BMW 523 och konkurrenterna
KAROSS
* * * *
KOMFORT
* * * * *
MOTOR/VÄXELLÅDA
* * * * *
Genomsnittliga inner-utrymmen och bagagevolym, hög kvalitet och gediget utförande, bra säten, dålig översikt av karosshörnen, bra utrustning. Mycket komfortabel fjädring, utmärkt fjädringsreaktion på små ojämnheter, mycket bra rullkomfort, lågt vindbrus även vid hög hastighet, effektiv värme och ventilation Mycket kultiverad och stark sexcylindrig motor, bra prestanda för slagvolym och bilstorlek, bra vridmoment, mycket trevligt motorljud, exakt femväxlad låda.
KÖREGENSKAPER
* * * * *
SÄKERHET/MILJÖ
* * * *
EKONOMI
* * * *
Problemfria kurvegenskaper, god riktningsstabilitet, mycket lättkörd, antispinnkontroll som standard, exakt och lätt servostyrning, effektiva och uthålliga bromsar. Krockegenskaper okända, dubbla luftkuddar, bältessträckare, trepunktsbälten bak, sidokuddar kommer mot pristillägg, plastdelar märkta för återvinning, effektiv avgasrening. Rimlig förbrukning för slagvolym och bilstorlek, rimligt inköpspris, relativt dyr försäkring, bra andrahandsvärde, fri service 2 år/5000 mil, ett års/3 000 mils fabriksgaranti

BMW 323i mot konkurrenterna
BMW
Audi
Volvo
Modell
523i
A6 2,8E
850 GLT
Motortyp
Rak 6-cyl
V/6
Rak 5-cyl
Slagvolym cm3
2 494
2 771
2 435
Effekt kW (hk)
125 (170)
128 (174)
125 (170)
vid r/min
5 500
5 500
6 000
Max vridm. Nm
245
250
220
vid r/min
3 950
3 000
3 300
Tjänstevikt kg
1 495
1 560
1 450
Acceleration
0 - 80 km/h
5,6
6,6
6,5
0 - 100 km/h
8,2
9,0
9,3
0 - 180 km/h
27,5
31,3
37,6
Elasticitet
60 - 100 km/h (4:an)
9,6
9,0
11,0
80 - 120 km/h (5:an)
13,0
11,5
15,7
Toppfart km/h
228
219
215
Bränsleförbrukning
Testförbrukning l/100 km
9,7
10,8
11,6
Pris
285 000
285 000
255 000 inkl pkt
TOTALBETYG
*****
****
****
Hög kvalitet, temperamentsfull motor, utsökt komfort Hög kaross-kvalitet, god elasticitet, säkra vägegenskaper Säkra och spänstiga köregenskaper, varvvillig motor, kupé med hög flexibilitet
Genomsnittlig kupéstorlek, svårt att se var karossen slutar, dörrar kräver kraft för att stängas Jämförelsevis obekväm fjädring och okänslig styrning Jämförelsevis hög förbrukning och dålig elasticitet, långsam växellåda

BMW 523i I SAMMANFATTNING
MOTOR
Vattenkyld rak sexcylindrig motor längsmonterad fram, sjulagrad vevaxel, två överliggande kamaxlar (kedjedrivna), fyra ventiler per cylinder, övre vipparmar med hydraulisk justering, termostatstyrd kylfläkt. Elektronisk bränsleinsprutning (Siemens). Trevägskatalysator.
Max effekt 125 kW (170 hk) vid 5 500 r/min, specifik effekt 50,1 kW/l (68,2 hk/l). Slagvolym 2 494 cm3, Borrning/slag 84,0 x 75,0 mm. Kompression 10,5:1. Max vridmoment 245 Nm vid 3 950 r/min. Medelkolvhastighet vid maxeffekt 13,8 m/s. Oljevolym motor 6,5 l, Kylsystem 10,5 l. Batteri 12 V 70 Ah. Generator 1 120 W.
KRAFTÖVERFÖRING
Bakhjulsdrift. Femväxlad låda.
Utväxlingsförhållande: I. 4,200, II. 2,490, III. 1,660, IV. 1,2420, V. 1,000,
R. 3,890. Slutväxel 3,150:1. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln 38,0 km/h.
CHASSI
Individuell upphängning fram och bak, fram tvärlänkar, McPherson-fjäderben, bak tvärlänkar, längslänkar, fjäderben. Krängningshämmare fram och bak. Kuggstångsstyrning med servo, 3 varv mellan fulla hjulutslag. Hydrauliskt assisterat tvåkrets bromssystem, Ventilerade skivor fram och bak, låsningsfritt system. Parkeringsbroms på bakhjulen. Hjuldimension 7 J x 15.
KAROSS
Femsitsig sedan med fyra dörrar och separat baklucka. Luftmotståndsindex Cw 0,28. Frontarea 2,12 m3.
Sittdynans längd fram/bak 480/510 mm, normutrymme 685 mm, vändcirkel höger/vänster 11,3/11,3 m. Rattdiameter 370 mm. Tankvolym 70 l. Tomvikt 1 493 kg, Viktfördelning fram/bak 50/50%, Totalvikt 1 955 kg, Maxlast 462 kg, max släpvagnsvikt 1 875 kg. Taklast 100 kg.
SERVICE
Serviceintervall
Oljebyte varje 30 000 km
BRÄNSLEFÖRBRUKNING
Enl EU-norm
vid 90 km/h 6,1 l/100 km
vid 120 km/h 7,5 l/100 km
Stadstrafik 11,7 l/100 km
PRESTANDA
0 - 80 km/h 5,6 s
0 - 100 km/h 8,2 s
0 - 120 km/h 11,2 s
0 - 160 km/h 20,7 s
0 - 180 km/h 27,5 s
0 - 200 km/h 40,8 s
1 km med stående start 29,0 s
1 km från 100 km/h (genom växlarna) sluthastighet 186 km/h; 23,6 s
Elasticitet
60 - 100 km/h (4:an) 9,6 s
60 - 100 km/h (5:an) 13,3 s
80 - 120 km/h (4:an 9,3 s
80 - 120 km/h (5:an) 13,0 s
Toppfart 228 km/h
BRÄNSLEFÖRBRUKNING under testperioden
Lägsta 7,9 l/100 km
Högsta 12,9 l/100 km
Körcykel 8,4 l/100 km
Testförbrukning 9,7 l/100 km
Räckvidd 721 km
BROMSFÖRMÅGA
från 100 km/h kalla 39,8 m
(retardation 9,7 m/s2)
från 100 km/h varma 40,2 m
(retardation 9,6 m/s2)
från 80% av toppfart
(182 km/h) 121,9 m
Retardation 9,9 m/s2
Pedalkraft kalla 370 N
Pedalkraft varma 490 N

GRUNDPRIS ca 285 000 kronor
STANDARDUTRUSTNING
Dubbla krockkuddar, bältessträckare fram, låsningsfria bromsar, tre nackskydd och trepunktsbälten i baksätet, förarstol ställbar i höjdled, elfönsterhissar fram, servostyrning, centrallås, eluppvärmda ytterbackspeglar och spolarmunstycken, yttertemperaturmätare, elektronisk startspärr, antispinnsystem, stereo.
EXTRAUTRUSTNING
Avståndsindikator vid p
4 947:-
Klimatautomatik
23 885:-
Termos för kylvatten
10 398:-
Multifunktionsratt
6 732:-
Rattuppvärmning
2 011:-
Sportläderratt
2 011:-
Stor färddator
5 661:-
M sportfjädring
4 515:-
Högtalarsystem
6 808:-
Högtalarsystem prof.
15 777:-
Läderklädsel
22 947:-
Metalliclack
8 397:-
Nivåreglering
10 649:-
Utan modellbeteckning
0:-
Elmanövrerat soltak
12 901:-
El solgardin
3 228:-
Ädelträ
5 380:-