Märkt
av tiden
Volvo har bäst ekonomi, kantigast kaross och raskt maskineri. Men åldern märks.
Kombimärket
Volvo har hamnat mitt i ett generationsskifte där lilla V40 är
just liten och där stora V70 inte förmår dominera med
sin klena lastkapacitet.
Men vi imponeras fortfarande av den smarta fällningen
av ryggstöden där nackskydden kan sitta kvar, ett bra lastnät
och möjlighet att fälla fram den främre passagerarstolen
när något riktigt långt ska köras..
Självklart är också bakrutans räta vinkel
en fördel.
Väghållningen med full last är säker
och kontrollerbar, delvis på grund av att maxlastgränsen är
drygt 50 kg under Audis. Men vem väger sin last?
Komforten är inte mycket att skryta med, högst väg-
och vindljud av de testade bilarna och därtill stum hoppig fjädring.
De fina stolarna räddar Volvos ansikte. Kvalitetsintrycket är
däremot riktigt gott.
 |
| Fyrkantigt
lastutrymme, sinnrik fällningsanordning. |
|
Motorn
med lättrycksturbo är smidig, rimligt snål och stark till
den grad att drivhjulen påverkas alltför tydligt. De neutrala
spänstiga vägegenskapernaoch den känsliga styrningen är
det inget fel på även om körupplevelsend är mer primitiv
än sofistikerad som i tyskarna.
Ekonomiskt sett är Volvo fortfarande nummer ett, men
bortsett från prisvärd extrautrustning är skillnaden inte
så stor som den var förr.
Vår rekommendation är att lägga till 20 000
kronor och få den bättre utrustade AWD, med fyrhjulsdrift som
ger mer harmoni och komfort.
Där har Volvo en chans att locka med ett stänk originalitet.
Alla data, prestanda och förbrukning
|
VW Passat vinner på pris och prestanda
|
| 1.
VW Passat V6 Variant Syncro *
* * * * |
|
Bra pris,
fyrhjulsdrift,stark motor, mycket goda prestanda, bra väggrepp,
goda utrymmen, helgalvad kaross. |
|
Vekt bakre
ryggstöd, nivåreglering går ej att beställa,
hög bränsleförbrukning, ej toppoäng i
krocktest, halvljus. |
|
Det är
svårt att motstå en Audi som rabatterats med 83
900 kronor. När den dessutom är skojig och snabb
så det räcker kan man ta den något vardagliga
utstrålningen med ro. |
| 2.
Audi A6 Avant 2,4 *
* * * * |
|
Kvalitetsintryck,
mycket säkra vägegenskaper med last, hög komfort,
rymlig kupé, ljudnivå, skön motor, säkerhet,
galvad kaross. |
|
Något
tungfotad fjädring, sluttande bakruta, dyr extrautrustning. |
|
Ett smycke
som erbjuder allt utom den riktigt involverande körupplevelsen.
Bara att se den parkerad hemma på garageplatsen räcker
förmodligen för de flesta. |
| 3.
BMW 523i Touring * * * * |
|
Mycket hög
fjädringskomfort och kvalitetskänsla, inspirerande
körupplevelse, god bränsleekonomi, krocksäkerhet. |
|
Högt
pris, sluttande baklucka, begränsat utrymme i baksätet,
bakhjulsdrift ger vissa stabilitetsnackdelar. |
|
När
föraren är den viktigaste lasten kan ingen slå
BMW. Precision, komfort, känsla och en utrustningskatalog
som kan ruinera den rikaste. Lastimage av typen, kan om du
måste. |
| 4.
Volvo V70 2,5T * * * |
|
Högt
andrahandsvärde, billiga reservdelar, stark motor, underhållande
och säkra vägegenskaper, kvalitetsintryck. |
|
Fjädringskomfort,
ljudnivå från väg och vind, låg maxlast,
motorkraften känns i ratten. |
|
Volvo V70
åldras med värdighet och är fortfarande ett
bra och roligt köp, men den som kräver lite mer
än extra av komfort och mekanisk förfining letar
någon annan stans. |
| a |
Audi A6
|
BMW 523i
|
VW Passat
|
Volvo
V70
|
| Lastegenskaper |
4
|
3
|
4
|
3
|
| Kupéutrymmen |
5
|
3
|
4
|
4
|
| Komfort |
4
|
5
|
4
|
3
|
| Drivning |
4
|
5
|
4
|
4
|
| Köregenskaper |
5
|
4
|
5
|
4
|
| Säkerhet |
5
|
5
|
4
|
4
|
| Utrustning |
3
|
3
|
4
|
4
|
| Kvalitetskänsla |
5
|
5
|
4
|
4
|
| Ekonomi |
3
|
2
|
3
|
4
|
|
|