Märkt av tiden
Volvo har bäst ekonomi, kantigast kaross och raskt maskineri. Men åldern märks.
  Kombimärket Volvo har hamnat mitt i ett generationsskifte där lilla V40 är just liten och där stora V70 inte förmår dominera med sin klena lastkapacitet.
  Men vi imponeras fortfarande av den smarta fällningen av ryggstöden där nackskydden kan sitta kvar, ett bra lastnät och möjlighet att fälla fram den främre passagerarstolen när något riktigt långt ska köras..
  Självklart är också bakrutans räta vinkel en fördel.
  Väghållningen med full last är säker och kontrollerbar, delvis på grund av att maxlastgränsen är drygt 50 kg under Audis. Men vem väger sin last?
  Komforten är inte mycket att skryta med, högst väg- och vindljud av de testade bilarna och därtill stum hoppig fjädring. De fina stolarna räddar Volvos ansikte. Kvalitetsintrycket är däremot riktigt gott.
Fyrkantigt lastutrymme, sinnrik fällningsanordning.
  Motorn med lättrycksturbo är smidig, rimligt snål och stark till den grad att drivhjulen påverkas alltför tydligt. De neutrala spänstiga vägegenskapernaoch den känsliga styrningen är det inget fel på även om körupplevelsend är mer primitiv än sofistikerad som i tyskarna.
  Ekonomiskt sett är Volvo fortfarande nummer ett, men bortsett från prisvärd extrautrustning är skillnaden inte så stor som den var förr.
  Vår rekommendation är att lägga till 20 000 kronor och få den bättre utrustade AWD, med fyrhjulsdrift som ger mer harmoni och komfort.
  Där har Volvo en chans att locka med ett stänk originalitet.


Alla data, prestanda och förbrukning

VW Passat vinner på pris och prestanda
1. VW Passat V6 Variant Syncro * * * * *
Bra pris, fyrhjulsdrift,stark motor, mycket goda prestanda, bra väggrepp, goda utrymmen, helgalvad kaross.
Vekt bakre ryggstöd, nivåreglering går ej att beställa, hög bränsleförbrukning, ej toppoäng i krocktest, halvljus.
Det är svårt att motstå en Audi som rabatterats med 83 900 kronor. När den dessutom är skojig och snabb så det räcker kan man ta den något vardagliga utstrålningen med ro.
2. Audi A6 Avant 2,4 * * * * *
Kvalitetsintryck, mycket säkra vägegenskaper med last, hög komfort, rymlig kupé, ljudnivå, skön motor, säkerhet, galvad kaross.
Något tungfotad fjädring, sluttande bakruta, dyr extrautrustning.
Ett smycke som erbjuder allt utom den riktigt involverande körupplevelsen. Bara att se den parkerad hemma på garageplatsen räcker förmodligen för de flesta.
3. BMW 523i Touring * * * *
Mycket hög fjädringskomfort och kvalitetskänsla, inspirerande körupplevelse, god bränsleekonomi, krocksäkerhet.
Högt pris, sluttande baklucka, begränsat utrymme i baksätet, bakhjulsdrift ger vissa stabilitetsnackdelar.
När föraren är den viktigaste lasten kan ingen slå BMW. Precision, komfort, känsla och en utrustningskatalog som kan ruinera den rikaste. Lastimage av typen, kan om du måste.
4. Volvo V70 2,5T * * *
Högt andrahandsvärde, billiga reservdelar, stark motor, underhållande och säkra vägegenskaper, kvalitetsintryck.
Fjädringskomfort, ljudnivå från väg och vind, låg maxlast, motorkraften känns i ratten.
Volvo V70 åldras med värdighet och är fortfarande ett bra och roligt köp, men den som kräver lite mer än extra av komfort och mekanisk förfining letar någon annan stans.

a
Audi A6
BMW 523i
VW Passat
Volvo V70
Lastegenskaper
4
3
4
3
Kupéutrymmen
5
3
4
4
Komfort
4
5
4
3
Drivning
4
5
4
4
Köregenskaper
5
4
5
4
Säkerhet
5
5
4
4
Utrustning
3
3
4
4
Kvalitetskänsla
5
5
4
4
Ekonomi
3
2
3
4