”Den yttre designen är klart uppseende väckande, och kliver man in i kupén så väntar en orgie i läckra detaljer…”

Modern. Akterpartiet är mycket välskulpterat, svansföringen är hög. På bilden ovan syns de markerade framflyglarna tydligt. Notera att både dimljuset bak och mittdelen av nackskydden bär Wankelformen. Mittkonsollen ser avancerad ut, men är lättskött och har bra känsla i alla reglage.
Navigation kostar 21 000 kronor och fälls upp ur instrumentpanelen. Reglaget för dess handhavande sitter mellan framstolarna.

  Trots elektriskt servo så kommunicerar styrningen strålande bra med föraren när det svänger, men är lugn och trygg på landväg tack vare hastighetsberoende servoverkan – det bästa av båda världar.
  Bromsarna är ventilerade skivor fram och bak och förmedlar mycket känsla, men 40,6 meter från 100 km/h är bara godkänt. Det positiva med bromsarna är att de inte mattas.
  Allra roligast är att låta motorn sjunga ut ordentligt och låta växelspaken röra på sig; rent drivlinemässigt är RX-8 en mycket underhållande bil. Litereffekten är smått absurda 176,6 hk/liter.
  Tyvärr så kommer samvetet krypande efter en stund, och man lättar skamset på högerfoten. Bränsleförbrukningen är nämligen inte speciellt smickrande; 14 liter/100 km blev vår testförbrukning, och då väger bilen drygt 1 400 kilo.
  Mazda RX-8 funkar fint som glidarbil också, om man dämpar sina prestanda-ambitioner ordentligt. På normala varvtal är motorn snäll och vardagsmässig i sitt uppförande och man kan pysa runt och låta handsvetten dunsta av.
  Komforten är hygglig för biltypen. Visserligen är stoppningen hård, men framstolarna är inte bara snygga att se på, de är någorlunda bekväma och har bra utformning också. Körställningen är fin och växelspaken ligger ”nära till hands”.
  Den enda ergonomiska missen jag hittat är att man lätt kommer åt knapparna för stolsvärmen (som sitter bakom växelspaken) med en onödigt tilltagen temperatur i rumpan som följd. Fjädringskomforten är behaglig, men ljudnivån är i värsta laget. I 100 km/h varvar motorn 3 500 r/min på sexans växel och däcksbullret är inte nådigt. Trots ganska moderat däckdimension (225/45 på 18-tumsfälgar fram och bak) så letar sig väldigt mycket vägljud in i kupén. Mazda RX-8 är ingen lämplig långfärdsbil.
  Säkerhetsmässigt är Mazda RX-8 välutrustad; krockkuddar för förare och passagerare, sidokuddar fram och krockgardin är standard. Panikbromsassistans och pisksnärtsskydd i framstolarna likaså.
  Den enda posten på extrautrustningslistan är navigation som kostar 21 000 kronor, annars är bilen fullsmetad med utrustning. Metalliclack kan man välja till, men det kostar inget extra.
  Det är fler än jag som tappar hakan när de ser bilen första gången, det märker man när man finkör i stan, till exempel.

FAKTA/Mazda RX-8
Teknik
2-skivig Wankelmotor, volym 2 x 654 cm3, effekt 231 hk (170 kW) vid 8200 r/min, max vridmoment 211 Nm vid 5500 r/min.
Kaross
Längd 4430 mm, bredd 1870 mm, höjd 1340 mm. Tjänstevikt: 1450 kilo. Bränsletank: 61 l. Bagageutrymme: 290 liter (VDA).
Testdata
Acceleration (s)
0–60 km/h 3,0
0–100 km/h 6,4
0–140 km/h 11,9
60–100 km/h (5 vxl) 9,8
80–120 km/h (6 vxl) 13,7
Toppfart 235 km/h
Bränsleförbrukning (l/100 km)
Max/min 15,9/8,4
Testförbrukning 14,0
Buller vid 100 km/h 69 dB (A)
Buller vid max-acc 79 dB (A)
Bromssträcka från 100 km/h 40,6 m
Älgtest ingång/utgång km/h 76/52
Slalom 18 m km/h 65,5
Pris: 151 900:–

EQ
24
Körglädje
* * * *
Komfort
* * *
Motor/v-låda
* * * * *
Kvalitetskänsla
* * * * *
Image
* *
Formgivning
* * * * *
IQ
23
Ekonomi
* * *
Säkerhet
* * * *
Kupéutrymme
* * * * *
Bagageutrymme
* * *
Körsäkerhet
* * * *
Driftsäkerhet
* * * *
TOTALT
47 stjärnor

Varvvillighet, motorljud, växellåda, inre och yttre formgivning, kvalitetskänsla.
Ljudkomfort, lågvarvs-egenskaper, bränsletörst och inköpspris.
Den modigaste bilen som serie-tillverkas nu. Och kanske även den fränaste.
  Många tittar en extra gång, kanske fastnar de för framflyglarna som står ut från motorhuven. I profil syns det inte, men vandrar man runt bilen (som vissa faktiskt gör) så hittar man många spännande vinklar. På det hela känns anrättningen väldigt modern.
  Hur står sig Mazda RX-8 mot konkurrenterna då? Och vilka är de (om det finns några)?
  Audi TT, Nissan 350Z och kanske BMW 3-serie coupé dyker upp i mitt huvud. En kommande kombattant är Chrysler Crossfire som presenteras i dagarna.
  Mazda har ett äss i ärmen i bakdörrarna och tilltalar med sin annorlunda motorkonstruktion och fräcka design. Men bilens prestanda är svåråtkomliga; man måste varva den hårt för att det ska gå undan.
  Audi och BMW är högklassiga vad gäller utförandet och Nissan 350Z är en mer renodlad sportbil med en maffig, vridstark och välljudande motor, men den saknar baksäte. Crossfire borde bli glidaren i sällskapet.
  Trots ett grundpris på 365 000 kronor så lär de 35 bilarna som ska tas till Sverige i år inte stå länge i försäljningshallarna.
  Sanningen är att Mazda är för annorlunda, för egen för att kunna jämföras med någon annan bil.
  Den är excentrisk och säregen, men på ett avväpnande sätt. Man kan inte riktigt ogilla den, ens om man försöker. De få missarna vägs med råge upp av helhetens charm.
  Hela bilen känns som en våt ingenjörsdröm, en tokig framtidsstudie som på något sätt försatts på fri fot.
  Ett är säkert: De kan om de vill, japanerna…