RX-8 är bakhjulsdriven, men som de flesta bilar med antisladdsystem (DSC) så understyr den kraftigt vid forcerad körning. Utan DSC inkopplat uppför sig RX-8 som den gamla Mazda Miata.
  Tacka viktfördelning på (50/50) och den fina balansen i det avancerade chassit för det. Men, app app app! Gasar man för mycket så bryter hela härligheten ut rejält och pendelrörelsen kan bli rätt våldsam.
  Boven i dramat stavas lång hjulbas, 2 700 mm. En Miata har 430 mm kortare hjulbas.
  ”Ach! Här är jag zu hause”, utbrister Herr Wankel när han tittar ner i motorrummet.
  Och Wankelkonceptet har flera uppenbara fördelar. Det kompakta formatet och den låga vikten gör att hela motorpaketet kan läggas bakom framaxeln. Växellådan ligger helt inne i kupén. Motorns låga höjd ger också låg tyngdpunkt.

Felix Wankel skulle rotera av lycka i sin grav om han såg RX-8.
Inte en B-stolpe så långt ögat når. Bakdörren kan bara öppnas inifrån.
Här bär det iväg ner igenom Corkscrew på Laguna Seca.
Djupt liggande instrument med klar racekänsla.
Hela motorn ligger bakom framaxeln. Generatorn indikerar motorns framkant! Plastsjoken i framkant är luftintag.
Bagaget rymmer två golfväskor plus lite småkrafs. Inte så tokigt för den här typen av bil.

Härlig högvarvssång.
För biltypen fina utrymmen.

Surrig på landsväg, törstig motor.
Sport, utrymmen och trygghet.Det bästa av alla världar.
Vill ha-faktor
* * * *
Köpvärd
* * *

(enl. Ola Österling)

FAKTA/Mazda RX-8
Teknik

Wankel, 2x654 cm3, 240 hk vid 8 200 r/min, 211 Nm vid 5 500 r/min

Kaross
L/B/H 4 435/1 770/1 340 mm. Bagagevolym: 290l (VDA)
Prestanda (enl tillv.)
Acc 0–100 km/h 6,5 s
Toppfart 250 km/h
Bräsleförbrukning 11,6 l/100km
Pris: ca 350 000 kr
Sverigeaktuell: juli 2003

  De rörliga delarna reduceras i stort sett till tre. De två skivorna (kolvarna) samt excenteraxeln (vevaxeln). Att det bara snurrar bidrar till en oslagbart vibrationsfri gång. Till minussidan kan läggas hög förbrukning och klent vridmoment på låga varv.
  Den nykonstruerade tvåskiviga Wankeln är på två gånger 654 kubik. Det motsvarar ungefär 2,8 liters volym i en vanlig kolvmotor. Maxeffekten är 240 hk. Under 4 000 varv händer inte så mycket. Det är inget man störs av vid aktiv körning på bana. Tvärt om blir det vid 6 000 varv då det där Stuka-ljudet kommer och motorn sjunger som ett himlaspel ända upp till rödmarkeringen vid 8 500 varv. Det är en fröjd för örat och det hörs att Mazda lagt ner mycket på ljudtrimmningen.
  Dr Wankel njuter.
  Tyvärr kostar det på vid landsvägskörning. Vid 100 km/h varvar motorn 3 200 på sexan och ljudet blir i längden lite tröttande.
  Så då är det väl ingen Gran Tourismo då, eller? Bortsett från motorljudet, påminner fjädringskomforten om en Lexus IS200. Fast och bekväm.
  Men familjebilen då? Titta på bilderna. Jodå, RX-8 är, vågar vi påstå, den ända fullt ut fyrsitsiga bil som inte bara utger sig för att vara sportbil utan också beter sig som en sådan. Dr Wankel som envisas med att sitta bak under färden utbrister lätt förvånat:
  ”Man sitter ju som en Kaiser här bak, kanske ger de små sidorutorna en lite instängd känsla, men jag är imponerad.”
  RX-8:s avsaknad av B-stolpe är både snyggt och smart. Mazda är dessutom i gott sällskap. Bland annat Rover 90 och Lincoln Continental hade bakhängda bakdörrar. Nya Rollsen kommer med bakhängt och flera konceptbilar på temat har visats. Poängen med bakhängt är flera. Bilen ser ut att vara tvådörrars och eftersom insteget sker ”framifrån” kan dörren göras kort. En vanlig bakdörr hade krävt 150 mm längre hjulbas.
  Nackdelen är att man först måste öppna framdörren på RX-8 för att komma åt öppningen av bakdörren.
  Korkskruven på Laguna Seca skiljer de veka från de styva och Mazda har jobbat bra, bilen är mycket styv. En ”virtuell” B-stolpe är inbyggd i bakdörren och låsen är vertikalt placerade precis som på en Mazda Cab Plus 4-pickis. Kardantunneln är förstärkt och mellan växellådan och differentialen går ett förstärkningsstag.
  I bagageutrymmet löper ett krysstag mellan hjulhusen och i motorrummet sitter ett kraftigt stag mellan fjädertornen. Allt bidrar till sällsynt underhållande kurvegenskaper på vanlig väg.
  På visningen talades det mycket om hantverkskvalitet. Och visst, japanerna är dokumenterat duktiga men känslan i plastdetaljerna är inte helt stabil. Sen har vi den idiotiska pinnen som håller uppe motorhuven. När ska ni lära er där borta?
  ”Nå, Herrn Wankel, skulle Luthe gillat designen?”
  ”Ach ja! Vilken helskarp kärra! Titta bara på den stora svarta grillen och de lite elaka ögonen som stirrar uppfordrande på en. Framskärmarna sväller ut så att bilen ser ut som en katt beredd på språng. V:et i motorhuven har formen av en Wankelrotor och detta designelement återkommer på flera ställen utan att det blir löjligt.”
  Bakifrån syns släktdraget med Mazda6 tydligt, inflikar jag och den markerade kilformen ger intryck av fart. Den är helt enkel bussnygg!
  ”Skulle ni vilja äga denna vagn, Herr Wankel? ”
  ”Jag drabbas av vankelmod (förlåt vitsen). Hade det inte varit för det surriga motorljudet på landsväg vore den klockren, åtminstone för en design- och teknikfreak som jag. Chassit arbetar underbart och den trippar fram på ett lättfotat sätt som inspirerar. Den självklara målgruppen skulle kunna vara en Alfa 156-spekulant som vill ha sport- och familjetransport utan bekymmer. Jag måste tipsa Herrn Luthe om att titta närmare på denna vagn.”
  Dr Wankel drar sig tillbaka till sin himmel med ett gåtfullt leende på läpparna.