Effektiv
charmoffensiv
soffan! Väggreppet imponerar och komforten är hög. En svår flört! Nykomlingen är överlägsen sin föregångare på alla punkter. Detta trots att yttermåtten bara har ökat med några millimeter på höjden och bredden. Den avgörande faktorn är att axelavståndet är hela sju centimeter längre, vilket kommer såväl passagerare som last till godo. Lastvolymen har trots den sportigt vinklade bakrutan ökat så pass att Volvo V70 numera får se sig slagen. Lastlängden är vidare bäst i detta test med 188 cm, men tyvärr går det inte att fälla fram den bakre sittdynan vilket betyder att lastgolvet inte blir riktigt plant. En fin finess är genomlastningsluckan i mittarmstödet som ger mycket god flexibilitet. Det delbara ryggstödet är dessutom väl förankrat . Bra är också lastgardinen som även fungerar när man fällt fram ryggstödet. Maxlasten är satt till 500 kg och detta klarar Avant utan att knäa oroväckande. Bilen blir lite sävligare i reaktionerna, kränger mer och kan växla snabbare mellan understyrning och överstyrning, men beteendet är på intet sätt alarmerande utan snarast riktigt bra. Avant visar sig minst lastpåverkad av samtliga bilar, när alla har 400 kg ombord. För den seriösa lastaren rekommenderas självklart nivåreglering, tillbehör för 8 900 kronor.
Den gamla Avanten var också för obotligt understyrd för att ge någon egentlig spänst och glädje i köregenskaperna. Numera är köregenskaperna mycket mer precisa utan att för den sakens skull vara särskilt sportiga. Styrningen har en inbyggd tröghet och bilen känns relativt tung och lång att köra vilket ger utomordentlig riktningsstabilitet, på bekostnad av spontaniteten. Men den lite sega känslan är bedräglig, vid slalomövningar utan last klarar Audi exempelvis 62 km/h medan skojiga BMW bara kommer upp i 57 km/h. Även på rundbana och väjning i hög fart är Audi bättre än BMW. Den femventilade V6-maskinen på 165 hk går mjukt och effektivt och är en trivsam kamrat som ger tillräckliga prestanda utan att på något vis kännas överstark. Växellådan gör ett bra jobb, men inte mycket mer. Ljudnivån är mycket låg, två db(A) lägre än föregångaren vid 100 km/h, men i motorvägsfart kommer lite vägljud från bakdäcken, som inte kan höras i sedanversionen. På komforten finns inte mycket att klaga. Fyra vuxna sitter utmärkt och fjädringskomforten håller hög standard även om vägskarvar och större ojämnheter hälsas med den så typiska Audi-klumpigheten från bakvagnen. Quattromodellen ger med sin mer påkostade individuella bakvagn både högre komfort och lite extra spänst åt upplevelsen. Merpriset är 21 900 kronor. För dig som köper Volvo för att vara på den absolut säkraste sidan om krocken skulle vara framme kan det vara dags att ompröva sin ståndpunkt.
Talar vi i stället ekonomi hamnar som vanligt Audi ett snäpp bakom Volvo, men detta snäpp är mindre än vad vi är vana vid: Prisskillnaden för likvärdigt utrustade bilar (om vi accepterar att Audimotorn är 28 hk svagare och därmed 0,7 sekunder långsammare till 100 km/h) är 1 000 kronor. Skillnaden i drift och värdeminskning talar också för Volvos sak, men skillnaden inskränker sig till 2 000 kronor om året. Audi A6 Avant är testets pansarkryssare. Stabil, rymlig, välbyggd, skön och snygg! Här fortsätter testet med BMW, Volvo och VW! |
||||||||||||||||