Hoppa till innehåll

Subaru Impreza 2,0D: Som hand i handske

Ända sedan Subaru presenterade sin boxerdiesel har vi väntat på att man ska sänka ned motorn i Impreza. Nu är våra drömmar verklighet, och verkligheten är väldigt sympatisk. Vår testförare har väntat på att få köra boxerdieseln i Impreza. Han blev inte besviken. (Provkörningen publicerades första gången i ams nummer 4-2009) Boxermotorn knattrar till lite […]

Ända sedan Subaru presenterade sin boxerdiesel har vi väntat på att man ska sänka ned motorn i Impreza. Nu är våra drömmar verklighet, och verkligheten är väldigt sympatisk.

Subaru Impreza 2,0D: Som hand i handske

Vår testförare har väntat på att få köra boxerdieseln i Impreza. Han blev inte besviken. (Provkörningen publicerades första gången i ams nummer 4-2009)

Boxermotorn knattrar till lite lätt i startögonblicket, sedan går det knappt att höra att det är en diesel under huven. Subaru har verkligen lyckats med denna maskin! På pappret låter 150 hästar och 350 Nm perfekt i Golfklassaren Impreza, och det stämmer väl överens med verkligheten också.
Fartresureserna är, trots att Impreza 2,0D är högre växlad än sina syskon, väldigt fina och speciellt i fart har man stor nytta och glädje av vridmomentstoppen som finns mellan 1.800 och 2.400 r/min.
Avsaknaden av knatter inuti bilen har inte bara med motorn att göra, Subaru har även lagt i nya innerskärmar på dieselmodellen för att dämpa bullernivån i bilen. Detta i kombination med nya material, kromsargar runt instrumenten, mer avancerad färddator och färgsättning från STi-modellen gör att 2,0D känns mer påkostad än sina syskon.

Subaru Impreza 2,0D: Som hand i handske

Boxerdieselmotorn passar som hand i handske i Impreza. Fartresurserna räcker väl till.

Det är dock inte bara några bitar i interiören som härstammar från de vassare Imprezaversionerna, fjädringen är direkt hämtad från WRX-modellen och alltså fem millimeter lägre än en ”vanlig” 2,0. Detta till trots är Impreza 2,0D inte ett

dugg stötig utan tvärtom är fjädringskomforten mycket bra.
Fyrhjulsdrift är en självklarhet på en Subaru och 2,0D har liksom övriga modeller 50/50-drivning fram/bak. För att kompensera den tyngre dieselmotorn har man utrustat 2,0D med lättare fälgar som sparar nio kilo, samt att man slopat reservhjulet till förmån för ett reparationskit som sparar ytterligare tio kilo.
Impreza 2,0D finns i grundversion samt i en S-version, för 20.000 kronor extra. Den senare är mer välutrustad men saknar sidokrockkuddar i framstolarna, och förvånande nog har den slöare prestanda till följd av den högre vikten. Väl många nackdelar för ett S, kan tyckas…

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.