BMW 523 och konkurrenterna
KAROSS
*
* * *
|
KOMFORT
*
* * * *
|
MOTOR/VÄXELLÅDA
*
* * * *
|
| Genomsnittliga
inner-utrymmen och bagagevolym, hög kvalitet och gediget utförande,
bra säten, dålig översikt av karosshörnen, bra
utrustning. |
Mycket
komfortabel fjädring, utmärkt fjädringsreaktion på
små ojämnheter, mycket bra rullkomfort, lågt vindbrus
även vid hög hastighet, effektiv värme och ventilation |
Mycket
kultiverad och stark sexcylindrig motor, bra prestanda för slagvolym
och bilstorlek, bra vridmoment, mycket trevligt motorljud, exakt femväxlad
låda. |
KÖREGENSKAPER
*
* * * *
|
SÄKERHET/MILJÖ
*
* * *
|
EKONOMI
*
* * *
|
| Problemfria
kurvegenskaper, god riktningsstabilitet, mycket lättkörd,
antispinnkontroll som standard, exakt och lätt servostyrning,
effektiva och uthålliga bromsar. |
Krockegenskaper
okända, dubbla luftkuddar, bältessträckare, trepunktsbälten
bak, sidokuddar kommer mot pristillägg, plastdelar märkta
för återvinning, effektiv avgasrening. |
Rimlig
förbrukning för slagvolym och bilstorlek, rimligt inköpspris,
relativt dyr försäkring, bra andrahandsvärde, fri service
2 år/5000 mil, ett års/3 000 mils fabriksgaranti |
|
BMW 323i mot
konkurrenterna
|
|
BMW
|
Audi
|
Volvo
|
| Modell |
523i
|
A6 2,8E
|
850 GLT
|
| Motortyp |
Rak 6-cyl
|
V/6
|
Rak 5-cyl
|
| Slagvolym
cm3 |
2 494
|
2 771
|
2 435
|
| Effekt
kW (hk) |
125 (170)
|
128 (174)
|
125 (170)
|
| vid r/min |
5 500
|
5 500
|
6 000
|
| Max vridm.
Nm |
245
|
250
|
220
|
| vid r/min |
3 950
|
3 000
|
3 300
|
| Tjänstevikt
kg |
1 495
|
1 560
|
1 450
|
| Acceleration |
| 0 - 80
km/h |
5,6
|
6,6
|
6,5
|
| 0 - 100
km/h |
8,2
|
9,0
|
9,3
|
| 0 - 180
km/h |
27,5
|
31,3
|
37,6
|
| Elasticitet |
| 60 - 100
km/h (4:an) |
9,6
|
9,0
|
11,0
|
| 80 - 120
km/h (5:an) |
13,0
|
11,5
|
15,7
|
| Toppfart
km/h |
228
|
219
|
215
|
| Bränsleförbrukning |
| Testförbrukning
l/100 km |
9,7
|
10,8
|
11,6
|
| Pris |
285 000
|
285 000
|
255 000 inkl pkt
|
| TOTALBETYG |
*****
|
****
|
****
|
|
Hög kvalitet,
temperamentsfull motor, utsökt komfort |
Hög kaross-kvalitet,
god elasticitet, säkra vägegenskaper |
Säkra och spänstiga
köregenskaper, varvvillig motor, kupé med hög flexibilitet |
|
Genomsnittlig kupéstorlek,
svårt att se var karossen slutar, dörrar kräver kraft
för att stängas |
Jämförelsevis
obekväm fjädring och okänslig styrning |
Jämförelsevis
hög förbrukning och dålig elasticitet, långsam
växellåda |
|
BMW 523i I SAMMANFATTNING
|
| MOTOR |
| Vattenkyld rak sexcylindrig motor längsmonterad fram, sjulagrad
vevaxel, två överliggande kamaxlar (kedjedrivna), fyra ventiler
per cylinder, övre vipparmar med hydraulisk justering, termostatstyrd
kylfläkt. Elektronisk bränsleinsprutning (Siemens). Trevägskatalysator. |
| Max effekt 125 kW (170 hk) vid 5 500 r/min, specifik effekt 50,1
kW/l (68,2 hk/l). Slagvolym 2 494 cm3, Borrning/slag 84,0 x 75,0
mm. Kompression 10,5:1. Max vridmoment 245 Nm vid 3 950 r/min.
Medelkolvhastighet vid maxeffekt 13,8 m/s. Oljevolym motor 6,5
l, Kylsystem 10,5 l. Batteri 12 V 70 Ah. Generator 1 120 W. |
| KRAFTÖVERFÖRING |
| Bakhjulsdrift. Femväxlad låda. |
| Utväxlingsförhållande: I. 4,200, II. 2,490, III. 1,660, IV. 1,2420,
V. 1,000, |
| R. 3,890. Slutväxel 3,150:1. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta
växeln 38,0 km/h. |
| CHASSI |
| Individuell upphängning fram och bak, fram tvärlänkar, McPherson-fjäderben,
bak tvärlänkar, längslänkar, fjäderben. Krängningshämmare fram
och bak. Kuggstångsstyrning med servo, 3 varv mellan fulla hjulutslag.
Hydrauliskt assisterat tvåkrets bromssystem, Ventilerade skivor
fram och bak, låsningsfritt system. Parkeringsbroms på bakhjulen.
Hjuldimension 7 J x 15. |
| KAROSS |
| Femsitsig sedan med fyra dörrar och separat baklucka. Luftmotståndsindex
Cw 0,28. Frontarea 2,12 m3. |
| Sittdynans längd fram/bak 480/510 mm, normutrymme 685 mm, vändcirkel
höger/vänster 11,3/11,3 m. Rattdiameter 370 mm. Tankvolym 70 l.
Tomvikt 1 493 kg, Viktfördelning fram/bak 50/50%, Totalvikt 1
955 kg, Maxlast 462 kg, max släpvagnsvikt 1 875 kg. Taklast 100
kg. |
| SERVICE |
| Serviceintervall |
| Oljebyte |
varje 30 000 km |
| BRÄNSLEFÖRBRUKNING |
| Enl EU-norm |
| vid 90 km/h |
6,1 l/100 km |
| vid 120 km/h |
7,5 l/100 km |
| Stadstrafik |
11,7 l/100 km |
| PRESTANDA |
| 0 - 80 km/h |
5,6 s |
| 0 - 100 km/h |
8,2 s |
| 0 - 120 km/h |
11,2 s |
| 0 - 160 km/h |
20,7 s |
| 0 - 180 km/h |
27,5 s |
| 0 - 200 km/h |
40,8 s |
| 1 km med stående start |
29,0 s |
| 1 km från 100 km/h (genom växlarna) sluthastighet 186 km/h; 23,6
s |
| Elasticitet |
| 60 - 100 km/h (4:an) |
9,6 s |
| 60 - 100 km/h (5:an) |
13,3 s |
| 80 - 120 km/h (4:an |
9,3 s |
| 80 - 120 km/h (5:an) |
13,0 s |
| Toppfart |
228 km/h |
| BRÄNSLEFÖRBRUKNING under testperioden |
| Lägsta |
7,9 l/100 km |
| Högsta |
12,9 l/100 km |
| Körcykel |
8,4 l/100 km |
| Testförbrukning |
9,7 l/100 km |
| Räckvidd |
721 km |
| BROMSFÖRMÅGA |
| från 100 km/h kalla |
39,8 m |
| (retardation 9,7 m/s2) |
| från 100 km/h varma |
40,2 m |
| (retardation 9,6 m/s2) |
| från 80% av toppfart |
| (182 km/h) |
121,9 m |
| Retardation |
9,9 m/s2 |
| Pedalkraft kalla |
370 N |
| Pedalkraft varma |
490 N |
| GRUNDPRIS ca 285 000 kronor |
| STANDARDUTRUSTNING |
| Dubbla krockkuddar, bältessträckare fram, låsningsfria bromsar,
tre nackskydd och trepunktsbälten i baksätet, förarstol ställbar
i höjdled, elfönsterhissar fram, servostyrning, centrallås, eluppvärmda
ytterbackspeglar och spolarmunstycken, yttertemperaturmätare,
elektronisk startspärr, antispinnsystem, stereo. |
| EXTRAUTRUSTNING |
| Avståndsindikator vid p |
4 947:- |
| Klimatautomatik |
23 885:- |
| Termos för kylvatten |
10 398:- |
| Multifunktionsratt |
6 732:- |
| Rattuppvärmning |
2 011:- |
| Sportläderratt |
2 011:- |
| Stor färddator |
5 661:- |
| M sportfjädring |
4 515:- |
| Högtalarsystem |
6 808:- |
| Högtalarsystem prof. |
15 777:- |
| Läderklädsel |
22 947:- |
| Metalliclack |
8 397:- |
| Nivåreglering |
10 649:- |
| Utan modellbeteckning |
0:- |
| Elmanövrerat soltak |
12 901:- |
| El solgardin |
3 228:- |
| Ädelträ |
5 380:- |
|