På nött svensk väg är det dock BMW som vandrar oroligast i hjulspåren. Båda bilarna har självklart effektiva bromsar som tål stryk, men Volvo stannar aningen snabbare trots att BMW-bromsarna tillåter en hel del låsning för att minimera bromssträckan. Skillnaden i fjädringskomfort är inte avgörande stor på landsväg. BMW rullar fram med tyngre dyningar jämfört med Volvo som inte rör sig lika mycket i höjdled. Vägskarvar som är vanliga på tysk Autobahn känns tydligare i Volvo vars fjädring också följer med noggrannare vad som händer med underlaget. I låg hastighet, speciellt på gatsten och över brunnslock, är däremot BMW överlägset mjuk och ljudlös. Volvo S80 tappar fästet, hoppar runt och slamrar generande.
För den inbitne Autobahnresenären kan denna markanta skillnad mycket väl fälla avgörandet. Men Volvo S80 är ingen bullerburk, vid 140 km/h är den tre dB(A) tystare än Saab 9-5 eller Volvo S70 2,5T. BMW 540i är däremot en extremt tyst bil. Orsaken till Volvobullret och en del av känsligheten för vägskarvar är enligt Volvo de hårda 17-tums Michelin MXX3-däcken av dimension 225/50. När vi låter bullermätaren genomsöka kupéerna i hög fart är det dock främst vid framrutan som Volvo väsnas mer. Vår test-S80 2,4 (se nr 8/98) som rullade på 215/55-16-däck hade en ljudnivå på 64 dB(A) vilket är lägre än i BMW 528i. Kontentan av detta är att den som inte ständigt kör sin bil på det yttersta av väggreppe t definitivt bör undvika de aggressiva men hållbara (?) MXX3. Det är lite märkligt att Volvo prioriterar lågprofildäck för utseendets skull, medan BMW som lever på sitt prestandarykte har sköna tysta däck. Sköna mjuka kroppsnära sittplatser med fint stöd är dock Volvo fortfarande mästare på om vi använder svenska kroppar som mätinstrument. Alla testförare sitter bättre i Volvo både bak och fram, vilket äter upp en del av det komfortövertag som BMW tagit med den lägre ljudnivån. Volvos nackskydd fram är både sköna och integrerade i en whiplash-stol, vilket undertecknad var mycket lycklig för när en medbilist(?) kom rammandes bakifrån i 20 km/h. BMW har nackskyddet placerat allt för långt från huvudet och saknar whiplash-skydd.
Volvokupén är avgjort bredare, längre, högre och ljusare tack vare sin
lägre midja. Summerar vi alla bilarnas egenskaper och bortser från
futtiliteter som pengar (detta handlar ju om världens bästa familjeracer!)
finner vi dock att BMW 540i är den mer mogna och mer tekniskt raffinerade
bilen. Sorry Volvo - det håller inte fullt ut. Men när vi byter ut 540i mot en BMW 528i, som med jämnbördig utrustning faktiskt kostar samma pengar som T6, tar Volvo tillbaka vinnartröjan till de svenska vägarna. T6 är mer underhållande i kurvor och har överlägset med motorkraft och väl så god fjädringskomfort. BMW 528:s lägre ljudnivå och stabilare högfartsegenskaper lär räcka långt i Tyskland men det räcker inte riktigt här hemma. Matchen mellan BMW 5-serie och Volvo S80 är således tät och hård, men det går inte att komma ifrån BMW:s absoluta trumfkort: V8-motorn och bakhjulsdriften gör 540i till den ultimata familjeracern. Volvo S80 är en utmärkt bil men det krävs åtminstone fyrhjulsdrift och mer motorvolym för att ha en chans att nå upp till det yttersta toppskiktet.
Alrik Söderlind
|