Lyxfolka som ger mer för mindre
Kajsa Varg hade varit stolt över Passat, som tar vad den lånar av Audi! Med V6 på 193 hk och Quattrodrift är Passat i bilarnas finrum förklädd till en alldeles vanlig bil.
  Förnuftet talar så starkt för denna bil att det verkligen är tur för Audi att VAG-koncernen lyckats bygga in en extra dimension av förfining och lyx i A6:an.
  Nu är det inte så att Passat känns rapplig, utan snarare lite enklare, anspråkslösare och vardagligare än storasyster A6.
  Formen visar också vägen. Passatkarossen är inte lika smyckad, svulstig och tuff, utan snarare rationell.
  Därav testets största lastvolym. Men max lastlängd är 13,5 cm kortare än i Audi.
  Den enda punkt vi tycker att VW snålat för mycket är det delade ryggstödets stabilitet. Ett tryck av en stark hand får ryggstödet att svikta.
  Som lastbil är Passat annars både behaglig och säker. Fyrhjulsdriften med delad bakaxeln ger Passat en skön gång och fjädringskomforten ligger faktiskt lite över Audis stumma stunds över dumma ojämnheter. När det gäller ljud är dock Passat inte lika välisolerad.
  Fyrhjulsdriften förhöjer köregenskaperna som är utpräglat säkra och därtill underhållande på gränsen till fasta.
Stort och lättlastat men tyvärr är ryggstödet inte stabilt och lastnät kostar 2 000 kronor.
  Full last betyder 470 kg - 30 mindre än i Audi, och körsäkerheten består.
  På vinterväg är självklart Passat kompetent, även om den också kan visa sig lynnig. Styrningen är känsligare och snabbare än i Audi och växellådan ger lite mer tillbaka.
  Den 2,8-liter stora Audimotorn med 193 hk, som höjer priset på en Audi A6 2,4 med 62 000 kronor (inklusive en del utrustning, men ändå!) går mustigt, skönt men inte riktigt lika jämnt som BMW-maskinen. Kopplat till fyrhjulsdrift är den dessutom törstig: 11,8 l/100 km mot BMW som nöjer sig med 9,8 l/100 km.
  Det låga priset kompenserar den höga förbrukningen och ekonomiskt sett är det dött lopp mellan Audi och VW.
  Förfining och elegans står mot den fyrhjulsdrift och kraft som kostar 83 900 till en Audi.
  Den godispåsen är svår att stå emot!


Här fortsätter testet med Volvo och VW!