Smala kurviga asfaltsvägar är inte riktigt rätt miljö för dessa två lyxiga godsvagnar. Men ibland behöver även en transportarbetare fly motorvägarna. I sådana lägen står BMW:n högst på önskelistan.
Det råder knappast någon tvekan om vilken kaross som är ny för året. Men trots sin aktningsvärda ålder är Volvos låda riktigt snygg i vissa vinklar.
Största skillnaden: Ekonomi

Så kommer vi till den största skillnaden mellan bilarna - ekonomin. Volvo har automatlåda som standard. Till BMW kostar den 20 000 kronor.
  Skillnaden blir då 100 000 kronor till Volvos fördel. Båda bilarna har samma procentuella andrahandsvärde, men BMW har lägre driftkostnad på grund av fri service upp till 5 000 mil/2 år. Ändå blir BMW:s totalkostnad fyra kronor högre per mil på grund av ett större värdefall i kronor räknat.
  Även om du gör en julgran av Volvo och hänger på allt som finns i tillbehörslistan blir prisskillnaden ändå 30 000 kronor.
  Men å andra sidan har BMW en massa utrustning som Volvo inte har. Till exempel sin fina automatlåda, ASC+T, ställbar ratt i längsled och möjlighet att lasta fint genom bakrutan. Och trots den höga trivselfaktorn i Volvo är BMW en riktig fräsching även bakom sminket. Hos Volvo börjar rynkorna slå igenom.
  Personligen skulle jag gärna betala fyra kronor mer per mil för att åka BMW. För att klara av räntan på de 100 000 kronorna kan man ju alltid sälja ett par uranstavar.
  Eller snacka med Mattchofs farsa - han är visst bankdirektör...

Willy Priske

KLOCKREN BMW-SEGER
TROTS PRISSKILLNADEN
1. BMW 528i Touring
Suverän komfort, bra prestanda, hög kvalitetskänsla, låg ljudnivå i kupén, mycket hög säkerhet, hög lastvikt och släpvikt.
Högt inköpspris, dyr att extrautrusta.
2. Volvo V90 3,0 204 hk
Fin motor, underhållande att köra, neutrala kurvegenskaper, liten vändradie, stor lastvolym, bra fjädring, hög säkerhet.
Hög förbrukning, dålig baksäteskomfort, orytmiskt samspel motor/växellåda vid tuff körning, låg lastvikt, ej antispinn.

BMW
Volvo
Kaross
19
17
Komfort
19
17
Drivning
19
18
Köregenskaper
19
18
Säkerhet/Miljö
19
18
Ekonomi
15
17
Summa (max 120 poäng)
110
105

VOLVO LASTAR MER VOLYM - BMW MER VIKT
BMW
Volvo
Motor
rak 6 längsmont
rak 6 längsmont
Slagvolym cm3
2 793
2 922
Effekt kW (hk) vid r/min
142 (193)
vid 5 300
150 (204)
vid 6 000
Max vrid Nm vid r/min
280 vid 3 950
267 vid 4 300
Tjänstevikt/maxlast kg
1 625/630
1 707/393
Bagagevolym min/max liter (VDA)
410/1 525
491/1 702
Släpvagnsvikt max kg
2 000
1 800
Acceleration s
0-100 km/h
8,3
10,7
0-160 km/h
21,5
27,3
Bromssträcka m
Från 100 km/h kalla
39,0
40,2
Från 100 km/h varma
40,6
51,5
Toppfart km/h
229
209
Testförbrukning l/100 km
10,5
12,5
Buller dB(A)
vid 80 km/h
62
65
vid 100 km/h
64
67
vid 120 km/h
66
70
Driftkostnad/mil1)
Ca 14:30
Ca 16:20
Värdeminskning/år 2)
40 000:-
(10,9%)
31 000:-
(10,9%)
Totalkostnad/mil 3)
Ca 40:90
Ca 36:80
Reservdelar, paket 4)
29 995:-
21 692:-
Pris
367 400:-
285 000:-
Automatlåda
20 000:- (Steptronic)
*
Elfönsterhissar
*
*
Krockkudde vä/hö
*/*
*/2 750:-
Sidokrockkuddar
*
*
Klimatanläggning 5)
27 000:-
16 500:-
Läderklädsel 6)
23 646:-
12 900:-/14 900
Antispinn
*
--
Nivåreglering
*
*
Fotnot: 1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 7-10 skadefria år, 40 år bosatt i Täby), bränsle, oljeförbrukning, däckslitage, service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel utslaget på 4 år/6 000 mil. 3) driftkostnad + värdeminskning/år utslaget på 1 500 mil. 4) Ett urval av reservdelar och jobb. 5) BMW-paket med larm/farthållare. 6) Volvo erbjuder två olika läderklädslar.