| |
BMW
520i
|
Volvo
S70 GLT
|
BMW
523i
|
Volvo
S70 T-5
|
| Kaross
|
20
|
19
|
20
|
19
|
| Komfort
|
19
|
18
|
19
|
16
|
| Drivlina
|
17
|
19
|
20
|
19
|
| Köregenskaper
|
20
|
19
|
20
|
18
|
| Säkerhet/Miljö
|
19
|
19
|
19
|
19
|
| Ekonomi
|
18
|
20
|
17
|
16
|
| Max
120 |
113
|
114
|
115
|
107
|
|
| BMW 520I
|
VOLVO S70 GLT
|
Hög
byggkvalitet, förnämlig fjädringskomfort och låg
ljudnivå. Hög säkerhet. |
Bra
byggkvalitet, bra komfort och hög säkerhet. Praktisk att
lasta, bra pris. |
Dåligt
vridmoment på låga varvtal, dyr extrautrustning.
|
Motorn
kunde haft bättre bottendrag. |
| BMW 523I
|
VOLVO S70 T-5
|
Som
lillebror 520i samt stark och smidig motor. |
Bra
byggkvalitet, urstark motor och mycket höga prestanda. Hög
säkerhet, praktisk att lasta. |
Dyr
extrautrustning |
Stötig
fjädring, högt vägljud, irriterande styrreaktioner
vid acceleration. |
|
BMW
520i
|
Volvo
S70 GLT
|
BMW
523i
|
Volvo
S70 T-5
|
| Motor
|
rak 6-cyl
|
rak 5-cyl
|
rak 6-cyl
|
rak 5-cyl
|
| Slagvolym
cm3 |
1 991
|
2 435
|
2 494
|
2 319
|
| Borrning
x slag mm |
80,0 x 66,0
|
83,0 x 90,0
|
84,0 x 75,0
|
81,0 x 90,0
|
| Effekt
kW/hk |
110/150
|
125/170
|
125/170
|
176/240
|
| vid
r/min |
5 900
|
6 100
|
5 500
|
5 100
|
| Max
vridmoment Nm |
190
|
220
|
245
|
330
|
| vid
r/min |
4 200
|
4 700
|
3 950
|
2 700-5 100
|
| Drivning
|
Bak
|
Fram
|
Bak
|
Fram
|
| 1000
r/min 5:an: km/h |
34,0
|
42,0
|
38,0
|
40,0
|
| Tj
vikt/Last kg |
1 490/460
|
1 460/480
|
1 500/460
|
1 510/480
|
| Släpvikt
kg |
1 875
|
1 600
|
1 875
|
1 600
|
| Längd
mm |
4 775
|
4 722
|
4 775
|
4 722
|
| Bredd/höjd
mm |
1 800/1 435
|
1 760/1 400
|
1 800/1 435
|
1 760/1 400
|
| Axelavstånd
mm |
2 830
|
2 660
|
2 830
|
2 660
|
| Vändcirkel
vä/hö |
11,3/11,3
|
10,2/10,2
|
11,3/11,3
|
10,3/10,3
|
| Kupébredd
fram/bak |
1 500/1 465
|
1 540/1 530
|
1 500/1 465
|
1 540/1 530
|
| Kupéhöjd
fram/bak |
990/950
|
1 025/950
|
990/950
|
1 025/950
|
| Utrymmesindex
|
685
|
720
|
685
|
720
|
| Bagagevolym
L |
460
|
470
|
460
|
470
|
| Bromsförmåga
|
| från
100 km/h kalla |
39,8
|
39,8
|
39,8
|
40,6
|
| från
100 km/h varma |
40,2
|
41,5
|
40,2
|
43,9
|
| Acceleration
sekunder |
| 0-60
km/h |
4,3
|
4,5
|
4,1
|
3,7
|
| 0-100
km/h |
9,9
|
9,3
|
8,2
|
7,0
|
| 0-120
km/h |
13,7
|
13,0
|
11,2
|
9,5
|
| 0-160
km/h |
26,5
|
25,0
|
20,7
|
16,0
|
| Elasticitet
sekunder |
| 60-100
km/h (4:an) |
12,2
|
11,0
|
9,6
|
7,0
|
| 80-120
km/h (5:an) |
16,4
|
16,0
|
13,0
|
9,4
|
| Toppfart
|
220
|
210
|
228
|
245
|
| Testförbrukning
l/100 km |
9,7
|
10,4
|
8,7
|
11,2
|
| Driftskostnad
1) |
20 693:-
|
22 285:-
|
21 696:-
|
25 783:-
|
| Värdeminskning
2) |
10,6 %
|
9,4 %
|
10,6 %
|
10,1 %
|
| Totalkostnad/mil
|
32,10:-
|
29,20:-
|
34,30:-
|
37,05:-
|
| Reservdelar
+ jobb 3) |
28 181:-
|
25 553:-
|
28 181:-
|
27 383:-
|
| Buller
dB(A) |
| vid
50 km/h |
56
|
60
|
56
|
59
|
| vid
100 km/h |
62
|
65
|
62
|
66
|
| vid
160 km/h |
72
|
75
|
71
|
76
|
| Pris
|
259 900:-
|
229 000:-
|
281 000:-
|
279 000:-
|
| Utrustning
|
| Antispinn
|
l
|
-
|
l
|
-
|
| Automatlåda
|
20 000:-
|
13 900:-
|
20 000:-
|
13 900:-
|
| Elhissar
fram/bak |
O/5 309:-
|
O/O
|
O/5 309:-
|
O/O
|
| Farthållare
|
5 732:-
|
3 775:-
|
5 732:-
|
3 775:-
|
| Larm+fjärrlås
|
7 029:-
|
3 600:-
|
7 029:-)
|
3 600:-
|
| Klimatanläggning
|
23 885:-
|
16 500:-
|
23 885:-
|
16 500:-
|
| Krockkudde
förare/pass |
O/0
|
O/2 750:-
|
O/O
|
O/2 750:-
|
| Krockkudde
sida fram |
l
|
l
|
l
|
l
|
| Läderklädsel
|
23 646:-
|
17 600:-
|
23 646:-
|
17 600:-
|
| Metalliclack
|
8 397:-
|
6 200:-
|
8 397:-
|
6 200:-
|
| Soltak
el |
12 901:-
|
9 900:-
|
12 901:-
|
9 900:-
|
| Fotnot:
1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 7-10 skadefria år,
40 år bosatt i Täby), bränsle, oljeförbrukning,
däckslitage, service, reservdelar 1 500 mil/år 2) Enligt
bilhandlarpanel utslaget på 4 år 6 000 mil. 3) Ett urval
av arbeten och delar. |
|