid per kilometer.
• 132 kronor per gram om fordonet släpper ut över 130 gram per kilometer.
• Fordon som släpper ut 60–90 g/km får varken bonus eller höjd skatt.



Siffrorna och kartan kommer från Jato Dynamics. (Siffrorna anger genomsnittutsläppet för koldioxid i g/km.)