Genom den numera så kända "älgbanan" styr trots detta en fullt lastad 523i pålitligt igenom undanmanövern, men drabbas av ett yvigt bakvagns-kast i returen genom den sista porten. Huvudreglen är att aldrig sluta köra, eftersom det standardmonterade antispinnsystemet sätter gränserna och ser till att ytterligare retursladdar uteblir. Den fullastade 328i rullar på bredare däck (225 mot 205) och har dessutom sänkt sportfjädring (kostar 2 854:-), och kränger därmed mindre och klarar betydligt högre fart genom undanmanöverprovet än 523i. Styrresponsen är imponerande kvick trots att bilen knäar ordentligt över bakhjulen, men antispinnsystemet hindrar inte bakvagnen från att plötsligt bryta ut i en abrubt sladd med kort retur. Vi kopplar ur systemet och samma sak inträffar, men retursladdarna fortsätter ett tag till som kan, om man inte är snabb i vändningarna, eskalera mot en snurrning. Med lättare last är bilen sagolikt fint balanserad och på rullgrus, som fint simulerar vintervägsföre, är nya trean rasade rolig att köra. Antispinnsystemet, som på just 328i kan kompletteras med ett ännu mer avancerat antisladdsystem (DSC) för en extra kostnad av knappt 10 000 kronor, är kalibrerat för max prestanda istället för max trygghet, vilket betyder att det kan hålla bilen i vackra fyrhjulssladdar längs de smålänska grusvägarna. Styr hjulen i vägens riktning, tryck ner gaspedalen i botten och vips du är förvandlad till en ny Tommi Mäkinen!
Även föraren i den nästan lika sofistikerat byggda trean är i stort sett förskonad från slag från potthål och kanter, vilket förutom komforten även kommer väggreppet till godo. Och väggreppet hos den nya trean är ingenting annat än sensationellt. När föraren väl vågar lita på antispinnsystemets förmåga att kunna hämta hem bilen innan den flyger av vägen sätter i stort sett bara modet gränsen. Ytterligare en elektronisk finess är den intelligenta bromsfördelningen (CBC), som med hjulsensorernas hjälp avgör hur bromskraften skall fördelas mest effektivt. Det praktiska resultatet är extremt korta bromssträckor och bättre balans och styrbarhet vid bromsning i kurvor. Efter vår halvdagslånga dust med det småländska vägnätet pustade vi ut på ett pensionat. Stämningen var uppsluppen, nästan exalterad. Den nya trean hade väckt till livs känslor som några av oss nästan hade glömt bort. Inte ens en titt i prislistorna, där siffrorna 309 000 blinkar varnande, lyckades helt dämpa entusiasmen över den bayerska nyfödingen.
Andra bilar kan överglänsa nya trean på enskilda områden. Inte minst den oerhört kompetenta 523i som i utbyte mot några hästkrafter kan köpas för mindre pengar än 328i och definitivt erbjuder bättre komfort och ett gedignare totalintryck. Men körglädjen är svår att locka fram och snart finns billigare sexor att få i trean. 323i- och 320i-versionerna kommer i höst tillsammans med den nya, starka och snåla direktinsprutade dieseln på 136 hästar. Och inroparen 318i, med ett grundpris på 219 000 kronor, är faktiskt inte så klen som effektsiffran antyder. Vi återkommer i ämnet...
Gunnar Dackevall
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||