TEST:
BMW mot Volvo
T-5 nästan obekväm
i allt under 160

  Däremot lämnar fjädringskomforten i T-5-utförande en hel del att önska; den är snudd på obekväm i alla farter under 160 km/h och den hårda chassisättningen gör att mycket vägljud fortplantar sig till karossen. Volvo S70 GLT är tystare och betydligt mer följsam.
BMW:s raka sexa är i 523i-utförande på 2,5-liter och 170 hk. Gången är silkesmjuk och vridmomentet på låg- och mellanvarv är kraftigt förbättrat jämfört med BMW:s förra 2,5-literssexa. 170 hk ger 228 km/h i den slimmade "femman".
Den urstarka femcylindriga Volvomotorn med turbo är kultiverad i gången samtidigt som den kan explodera av kraft; 240 hk redo att skicka iväg vagnen i 245 km/h. Motorn passar perfekt med Volvos eminenta automatlåda för 13 900 kr.
BMW 5-seriens bagageutrymme är plant och lättlastat eftersom bagageluckan går ända ned till stötfångaren. Det rymmer 460 liter men tyvärr kostar fällbart rygg-stöd i baksätet mer än 5 000 kronor extra.
Volvo S70 lastar 470 liter i sitt väldisponerade bagageutrymme. Fördelen jämfört med BMW 5-serie är att baksätets ryggstöd är fällbart i standardutförande.
  Körställningen i BMW 5-serie påminner mycket om den i Volvo S70. Stolen kan justeras enligt alla konstens regler och som i Volvon är ratten justerbar såväl i längd- som i höjdled. Stolarna är hårdare stoppade men för den sakens skull inte sämre än i S70 - bara annorlunda. Den som kört BMW någon gång under de senaste 20 åren känner igen sig bakom ratten till senaste "femman" direkt. Enkel instrumentlayout, lättbegripliga knappar och reglage.
  
Tillsammans med utmärkt sittkomfort får man i alla versioner av BMW:s 5-serie en fjädring som saknar motstycke i stora mellanklassen och dessutom utklassar många rena lyxbilar.
  Fjädringen jobbar tyst och spänstigt och sväljer varje ojämnhet, lång som kort, utan att för den sakens skull vara mjuk eller svampig. Tvärtom svarar 5-serien med livliga kurvegenskaper och bara måttlig krängning när den pressas i kurvorna. Hemligheten med den följsamma fjädringen är att hjulupphängningen är tillverkad av aluminium som minskar den ofjädrade vikten.
  Stabiliteten i toppfart är utsökt även när det blåser hård vind, något som inte Volvo S70 kan uppvisa. Volvon tycks ha blivit mer känslig för sidvind sedan karossen rundades av.

Volvo krossar BMW i prestanda
I fråga om prestanda fullkomligt krossar Volvo S70 T-5 sin tyska rival. BMW:n är inte långsam, tvärt om. Men T-5 har fartresurser som en dragster. Det maximala vridmomentet är massiva 330 Nm mellan 2 700 och 5 100 r/min, hästkrafterna 240 vid 5 100 r/min och tillsammans skickar de iväg vagnen från 0-100 km/h på sju sekunder blankt, trots att framhjulen spinner vilt. Med femväxlad manuell låda går inte S70 i väggen förrän vid 245 km/h verklig fart!
  Den kraftfulla motorn för dock ett par nackdelar med sig; under full acceleration är riktningsstabiliteten dålig på grund av rejäla momentreaktioner och är inte vägbanan torr spinner drivhjulen loss långt upp i fart. Även om S70 som i testvagnens fall är utrustad med Volvos usla antispinnsystem TRACS - det orkar inte hålla emot.
  BMW:s antispinnsystem ASC+T är standard på alla modellerna i 5-serien och är ett system värt namnet. Det hindrar effektivt drivhjulen från att förlora fästet och resultatet är en bakhjulsdriven, sladdlös vagn även på sliriga svenska vintervägar.
  Där hjälper också de följsamma hjulupphängningarna och den exakta styrningen till. Volvo S70 uppträder exemplariskt på vinterväg, även den hårt avfjädrade T-5-versionen varnar i god tid för att greppet är på upphällningen. Styrningen är känslig och kommunikativ.


Hygglig serieutrustning

Båda modellerna är hyggligt välutrustade från grunden, sidokrockkuddar finns där (BMW har dubbla krockkuddar som standard, Volvo en enda), elektriska fönsterhissar och så vidare, även om klimatanläggning saknas. Till 5-serien kostar anläggningen 23 885 kr och då är det mer fördelaktigt att välja ett paket med klimatanläggning, larm och farthållare för 27 000 kr.
Volvos stolar har lättmanövrerade reglage
BMW-stolarna är ganska komplicerade att ställa in perfekt med de tre spakarna
  Volvo tar 17 600 kronor för klimatanläggningen som dock ingår i det prisvärda affärspaketet á 17 900 kr där man dessutom får farthållare, kupéfilter och fjärrstyrt larm.
  Volvo S70 har ett nytt ansikte. Men under den inställsamma minen döljer sig vitt skilda personligheter; från den mossiga gubben i S70 2,0 till världsatleten med beteckningen T-5 på nummerlappen. Där emellan återfinns S70 GLT som slår an en klart sportig ton med sin livliga 170 hästars femma och för 229 000 kr måste anses prisvärd.


Bättre pris och livligare motor avgör

Prisgapet till BMW 520i är 30 000 kronor, en summa som köper väsentligt mycket bättre fjädrings- och ljudkomfort samt högre byggkvalitet. Sportigheten finns i BMW 520i, men den är svår att locka fram.
  
281 000 kronor köper samma 5-seriekomfort parat med en rejäl portion sportighet i BMW 523i. 5-serien behöver den större motorn för att komma till sin fulla rätt och med den bottenstarka 2,5-litersmotorn på 170 hk lever den upp. Volvo S70 T-5 är förkrossande snabb, men det räcker inte riktigt till mot den sofistikierade 523i. T-5 känns helt enkelt inte riktigt vuxen sin fenomenala motor.
  
Volvo S70 GLT klår BMW 520i på sitt bättre pris och livligare motor. Men när motoriseringen växer är förhållandet det omvända. Du får en bättre BMW än Volvo för 280 000 kronor.
  T-5-motorn har vuxit ifrån S70. BMW 523i har vuxit med motorn.

Mattias Persson


Poängtabeller, tekniska data