Hoppa till innehåll

BSR har byggt etanoldriven Saab-diesel

På motormässan i Malmö ska det visas en världsnyhet från tuningföretaget BSR i Växjö – en Saab 9-3 1,9 TiD som kan köras på etanol! Konverteringen gör det möjligt att utnyttja miljöbränslet E95 maximalt och komma ner i ungefär halva förbrukningen jämfört med en bensinmotor. Effekten är 195 hk och 410 Nm. Här på auto […]

På motormässan i Malmö ska det visas en världsnyhet från tuningföretaget BSR i Växjö – en Saab 9-3 1,9 TiD som kan köras på etanol! Konverteringen gör det möjligt att utnyttja miljöbränslet E95 maximalt och komma ner i ungefär halva förbrukningen jämfört med en bensinmotor. Effekten är 195 hk och 410 Nm.

BSR har byggt etanoldriven Saab-diesel

Här på auto motor & sport har vi tidigare berättat om hur Scania bygger ”etanoldieslar” men nu visar BSR i Växjö att det är fullt möjligt också i en personbil! KLICKA FÖR STÖRRE

Besökarna på motormässan i Malmö, som öppnar torsdag den 27 mars, kan bekanta sig med världens första dieselbil som konverterats till miljöbränslet etanol. Det är trimföretaget BSR från Växjö som har optimerat en Saab 9-3 med dieselmotor för bränslet E95 (95 procent etanol). Resultatet är låg bränsleförbrukning, höga prestanda och minimala avgasutsläpp.
Projektet har genomförts tillsammans med Sekab i Örnsköldsvik, som producerar och distribuerar bioetanol, och EU-projektet ”BEST” (Bioethanol for Sustainable Transport).

BSR har byggt etanoldriven Saab-diesel

Till synes en vanlig Saab 9-3 TiD men istället för diesel går den på etanolbränslet E95. Dessutom är effekten höjd från 150/180 hk original till 195 hk och 410 Nm. KLICKA FÖR STÖRRE

Bilen har Saabs original dieselmotor, där förbränningsrum, bränslesystem och motorns programvara modifierats. Den maximal effekt uppges av BSR till 195 hk och vridmoment toppar 410 Nm. Enligt BSR uppnår man ungefär samma låga bränsleförbrukning som med en konventionell dieslmotor, landsvägstester visar på en förbrukning kring 5 l/100 km.
Med E95 som bränsle istället för diesel uppnår man 95 procent mindre fossilt CO2-utsläpp, minimala utsläpp av farliga kolväten och kväveoxider och i princip helt eliminerade partikelutsläpp.
BSR har arbetat med konverteringar sedan 1997 och har påverkat myndigheterna i mer än tio år för att anpassa lagstiftningen. Resultatet är att en lagändring som gör det möjligt att konvertera fordon till alternativa bränslen sannolikt träder i kraft från den 1 juli år. 2003 optimerade BSR världens första rallybil till E85. En bil som blivit något av en ikon i rallykretsar där nu i stort sett hela den svenska eliten kör på E85.
BSR vill på samma sätt nu visa möjligheterna att även använda etanol som bränsle för dieselbilar. Men om detta projekt så småningom kan bli något som går att ”köpa över disk” är för tidigt att säga, enligt BSR:s talesman Rolf Linde.

BSR har byggt etanoldriven Saab-diesel

Scania har byggt lastbilsmotorer, i princip dieselmotorer med högre kompressionsförhållande, i många år. Verkningsgraden blir nästan lika bra som hos en konventionell dieselmotor. Du kan ladda hem hela artikeln som pdf-fil genom att klicka på bilden.

Minnesgoda läsar kommer nog ihåg att vi här på auto motor & sport borrat i ämnet ”diesel+etanol” ett par gånger förut. Första artikeln kom på sommaren 2007 efter en intervju med Scanias utvecklingschef Hasse Johansson. Han berättade om Scanias motorer som med dieselprincipen och etanol som bränsle kunde ge en verkningsgrad på 43 procent – borde inte det vara något för personbilar?
”Varför har vi inte fått reda på detta förut?” undrade många läsare. Här fanns uppenbarligen en teknik som kunde kombinera ett förnyelsebart bränsle som etanol med hög effektivitet. Vi beslöt oss för att borra i ämnet på djupet och åkte till Södertälje och Scanias utvecklingsavdelning.
Etanolartikeln och besöket hos Scania väckte så mycket uppmärksamhet och debatt att vi beslutat oss för att göra den tillgänglig för alla, även de som missade tidningen efter julstressen. Du kan ladda ner artikeln som en pdf-fil genom att klicka här.
Största nackdelen med Scanias etanolmotorer är att de inte är ”flexifuel”, det vill säga kan köras på andra bränslen. Inte heller BSR:s Saab kan köras på något annat än E95, där man tillsatt en tändförbättrare i form av glykol. Men ”lilla” BSR i Växjö ha i alla fall visat att det verkar finnas en teknisk, framkomlig väg för att faktiskt köra även personbilsdieslar på E95.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.