Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
”Har själv de senaste två veckorna blivit prejad två gånger i min privata bil och det var nära en gång när jag körde målad radiobil. Den gången avbröt föraren sin prejning då han såg att det var en polisbil som körde på RÄTT SÄTT”, skriver en polis i Helsingborg på Facebook.
Som stockholmare sedan förra årtusendet har jag fått en rejäl dos kö- och filkörning. Där jag tidigare bodde är det tvåfilig väg in till stan med ett oräkneligt antal cirkulationsplatser.
När dessa byggs om stängs ett körfält av och längre köer än vanligt uppstår. Många tycks tro att man då ska forma en lång kö och lämna ett körfält öppet. Väljer du att köra i det körfält som nu blivit tomt så anses du tränga dig och en del bilister tar då på sig att agera polis och blockera vägen eller preja dig. Åtminstone blir du åthutad och åtutad.
En liknande händelse hände mig i somras på husvagnssemestern. Höger körfält avstängt på E4:an. Då väljer jag att fortsätta till höger fram till vägarbetet, men där vägrar flera bilar att släppa fram mig – för jag har ju trängt mig.
”NU ÄR DET DAGS IGEN ATT SKÄRPA TILL SIG!” skriver Helsingborgspolisen på Facebook.
Problemet med att alla lägger sig i samma körfält är att kön blir onödigt lång. Det kan exempelvis leda till att korsningar blockeras för trafik som går i en annan riktning.
”Detta är ett beteende som är fel och potentiellt farligt. När dessutom en del förare ställer sig för att ’blockera’ ett körfält för att folk inte ska ’tränga’ sig så har vi ett allvarligt problem. Använder man båda körfälten så halveras längden på kön”, skriver polisen och tillägger:
”Vid kö på grund av vägbygge/olycka/haveri eller annat sa kör man lugnt och stilla i BÅDA körfälten fram till hindret. Därefter tillämpar man blixtläsprincipen. Inget annat eget hittepå!”
Läs även: Fröderberg: Laddstrulet dödade effektivt min elbilslust
Läs även: Krönika: Då försvinner både A-traktorer och mopedbilar