
De flesta som ägt lite bilar har åkt på en blåsning av sitt försäkringsbolag någon gång. Till något som borde ersättas hade de självklart en listig paragraf för – som gjorde att du inte fick en krona.
Försäkringar är en lukrativ bransch, av den enkla anledningen att de är väldigt bra på att ta betalt och väldigt dåliga på att betala ut. Eller så här: Om din billiga trampcykel blir snodd är de snabba och betalar ut korrekt så du håller dig nöjd och fortsätter betala din skyhöga avgift. Däremot om din svindyra sportbil blir snodd så kommer det att vara krångligt, långsamt, och de kommer sen hitta anledning till att betala väldigt lite eller inget alls.
Det är också en bransch som styrs av få bolag i ett kartelliknande upplägg som håller upp priserna och delar liknande knep i att ducka ansvar; och svårt att byta till något bättre. Alla är lika dåliga, men också lika rika så ingen kan vinna mot dem i en rättegång. Deras jurister är för många och för skrupelfria. Många hederliga människors liv har blivit förstörda av giriga, paragraftrollande försäkringsbolag.
Några som tagit rygg på försäkringsbolagens affärsmodell är bilassistansbolagen. De som lovar noll självrisk, och att de löser allt bara du betalar din årspremie: ”Vi bokar och betalar för bärgning, hyrbil och hotell.” ”Försäkringen är personlig och gäller oavsett fordon du kör.” De framhåller att det gäller alla situationer, även vid drivmedelsstopp, batteristopp eller liknande problem.
Men verkligheten är en annan. Låt mig ta ett exempel direkt från verkligheten: Jag ringer ett av de större så kallade assistansbolagen som lovar allt det ovanstående. Jag har fått problem med min Dodge Charger från 1968. Jag står på en parkering i Uppsala. Jag ringer numret jag fått och en artig man informerar att de kan komma inom en timme. ”Härligt”, säger jag. ”Och helt utan kostnad va?” Den artige killen svarar att bilen är för gammal, så det kommer att kosta 1 900 kronor. ”Det kanske ni borde sagt till om när jag registrerade bilen som var från 1968 då också?” Lika artigt svarar han: ”Det ansvaret att ta reda på ligger hos dig som kund.”
För att inte hamna i samma situation igen så betalar jag en extra avgift för att tjänsten även ska gälla veteranbilar. Jag hade tidigare problem med min ombyggda Harley bobber, och fick ingen hjälp då heller då MC inte ingick i begreppet ”alla fordon”. Då betalade jag extra för MC, och nu även för veteran och allt som gick att betala för. Nu kunde inget gå fel.
”Är du dum i huvudet som inte bara säger upp tjänsten?”
Jag såg nästan fram emot när nästa fordon skulle strejka. Och så kom den dagen igår. Min Mercedes 350SL från 1973 ville inte starta. Jag ringer numret. En artig kille svarar att de kan vara på plats inom en timme. ”Vad bra”, säger jag, ”och helt utan kostnad va?” Den nye artige killen svarar: ”Adressen du angett för bilens positionering är för nära ditt hem, då kostar det 1 900 kronor.” ”Borde ni inte informera om den regeln?” frågar jag i ett försök att låta lika artig. ”Det är ditt ansvar som kund att känna till. Det står på hemsidan”, svarar den artige mannen, men nu med lite kyligare röst.
Jag går in på deras hemsida för att söka upp informationen. Jag går igenom varje flik, varje sida, men utan att finna den.
När jag till slut ber ChatGPT hjälpa mig söka efter informationen, informeras jag att den inte finns direkt på hemsidan men går att söka som nedladdningsbara filer. Jag vet inte hur det är med er, men jag går inte alltid in och söker efter nedladdningsbara filer på hemsidor när jag köpt en tjänst. Min konspiratoriska hjärna säger att detta är en strategi för att slippa leverera, och tjäna mera pengar. Jag frågar ChatGPT igen och får svaret: ”Svårt att med säkerhet säga att XXX medvetet försökt gömma informationen, men det är tydligt att deras reklam fokuserar på fördelar, medan undantag presenteras i dokument som måste sökas aktivt i PDF-format och små texter.”
För övrigt får jag nu via ChatGPT veta att försäkringen inte heller gäller vid skada, krock eller om du kört på något, inte heller om fordonet har nybilsförsäkring eller annan gällande försäkring som kan användas, om du inte skött ditt fordon korrekt, eller om ditt fordon är för gammalt, råkar vara en skåpbil, husbil eller MC.
En liten anekdot till: När jag fick problem med min Lamborghini Aventador, skulle de köra den till en alltiallo-mekaniker som i sin källare på Söder fixade allt från gräsklippare till bilar, för att den låg närmast. Jag bad dem att i alla fall köra den till en auktoriserad Audiverkstad (Lambo/Audi same same) men fick nobben på det. ”Det är närmaste verkstad som gäller, framgår av hemsidan.”
Många skulle här säga: ”Men är du dum i huvudet som inte bara säger upp tjänsten?” Och ja, det är jag nog, men gör jag det har de vunnit. 599 kr/år kostar tjänsten. Jag har haft den i cirka fyra år, det vill säga 2 396 kr. En bärgning/starthjälp kostar cirka 2 000 kr. Två starthjälp, och rättvisa är skipad.
Jag har sparat mitt första fordon. En Chevrolet från 1945 ombyggd till en EPA. Den har jag i ett garage inte i närheten av hemmet. Den kommer troligen inte att starta. Jag har en gammal H-D chopper (32 tums framgaffel, 350-bakdäck och läckande Evo-motor med fejk-panhead-toppar). Den startar aldrig. Sådär, rättvisa skipad. Men vad göra med de stora försäkringsbolagen som blåser dig? De som snabbt förklarar för offret som de vägrar ersättning, att alla rättskostnader – ofta många miljoner – kan falla på den olycksdrabbade om denne bråkar?
Vem vågar riskera det? Jag har vågat och jag har förlorat. (Jag blev blåst på runt 14 miljoner, därav lite sur.) Jag törs inte rekommendera någon att göra detsamma. Men jag rekommenderar alla att läsa det finstilta så ni kan svara rätt från början. Ibland räcker det att veta vilka ord som ska användas. Använd deras egna paragrafvapen mot dem. Och anmäl alltid deras paragrafhasslande till berörda myndigheter så fort du ser dem, även när du inte drabbas själv. Tillräckligt många anmälningar och till slut kommer staten att reagera på hur deras medborgare blir lurade på de pengar som staten vill kunna skatta. Och då kommer det att hända saker. Mot staten har inte ens försäkringsmaffian någon chans.
”En fattig man med mycket pengar. En traditionell sosse som gillar fina bilar, stora båtar, tydliga gränser (i dubbel mening) och romantiserar det gamla folkhemmet.”