För någon månad sedan blev jag uppringd av en läsare som hade en Volvo XC60 T6 som rullat över 10 000 mil. Han tyckte att det var dags för en ny bil och undrade om Zeekr 001 kunde vara något.
Efter en stunds diskuterande slutade samtalet med att han skulle åka och provköra så snart tillfälle fanns. Och igår ringde han upp och berättade hur det hade gått. Bilen var riktigt fin och bekväm men det fanns lite osäkerhet kring andrahandsvärdet om några år.
OCH, Volvohandlaren kontrade med en rabatt på 80 000 för en välutrustad V60 T6. På Zeekrs hemsida kunde man inte pruta.
Dessutom fick han 80 000 mer privat för sin gamla bil än vad samma Volvohandlare ville erbjuda.
Svårare än så är inte bilköparlogiken. ”Det får bli en ren elbil nästa gång”, sade han, glad efter en bra affär. ”Kanske kan jag köpa den där Zeekrn begagnad till ett riktigt bra pris då?”
Den moderna tidens bilhandel är som vi alla vet online, där bilhandlarna är ”agenter” och återförsäljarna inte äger de nya bilarna. Det gör tillverkaren eller generalagenten som också sätter priserna. Det ska vara slut på allt prutande.
Trots det kom det fram i en Facebookgrupp att några fått rabatt på nya Volvo EX30, hos handlaren. Men det är kanske systemets barnsjukdomar? När alla är ”agenter” ska det inte gå att pruta.
Men vi vet alla att bilhandeln ibland måste sänka priser, komma med rabatter för att bli av med bilar som stått och samlat damm. Eller för att ta marknadsandelar. Det lär betyda att man som bilköpare måste surfa runt på alla upptänkliga hemsidor och se om det finns några kampanjpriser.
Lustigt nog har Volvo ”kampanjpris” på den uppdaterade eldrivna Volvo XC40 Extended Range. Nu kostar den 594 900 kronor, mot ordinarie pris 624 600 kronor. Modellen med längre räckvidd har lägre pris …
Men mer märkligt är att ”extrapriset” inte är tidsbestämt. Det löper på tills vidare och Volvo har inget svar på om eller när man kommer att sälja bilen för ordinarie pris. Min gissning är: aldrig. Då blir den för dyr jämfört med exempelvis Tesla Model Y. Men med ett ”kampanjpris” lockar man kanske fram ett snabbare avslut?
Så prutandet kommer nog inte försvinna, det blir bara storskaligare. Men dynamiken i handeln blir mindre när inbytespriserna inte längre ingår i affären. Äger inte handlaren den nya bilen finns mindre incitament att ge ett högre inbytespris för att få sälja en ny.
Till sist har jag därför en fråga till dig: Hur mycket rabatt fick du på din senaste nybil?
Mejla gärna direkt till mig på alrik.soderlind@automotorsport.se och berätta vilken bil du köpt och hur mycket rabatt du fått. Och om du köpte bilen online. Jag kommer sammanställa alla svar i en artikel som jag hoppas blir mycket intressant.