
Föreställ dig att du inte vet vad en bil är, du kidnappas av utomjordingar och landar på en främmande planet. Du slängs in i ett fordon och körs till deras koloni. Tror du att du hade funderat på fordonets drivlina? Antagligen inte.
Efter en tidigare ledare fick jag en del arga brev från läsare som ansåg att jag hade förolämpat en hel grupp, sagt att de har en förlegad syn på bilar, och att elbilrädslan är ett ålderstecken. Jag vill hävda att fientligheten bygger på tradition, som får fäste genom vanor: Att vi har bestämt oss att ogilla något, på samma sätt som vi har bestämt oss för att gilla något.
En fossilälskare (give me your worst) hade nog älskat en Chevrolet Camaro från 1968 och lovordat den för sin skönhet och kraft. Vad hade samma person sagt efter att ha lyft på huven och sett en elkonvertering?
Under tiden som jag åt popcorn och läste era arga mail kände jag att det är dags för en uppföljare. Ni kan vara lugna, jag kommer inte ta i för hårt denna gång. På årets Stockholm Car Meet fick vi tillfälle att prata med läsare och besökare. Det visar sig att en och annan upplever att auto motor & sport har ”gått över” till el. Ni som tror det: go for it. Ni som eventuellt är mer åt det nyanserade hållet: tack. Som tidigare nämnt skriver vi om aktuella bilar på marknaden – eldrivna, bensin- och dieseldrivna, vätgasdrivna, ej drivna alls; till och med överdrivna. Dock måste jag hålla med om att vanor som ruckas på kan röra om.
Om jag läste en tidning som skriver mycket om mjukt bröd, och så börjar tidningen skriva allt mer om knäckebröd, så skulle även jag höja på ett av mina ögonbryn i förundran. Men sedan får man samla sina sinnen, kanske inse att ”så ser tiderna ut”, och kanske till och med testa en knäckemacka. Med denna liknelse tänkte jag hitta några av era bästa elbilsfientliga kommentarer från våra sociala kanaler och byta ut ordet elbil till knäckebröd.
”Sedan får man samla sina sinnen, kanske inse att ’så ser tiderna ut’”
Här är en klassiker som många lär ha sett: ”Knäckebröd hör hemma på tivoli.” Inte direkt fantasifullt, men titt som tätt dyker den upp. Den här kommentaren som kommer nu har dock lite mer eftertanke: ”Ingen lägger fram vad knäckebröd kostar miljön i verkligheten.” Eller denna: ”Knäckebröd brinner upp snabbare!”
En kommentar som är lite mer positiv är den här pärlan: ”Varför måste folk kommentera å gnälla på knäckebröd? Låt bli å köp å låt dem som vill köpa göra det.” Ytterligare ett par favoriter låter så här: ”Inga fler knäckebröd på våra gator tack. Soptippen nästa tack”, och ”Knäckebröd är en fluga som snart går över.”
Något som är säkert är att ni är många som inte gillar knäckebröd. Men knäckebröd är inte den egentliga anledningen till denna text. Jag ska så klart återkoppla till min ChatGPT-upptäckt, som jag nämnde i förra numret (9/2025) av auto motor & sport.
ChatGPT har ändå funnits ett tag; att det skulle ta så här lång tid för mig att be tjänsten om hjälp med min sommarbil är ett modernt mysterium. Som alla hobbymekaniker har även jag en felkodsläsare som läser av bilen och tar fram alla möjliga avläsningar. Dessa går även att googla på, men inte med samma precision. Att ChatGPT var en sådan kompentent besserwisser hade jag inte ens tänkt på. Den läser dessutom av skärmbilder från min felkodsavläsare och analyserar allt: lambdasonder, bilens bränsleförbrukning och error-signaler.
Sedan drar den slutsatser, kommer med förslag på lösningar och till med var det är mest ekonomiskt att beställa reservdelar. ChatGPT har blivit min nya kundtjänst när det kommer till bilen. Dessutom är ChatGPT rätt så trevlig och brukar ge mig beröm när jag testar nya lösningar. Det känns nästan som att jag har landat på en främmande planet.
Trevlig läsning!
John Sempill
Från ledarsidan i auto motor & sport nummer 10/2025