 |
| Smala kurviga
asfaltsvägar är inte riktigt rätt miljö
för dessa två lyxiga godsvagnar. Men ibland behöver
även en transportarbetare fly motorvägarna. I sådana
lägen står BMW:n högst på önskelistan. |
 |
| Det råder
knappast någon tvekan om vilken kaross som är ny
för året. Men trots sin aktningsvärda ålder
är Volvos låda riktigt snygg i vissa vinklar. |
 |
|
Största
skillnaden: Ekonomi
Så kommer vi till den största skillnaden mellan bilarna - ekonomin.
Volvo har automatlåda som standard. Till BMW kostar den 20 000
kronor.
Skillnaden
blir då 100 000 kronor till Volvos fördel. Båda bilarna
har samma procentuella andrahandsvärde, men BMW har lägre driftkostnad
på grund av fri service upp till 5 000 mil/2 år. Ändå
blir BMW:s totalkostnad fyra kronor högre per mil på grund av
ett större värdefall i kronor räknat.
Även om du gör en julgran av Volvo och hänger på allt som finns
i tillbehörslistan blir prisskillnaden ändå 30 000 kronor.
Men å andra sidan har BMW en massa utrustning som Volvo inte har.
Till exempel sin fina automatlåda, ASC+T, ställbar ratt i längsled
och möjlighet att lasta fint genom bakrutan. Och trots den höga
trivselfaktorn i Volvo är BMW en riktig fräsching även bakom sminket.
Hos Volvo börjar rynkorna slå igenom.
Personligen skulle jag gärna betala fyra kronor mer per mil för
att åka BMW. För att klara av räntan på de 100 000 kronorna kan
man ju alltid sälja ett par uranstavar.
Eller snacka med Mattchofs farsa - han är visst bankdirektör...
Willy Priske
KLOCKREN BMW-SEGER
TROTS PRISSKILLNADEN
|
| 1. BMW 528i Touring |
Suverän komfort, bra prestanda, hög kvalitetskänsla, låg ljudnivå i kupén, mycket hög säkerhet, hög lastvikt och släpvikt. |
Högt inköpspris, dyr att extrautrusta. |
| 2. Volvo V90 3,0 204 hk |
Fin motor, underhållande att köra, neutrala kurvegenskaper, liten vändradie, stor lastvolym, bra fjädring, hög säkerhet. |
Hög förbrukning, dålig baksäteskomfort, orytmiskt samspel motor/växellåda vid tuff körning, låg lastvikt, ej antispinn. |
|
BMW
|
Volvo
|
| Kaross |
19
|
17
|
| Komfort |
19
|
17
|
| Drivning |
19
|
18
|
| Köregenskaper |
19
|
18
|
| Säkerhet/Miljö |
19
|
18
|
| Ekonomi |
15
|
17
|
| Summa (max 120 poäng) |
110
|
105
|
|
VOLVO LASTAR MER VOLYM - BMW MER VIKT
|
|
BMW
|
Volvo
|
| Motor |
rak 6 längsmont
|
rak 6 längsmont
|
| Slagvolym
cm3 |
2 793
|
2 922
|
| Effekt
kW (hk) vid r/min |
142 (193)
vid 5 300
|
150 (204)
vid 6 000
|
| Max
vrid Nm vid r/min |
280 vid 3 950
|
267 vid 4 300
|
| Tjänstevikt/maxlast
kg |
1 625/630
|
1 707/393
|
| Bagagevolym
min/max liter (VDA) |
410/1 525
|
491/1 702
|
| Släpvagnsvikt
max kg |
2 000
|
1 800
|
| Acceleration
s |
| 0-100
km/h |
8,3
|
10,7
|
| 0-160
km/h |
21,5
|
27,3
|
| Bromssträcka
m |
| Från
100 km/h kalla |
39,0
|
40,2
|
| Från
100 km/h varma |
40,6
|
51,5
|
| Toppfart
km/h |
229
|
209
|
| Testförbrukning
l/100 km |
10,5
|
12,5
|
| Buller
dB(A) |
| vid
80 km/h |
62
|
65
|
| vid
100 km/h |
64
|
67
|
| vid
120 km/h |
66
|
70
|
| Driftkostnad/mil1) |
Ca 14:30
|
Ca 16:20
|
| Värdeminskning/år
2) |
40 000:-
(10,9%)
|
31 000:-
(10,9%)
|
| Totalkostnad/mil
3) |
Ca 40:90
|
Ca 36:80
|
| Reservdelar,
paket 4) |
29 995:-
|
21 692:-
|
| Pris |
367 400:-
|
285 000:-
|
| Automatlåda |
20 000:- (Steptronic)
|
*
|
| Elfönsterhissar |
*
|
*
|
| Krockkudde
vä/hö |
*/*
|
*/2 750:-
|
| Sidokrockkuddar |
*
|
*
|
| Klimatanläggning
5) |
27 000:-
|
16 500:-
|
| Läderklädsel
6) |
23 646:-
|
12 900:-/14 900
|
| Antispinn |
*
|
--
|
| Nivåreglering |
*
|
*
|
| Fotnot:
1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 7-10 skadefria år,
40 år bosatt i Täby), bränsle, oljeförbrukning,
däckslitage, service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel
utslaget på 4 år/6 000 mil. 3) driftkostnad + värdeminskning/år
utslaget på 1 500 mil. 4) Ett urval av reservdelar och jobb.
5) BMW-paket med larm/farthållare. 6) Volvo erbjuder två
olika läderklädslar. |
|