|
Fyrhjulsdrift tar vikt, plats och prestanda
|
| |
TT 1,8 T
|
TT 1,8 T q
|
TT 1,8 q (225)
|
| Motor |
4-cyl radmotor
|
4-cyl radmotor
|
4-cyl radmotor
|
| Cylindervolym
cm3 |
1 781
|
1 781
|
1 781
|
| Effekt
kW (hk) vid r/min |
132 (180)
vid 5 500
|
132 (180)
vid 5 500
|
165 (225)
vid 5 900
|
| Max
vrid Nm vid r/min |
235 vid
1 950-5 000
|
235 vid
1 950-5 000
|
280 vid
2 200-5 500
|
| Kompression |
9,6:1
|
9,6:1
|
8,9:1
|
| Tomvikt/maxlast
kg |
1 205/370
|
1 320/370
|
1 395/370
|
| Längd
mm |
4 041
|
4 041
|
4 041
|
| Bredd
mm |
1 764 |
1 764 |
1 764 |
| Höjd
mm |
1 346 |
1 345 |
1 345 |
| Axelavstånd
mm |
2 422
|
2 429
|
2 429tabe
|
| Tankvolym
liter |
55
|
62
|
62
|
| Däck |
205/55 WR 16
|
205/55 WR 16
|
225/45 WR 17
|
| Bagagevolym
liter (VDA) |
270/540
|
220/490
|
220/490
|
| Acceleration
s 0100 km/h |
7,4
|
7,4
|
6,4
|
| Spårvidd
fram/bak |
1 528/1513
|
1 528/1 505
|
1 528/1 505
|
| Toppfart
km/h |
228
|
226
|
243
|
| Förbrukning
EUnorm l/100 km |
|
|
|
| Stad |
10,9
|
12,6
|
12,3
|
| Landsväg |
6,3
|
6,7
|
7,3
|
| Blandad |
8,0
|
8,9
|
9,2
|
| Pris |
277 000:-
|
296 700:-
|
322 000:-
|
|
1
|
Tvärmonterad
femventilsmotor på 180 eller 225 hk. I det starkare
utförandet en riktig sportmotor! |
|
2
|
Motorhuven är tillverkad av aluminium. Cw 0,34. |
|
3
|
Antalet laddluftkylare är två för att få ner insugs-temperaturen
ordentligt. Temperaturen ska aldrig överstiga yttertemperaturen
mer än 30 grader för att uppnå max effekt. |
|
4
|
Framvagnen
har dubbla tvärlänkar och lätta smidda undre
länkar. Geometrin skiljer sig också från
övriga VW-programmet, för bättre styrrespons. |
|
|
|
|
5
|
17-tums lättmetallfälgar
är standard på 225-hästaren, komforten är
trots det bra. 16 tum med 180 hk. |
|
6
|
Fyrhjulsdrift
med reglerbar Haldexkoppling. Ingreppet sker på en 30-dels
sekund. Giftig! |
|
7
|
De fyrhjulsdrivna
versionerna blir så pass mycket tyngre att den tar udden
ur körupplevelsen. |
|
8
|
Bagageutrymmet
kan ge plats för 540 liter i framhjulsdriven version,
med 4WD maximalt 490 liter. |
|
|