i allt under 160 Däremot lämnar fjädringskomforten i T-5-utförande en hel del att önska; den är snudd på obekväm i alla farter under 160 km/h och den hårda chassisättningen gör att mycket vägljud fortplantar sig till karossen. Volvo S70 GLT är tystare och betydligt mer följsam.
Tillsammans med utmärkt sittkomfort får man i alla versioner av BMW:s 5-serie en fjädring som saknar motstycke i stora mellanklassen och dessutom utklassar många rena lyxbilar. Fjädringen jobbar tyst och spänstigt och sväljer varje ojämnhet, lång som kort, utan att för den sakens skull vara mjuk eller svampig. Tvärtom svarar 5-serien med livliga kurvegenskaper och bara måttlig krängning när den pressas i kurvorna. Hemligheten med den följsamma fjädringen är att hjulupphängningen är tillverkad av aluminium som minskar den ofjädrade vikten. Stabiliteten i toppfart är utsökt även när det blåser hård vind, något som inte Volvo S70 kan uppvisa. Volvon tycks ha blivit mer känslig för sidvind sedan karossen rundades av. Volvo krossar BMW i prestanda I fråga om prestanda fullkomligt krossar Volvo S70 T-5 sin tyska rival. BMW:n är inte långsam, tvärt om. Men T-5 har fartresurser som en dragster. Det maximala vridmomentet är massiva 330 Nm mellan 2 700 och 5 100 r/min, hästkrafterna 240 vid 5 100 r/min och tillsammans skickar de iväg vagnen från 0-100 km/h på sju sekunder blankt, trots att framhjulen spinner vilt. Med femväxlad manuell låda går inte S70 i väggen förrän vid 245 km/h verklig fart! Den kraftfulla motorn för dock ett par nackdelar med sig; under full acceleration är riktningsstabiliteten dålig på grund av rejäla momentreaktioner och är inte vägbanan torr spinner drivhjulen loss långt upp i fart. Även om S70 som i testvagnens fall är utrustad med Volvos usla antispinnsystem TRACS - det orkar inte hålla emot. BMW:s antispinnsystem ASC+T är standard på alla modellerna i 5-serien och är ett system värt namnet. Det hindrar effektivt drivhjulen från att förlora fästet och resultatet är en bakhjulsdriven, sladdlös vagn även på sliriga svenska vintervägar. Där hjälper också de följsamma hjulupphängningarna och den exakta styrningen till. Volvo S70 uppträder exemplariskt på vinterväg, även den hårt avfjädrade T-5-versionen varnar i god tid för att greppet är på upphällningen. Styrningen är känslig och kommunikativ. Hygglig serieutrustning Båda modellerna är hyggligt välutrustade från grunden, sidokrockkuddar finns där (BMW har dubbla krockkuddar som standard, Volvo en enda), elektriska fönsterhissar och så vidare, även om klimatanläggning saknas. Till 5-serien kostar anläggningen 23 885 kr och då är det mer fördelaktigt att välja ett paket med klimatanläggning, larm och farthållare för 27 000 kr.
Volvo S70 har ett nytt ansikte. Men under den inställsamma minen döljer sig vitt skilda personligheter; från den mossiga gubben i S70 2,0 till världsatleten med beteckningen T-5 på nummerlappen. Där emellan återfinns S70 GLT som slår an en klart sportig ton med sin livliga 170 hästars femma och för 229 000 kr måste anses prisvärd. Bättre pris och livligare motor avgör Prisgapet till BMW 520i är 30 000 kronor, en summa som köper väsentligt mycket bättre fjädrings- och ljudkomfort samt högre byggkvalitet. Sportigheten finns i BMW 520i, men den är svår att locka fram. 281 000 kronor köper samma 5-seriekomfort parat med en rejäl portion sportighet i BMW 523i. 5-serien behöver den större motorn för att komma till sin fulla rätt och med den bottenstarka 2,5-litersmotorn på 170 hk lever den upp. Volvo S70 T-5 är förkrossande snabb, men det räcker inte riktigt till mot den sofistikierade 523i. T-5 känns helt enkelt inte riktigt vuxen sin fenomenala motor. Volvo S70 GLT klår BMW 520i på sitt bättre pris och livligare motor. Men när motoriseringen växer är förhållandet det omvända. Du får en bättre BMW än Volvo för 280 000 kronor. T-5-motorn har vuxit ifrån S70. BMW 523i har vuxit med motorn.
Mattias Persson |