Njutning
med förnuft
BMW Touring är lång, tung och relativt trång. Långt ifrån snabbast, men skön som få för passagerarna och föraren!Priset för en 523i Touring är runt 30 000 kronor högre än för konkurrenterna, om vi tar hänsyn till det faktum att BMW har klimatanläggning som standard. Knappast en avgörande summa för den som söker sina drömmars kombi. Som lastbil har BMW sina klara tillgångar och brister. Lastvolymen är numera okej, men den som ska köra hem sitt nya frysskåp lär inte kunna stänga bakluckan, som fortfarande är flärdfullt vinklad. Däremot kan BMW-ägaren öppna bakluckans ruta och den maximala lastlängden är mycket bra, så är också BMW testets längsta bil. På pluskontot hittar vi stabilt delbart ryggstöd och rejält tilltagna lastvikter. Takreling och lastnät kostar extra! Med full last knäar BMW avgjort mer än Audi, fjädringen påverkas mer negativt och vill slå igenom vid hög fart. Dessutom slänger bakvagnen ut häftigare vid en undanmanöver, dock inte riktigt så illa att föraren tappar kontrollen. Du som tänkt lasta din BMW hårt ska definitivt köpa nivåreglering för 10 650 kronor. För att lastutrymmet inte ska störas av fjäderben har BMW modifierat bakaxeln med liggande stötdämpare och kortare fjädrar. Detta betyder att fjädringkomforten är lite sämre än för sedanversionen, men fortfarande hög.
Vägegenskaperna är så spänstiga som 1 590 kg tjänstevikt tillåter (BMW är tyngst) och bakhjulsdriften förhöjer tillsammans med det fina antispinnsystemet körupplevelsen. Men riktningsstabiliteten imponerar inte. Baksätet är inte rymligt, men däremot mycket bekvämt för de som inte är storväxta. Ekonomiskt blir BMW dyrast att äga men detta är bilen som köps av sin förare. Långt ifrån snabbast, men skönast att ratta. En äkta BMW. Här fortsätter testet med Volvo och VW! |