
Det är vinter, den nästan nya Volvon har redan fått ett stenskott i vindrutan. Antagligen en framförvarande bilist som inte hållit avståndet. Ett stort märke mitt i solar plexus. Siktfältet måste återställas, rutan bytas.
Som bilägare har man ofta valet att åka till märkesfirman, som fixar allt, eller till en utmanare. Det förra blir oftast bra, men ganska dyrt, i alla fall om man tittar snävt på priset och inte tänker på helheten. Söka alternativ tar tid, det kan gå åt skogen och det kan bli svårt att i efterhand reda ut saker om många skruvat på bilen.
Ta bara det här med däck, har du köpt dem hos Helmia, Bilbolaget eller Engströms och obalans uppkommer, då är det bara att åka dit och be dem fixa det.
Har du köpt från ett lågprislager ute i Europa och monterat hos en billig men mindre nogräknad aktör, då får du svårare att reklamera. Du får stå ditt kast när snålheten bedrar visheten.
Men här var det lite annorlunda tänkte jag. Bilia, närmast mitt jobb, alltid snabba, proffs på Volvo. Ibland dyra men just här är det samma självrisk. Jag borde åkt dit. Men rutspecialisten är specialist på rutor, tänkte jag. Man borde bli otroligt bra på att byta rutor på olika märken om det är det enda man gör. Sagt och gjort.
Firman ligger ett stenkast från mitt jobb. Lämnar strax efter sju, halv tre kommer ett sms, limmet är torrt, bilen klar. Traskar dit. Det är fredag, och just på fredagar har företaget i Danmark som kalibrerar sensorerna i vindrutan stängt. Jag tvingas köra hela helgen med en aldrig sinande kaskad av varningar för än det ena, än det andra.
På måndan åker jag tillbaka, rutspecialisten fixar allt snabbt, allt funkar bra igen. Men det är faktiskt sjukt nonchalant att inte berätta för mig att jag dels måste komma tillbaka, dels tvingas åka i ett plingande inferno en hel helg. Den danska firman har stängt varje fredag, kund efter kund får uppleva samma sak som jag.
Tiden går, rutan sitter som en smäck.
Två månader senare kommer varningar för strålkastarfel och avståndsradar från och till, flera funktioner krånglar. Jag hör av mig till Volvo-verkstan, märkliga fel, en av Sveriges bästa Volvo-mekaniker felsöker och konstaterar att hållaren till kameran i vindrutan är felmonterad, det saknas spännkraft i fjädrarna som håller fast hållaren i vindrutan.
Det glappar vid provkörning, mekanikern noterar att en piratvindruta monterats. Efter korrekt montering, spänning av fjädrar och kalibrering fungerar allt igen.
Detta skulle aldrig ha hänt om jag bytt rutan hos Volvo. De monterar rätt och skulle något gå fel löser de det.
Hör av mig till rutspecialisten, de svarar att de inte fått någon möjlighet att åtgärda problemet och tyvärr inte kan ersätta mig. Att jag inte hade en aning om att felkoderna kom från rutbytet spelar ingen roll. Jag får skylla mig själv för att jag inte åkte till märkesverkstan. Det skulle besparat mig flera verkstadsbesök.
Konkurrens driver prestationer och skapar fler alternativ, bättre kvalitet och lägre. Kolla bara på mäklare. När de är många och på hugget går försäljningar snabbt, arvodena är låga. Är de få och trötta går försäljningar trögt, arvodena är höga, bostadsmarknaden funkar sämre och den som behöver flytta får vänta.
Vi behöver både fristående verkstäder, kedjeanslutna eller inte, och märkesverkstäder. Det får alla att skärpa sig och bli bättre. Tack vare fristående verkstäder finns ett finmaskigt nät med servicepunkter över hela landet.
För att konkurrensen ska fungera måste fristående verkstäder leverera hög kvalitet. Märkesverkstan erbjuder allt på samma ställe och tar ett helhetsansvar, som att renovera med totalentreprenad istället för att köpa in tjänst för tjänst.
Det finns massor av pengar att spara där, men det kräver bra leverans. Annars har de som vill utmana märkesverkstan ingen framtid.