Nya chefer hos VW och Audi. Betong på Sveriges längsta motorvägsbygge. USA: Vältningsrisken för SUV har minskat. Kina bygger liten Chrysler? Toyota återkallar en miljon bilar. Kinesiska Chery siktar på USA.
Nya märkeschefer på Volkswagen och Audi
Claes Jerveland (till vänster), 38 år, blir ny chef för Volkswagen Personbilar på generalagenten Svenska Volkswagen från och med den 1 oktober 2006. Han kommer närmast från Audi Sverige där han haft motsvarande befattning sedan 2003.
Till ny märkeschef för Audi Sverige har Jens Wetterfors (till höger) utsetts. Han tillträder sin nya tjänst den 1 augusti 2006. Jens Wetterfors är 36 år och kommer närmast från BMW Sverige där han varit försäljningschef.
Claes Jerveland efterträder Volkswagens märkeschef Jens Effenberger som efter tre år i Sverige återvänder till Volkswagen AG i Tyskland.
Betong på Sveriges längsta motorvägsbygge
Nu har betongläggningen börjat på Sveriges längsta motorvägsbygge – 78 kilometer E4 mellan Uppsala och Mehedeby. Det är dock bara den mest trafikerade sträckan Uppsala-Björklinge (22 km) som får betongbeläggning. En mobil betongstation från Tyskland tillverkar betong på platsen, och underlaget har en livslängd på 40 år. Den nya E4-delen mellan Uppsala och Gävle kommer att öppnas i oktober 2007. Mer information hittar du här.
USA: Vältningsrisken för SUV har minskat
Amerikanska trafiksäkerhetsverket NHTSA konstaterar att risken att välta med en stadsjeep har minskat med de nyaste modellerna, som har elektroniska antisladd- och antivältsystem. Statistiken visar dock att det är klart större risk att välta med en SUV än med en vanlig personbil med lägre markfrigång och därmed lägre tyngdpunkt. Ingen av de SUV:ar och pickuper som testats i år av NHTSA får toppbetyget fem stjärnor för vältningsrisken, även om många modeller blivit bättre.
I USA dödades förra året cirka 13.000 människor i trafikolyckor med SUV:ar och pickuper -en ökning med 4,3 procent mot året innan. Hur stor andel som omkom i vältningsolyckor framgår inte, men klart är att det rör sig om åtskilliga tusen. En tredjedel av de nysålda bilarna i USA 2006 har något system för att minska risken för rundslagning, enligt Alliance of Automobile Manufacturers.
I senaste NHTSA-testet fick Ford Explorer, Chevrolet Tahoe och Ford Escape tre stjärnor för vältningsrisken medan Jeep Grand Cherokee och Chevrolet TrailBlazer fick fyra.
Kina bygger liten Chrysler?
Chrysler förhandlar med kinesiska biltillverkaren Chery om eventuell produktion av en mindre modell som ska säljas under märket Dodge, uppger tidningen Wall Street Journal. Även Volkswagen har tidigare nämnts i dessa sammanhang, men hur samarbetet till slut ska se ut, är inte klart än. DaimlerChrysler och Volkswagen medger att diskussioner pågår ingen av parterna vill bekräfta några detaljer.
Toyota återkallar en miljon bilar
Flera Toyotamodeller kan ha ett fel i styrningen, som i värsta fall kan leda till att bilen förlorar styrförmågan. Toyota återkallar därför mer än en halv miljon bilar i Japan för kontroll. Dessutom gäller återkallelsen cirka 400.000 bilar på övriga världsmarknaden.
I Sverige handlar det om ungefär 10 000 bilar av modellerna Prius, Corolla och Avensis.
– Det tar ungefär en timme att åtgärda, säger Bengt Dalström, informationschef för Toyota i Sverige,
I Sverigeberörs3 400 Avensis med 1,8-litersmotorer byggda januari 2003-december 2005, 1 700 Corolla byggda juli 2001-mars 2004 samt 2 600 Prius byggda juli 2003-november 2005. Toyota meddelar alla ägare till de berörda bilarna.
Kinesiska Chery siktar på USA
![]() |
|
Cherys familjebuss.
|
Kinesiska bilmärket Chery visar just nu en ny familjekombi på en mässa i Hangzhou i Kina. Modellen har måtten 466 x 182 x 160 cm, med axelavståndet 280 cm. Den finns fem- alternativt sjusitsig och ingår i en serie modeller som kallas V5. Motorn är en 2,3-liters fyra på 130 hästkrafter och 198 Nm vid 3.000 r/min. Modellen börjar säljs i Kina under juli, och är den första modell från Chery som ska exporteras till USA. När den exporten kommer igång är dock inte klart än.
