Hoppa till innehåll

Krönika: Då försvinner både A-traktorer och mopedbilar

Transportstyrelsen säger det inte rakt ut, men det kommande B1-körkortet kommer att döda både A-traktorer och mopedbilar. Här är anledningarna.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Nyheten om att EU-parlamentet beslutat att låta 15-åringar köra personbilar i 45 km/h har väckt nytt hat bland alla som avskyr vägsniglar, som mopedbilar och i synnerhet A-traktorer. De vädrar ett ökat intresse för dessa ”EPA-traktorer” när det felaktigt rapporterats att de ska få köra i 45 km/h.

”Varför inte bara förbjuda skiten” har skrivits mer än en gång i vårt kommentarsfält.

De som älskar sina A-traktorer har vädrat morgonluft. Äntligen ska de lagligen får köra snabbare än 30 km/h – i hisnande 45 km/h precis som de små och dyra mopedbilarna.

Tyvärr har många etablerade medier, inklusive TT och SVT, missförstått EU-beslutet. A-traktorer kommer inte att få köras i 45 km/h.

Sanningen är att EU inte alls gillar de svenska A-traktorerna. EU-kommissionen har protesterat att Sverige tillåter att personbilar och lastbilar klassade som traktorer får köras med mopedkort (AM-behörighet).

EU-parlamentets beslut är ett första steg mot att få bort A-traktorer och mopedbilar från de svenska vägarna.

Och detta är precis vad Transportstyrelsen också önskar. Deras egna utredning visar (föga förvånande) att väldigt få A-traktorer används som avsett – som arbetsfordon inom jordbruket. Och att mopedbilar har sämre krocksäkerhet än en personbil är ett faktum.

Motmedlet mot vägsniglarna har varit på gång en längre tid och stavas: B1-behörighet. Kort sagt är det ett körkort som ger rätt att köra en personbil i 45 km/h.

Konflikten inom EU har gällt om man ska få ta B1-behörighet vid 15 eller 16 års ålder. Sveriges regering har velat sänka åldern för B1-kort till 15 år – hur ska de annars locka bort alla tonåringar från A-traktorer och mopedbilar?

En detalj som retat många är att A-traktorer och mopedbilar får köras efter att man genomgått en enkel utbildning för moped. Det är uppenbart galet. B1-behörigheten innebär en liknande utbildning som B-kort med mer omfattande utbildning och både teori- och körprov.

Det blir alltså lite svettigare och dyrare för 15-åringarna. Men när de fyller 18 år blir det enkelt att uppgradera till vanligt B-körkort.

Eftersom A-traktorer är tänkta som arbetsfordon måste de byggas om till just sådana, vilket bland annat innebär att de inte får ha ett användbart baksäte. Allt detta krångel slipper ungdomarna med B1-kortet. Troligen är allt som behövs bara en fartspärr, en LGF-skylt baktill och att bilen inte väger mer än 2,5 ton.

Detta dödar effektivt incitamenten för de flesta att skaffa en mopedbil. Kvar blir de som skaffar mopedbil för att de inte kan ta B-kort, precis det som mopedbilarna ursprungligen är tänkta för.

Den som tänker sig att skaffa AM-kort och köra A-traktor för att det är dyrt och jobbigt att ta B1-kort kan glömma det. Indikationer från Transportstyrelsen säger att den möjligheten troligen försvinner när B1-kortet införs eftersom A-traktorerna som regel används fel. De säger också att de ska göra det enklare att konvertera en A-traktor till B1-personbil.

Den nya B1-behörigheten väntas introduceras omkring 2029. Vi kan alltså vänta oss ett 2030-tal där A-traktorerna och mopedbilarna försvinner från de svenska vägarna.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.