Saab är vinnare
Full pott i fyra ronder, BMW tvåa med toppbetyg i tre ronder
| Klimat
& komfort
|
| Audi |
*
*
|
| BMW |
*
* *
|
| Chrysler |
*
|
| Mercedes |
*
* * *
|
| Saab |
*
* * * *
|
| Volvo |
*
* * * *
|
|
|
| Drivning |
| Audi |
*
* * *
|
| BMW |
*
* * * *
|
| Chrysler |
*
* * *
|
| Mercedes |
*
* * *
|
| Saab |
*
* * * *
|
| Volvo |
*
* * *
|
|
|
|
| Köregenskaper |
| Audi |
*
* *
|
| BMW |
*
* * *
|
| Chrysler |
*
* *
|
| Mercedes |
*
|
| Saab |
*
* * *
|
| Volvo |
*
* * *
|
|
|
| Säkerhet |
| Audi |
*
* * *
|
| BMW |
*
* * * *
|
| Chrysler |
*
* *
|
| Mercedes |
*
* * *
|
| Saab |
*
* * * *
|
| Volvo |
*
* * * *
|
|
|
|
| Miljö |
| Audi |
*
*
|
| BMW |
*
* *
|
| Chrysler |
*
* *
|
| Mercedes |
*
* *
|
| Saab |
*
* * *
|
| Volvo |
*
* * |
|
|
| Kvalitetskänsla |
| Audi |
*
* *
|
| BMW |
*
* * * *
|
| Chrysler |
*
*
|
| Mercedes |
*
* * *
|
| Saab |
*
* *
|
| Volvo |
*
* * *
|
|
|
|
| Sikt
& strålkastare |
| Audi |
*
* *
|
| BMW |
*
* * *
|
| Chrysler |
*
|
| Mercedes |
*
* * *
|
| Saab |
*
* * * *
|
| Volvo |
*
* * * |
|
|
| Ekonomi |
| Audi |
*
* *
|
| BMW |
*
* *
|
| Chrysler |
*
* *
|
| Mercedes |
*
*
|
| Saab |
*
* *
|
| Volvo |
*
* * *
|
|
|
|
1
|
2
|
Saabs
comeback
|
Bakhjuls-
drift kan
|
| Det var ett
tag sedan en Saab vann ett test i ams, men nya 9-5 med V6-motorn gör
det klart! Turbomotorn är stark som en fyraliters V8 och hela
drivningen fungerar kalas, liksom bromsarna. Dessutom har det nya,
stramare chassit gjort bilen stabilare i fart och inte lika känslig
för last. Klimatanläggningen, ljuset och inte minst den
passiva säkerheten är riktiga fullpoängare för
9-5. Grattis! |
Har du hämtat
dig från chocken? En bakhjulsdriven bil kommer i topp i ett
vintertest! BMW:s femma är så bra en bakhjulsdriven bil
kan bli. Utsökt balanserad med ett antispinnsystem som är
mycket duktigare än alla jämförbara system är
den ett nöje att ratta på hal och spårig väg.
Femman haltar egentligen bara när det gäller defrosterverkan.
Nya dieselsexan är dessutom en bomb, och den går billigt!
|
 |
Fördelning
av värmen i kupén, defrosterverkan, styregenskaper,
fjädringskomfort, strålkastare, motorkaraktär,
säkerhet. |
 |
Blandat
kvalitetsintryck, trång förarplats, överstyrd
i kritiska lägen, kallt på golvet bak |
 |
En bra
bil har mognat och fått en härlig sexa med V8-känsla.
Svårslagen som vinterbil och ett rimligt pris för
en fullmatad bil (Griffin). |
|
 |
Balans
och styrning, antispinn-reglering, halvljus, prestanda, bränsleförbrukning,
byggkvalitet, säkerhet, utrustning. |
 |
Defrosterverkan,
fördelning av värmen, miljöpåverkan jmf
bensinmotor ett frågetecken. |
 |
BMW-femman
är svårslagen när det gäller kvalitet och
komfort, och med nya dieselsexan har den blivit ännu bättre!
|
|
|
3
|
4
|
|
Bäst
på snabb värme
|
Instabil Mercedes
|
| S 80 har bäst
värme och ventilation och skulle slå BMW om bara vinteregenskaperna
räknades. Men den något dimmiga styrningen, den lågvarvsklena
och törstiga motorn och fjädringens oförmåga
att svälja tvärgående ojämnheter i lägre
farter spelar den ur händerna i kampen mot Saab och BMW. Vi tar
risken och ger S80 toppbetyg för säkerhet trots att den
ännu inte har testats av oberoende part. |
Mercedes E-klass
har en stor svaghet som vinterbil, som slentrianmässigt skulle
kunna avfärdas med att den är bakhjulsdriven. Men i ljuset
av den eminenta 5-seriebilen framstår E-klass uråldrig
med sitt instabila och lömska beteende på vintervägar.
Tyvärr är inte det nästan nödvändiga ESP-systemet
standard. I övrigt har bilen flera goda sidor, som en spänstig
drivlina och bra värmesystem. |
 |
Uppvärmning,
defrosterverkan, lasttålighet, innerutrymmen, stolar,
strålkastare, motorgång, säkerhet, driftekonomi. |
 |
Bränsleförbrukning,
lågfartskomfort, styrrespons, motorns lågvarvsegenskaper,
manuell transmission. |
 |
Välbyggd
och genomtänkt limousine med slösande inner-utrymmen
och stabila köregenskaper. Maximalt säkerhetspackad. |
|
 |
Klimatautomatik,
defrosterverkan, strålkastare, motor och automatlåda,
solid kaross. |
 |
Instabila
köregenskaper kräver ESP (ej standard), stram fjädringsavstämning,
vag styrrespons, högt pris. |
 |
E-klass
känns redan gammal och den får skämmas för
den eländiga köregenskaperna på vintervägar. |
|
|
5
|
6
|
|
Mer fjädring ett måste
|
I
fin men
fel form
|
| Audi A6 är
en smakligt förpackad bil som kommer högt på allas
vill-ha-lista ända tills den får bekänna färg
i vintermörkret. Den på tok för mjuka (och kortslagiga?)
fjädringen förstör komforten, avslöjar karossskrammel
och ställer till det för vägegenskaperna när bilen
är tungt lastad. Den normalt så fint sjungande dieselsexan
visar också motvilja till att fungerar bra under minus 20 grader.
Sluta snåla, Piëch! |
Chrysler 300M
var bilen som älskades av alla betraktare, och dess starka motor
och fina kursstabilitet väckte också viss beundran. Men
där tog det slut. Bilen är nämligen inte alls anpassad
för ett hårt liv vid polcirkeln. Nästan obefintlig
sikt, en dålig klimatanläggning och ett skramligt och bullrigt
chassi på stötiga vintervägar ligger den till last.
Och elektroniken fungerar bara ryckvis i kylan. En sommarvagn att
älska. |
 |
Detaljarbete,
kursstabilitet, tyst och stark dieselsexa, bränsleekonomi,
finns 4WD som tillval. |
 |
Fjädringskomfort,
fördelning av värmen, partikelutsläpp, driftstörningar
i sträng kyla. |
 |
En
skön långfärdsbil så länge
vägen är rak och jämn. Fjädringen drar
ner intrycket och bilen fungerar dåligt i kyla. |
|
 |
Kursstabilitet,
prestanda, drivlina, innerutrymmen, utrustning. |
 |
Kupébuller
och komfort, klimatautomatik, sikt och strålkastare, förbrukning
och aktionsradie, kvalitetskänsla. |
 |
Modigt
designad men ganska pappigt byggd jänkare, som inte fungerar
bra i den svenska vintern. |
|
Data, prestanda, utrustning |