Saab är vinnare
Full pott i fyra ronder, BMW tvåa med toppbetyg i tre ronder

Klimat & komfort
Audi
* *
BMW
* * *
Chrysler
*
Mercedes
* * * *
Saab
* * * * *
Volvo
* * * * *
Drivning
Audi
* * * *
BMW
* * * * *
Chrysler
* * * *
Mercedes
* * * *
Saab
* * * * *
Volvo
* * * *

Köregenskaper
Audi
* * *
BMW
* * * *
Chrysler
* * *
Mercedes
*
Saab
* * * *
Volvo
* * * *
Säkerhet
Audi
* * * *
BMW
* * * * *
Chrysler
* * *
Mercedes
* * * *
Saab
* * * * *
Volvo
* * * * *

Miljö
Audi
* *
BMW
* * *
Chrysler
* * *
Mercedes
* * *
Saab
* * * *
Volvo * * *
Kvalitetskänsla
Audi
* * *
BMW
* * * * *
Chrysler
* *
Mercedes
* * * *
Saab
* * *
Volvo
* * * *

Sikt & strålkastare
Audi
* * *
BMW
* * * *
Chrysler
*
Mercedes
* * * *
Saab
* * * * *
Volvo * * * *
Ekonomi
Audi
* * *
BMW
* * *
Chrysler
* * *
Mercedes
* *
Saab
* * *
Volvo
* * * *

1
2
Saabs
comeback
Bakhjuls-
drift kan
Det var ett tag sedan en Saab vann ett test i ams, men nya 9-5 med V6-motorn gör det klart! Turbomotorn är stark som en fyraliters V8 och hela drivningen fungerar kalas, liksom bromsarna. Dessutom har det nya, stramare chassit gjort bilen stabilare i fart och inte lika känslig för last. Klimatanläggningen, ljuset och inte minst den passiva säkerheten är riktiga fullpoängare för 9-5. Grattis! Har du hämtat dig från chocken? En bakhjulsdriven bil kommer i topp i ett vintertest! BMW:s femma är så bra en bakhjulsdriven bil kan bli. Utsökt balanserad med ett antispinnsystem som är mycket duktigare än alla jämförbara system är den ett nöje att ratta på hal och spårig väg. Femman haltar egentligen bara när det gäller defrosterverkan. Nya dieselsexan är dessutom en bomb, och den går billigt!
Fördelning av värmen i kupén, defrosterverkan, styregenskaper, fjädringskomfort, strålkastare, motorkaraktär, säkerhet.
Blandat kvalitetsintryck, trång förarplats, överstyrd i kritiska lägen, kallt på golvet bak
En bra bil har mognat och fått en härlig sexa med V8-känsla. Svårslagen som vinterbil och ett rimligt pris för en fullmatad bil (Griffin).
Balans och styrning, antispinn-reglering, halvljus, prestanda, bränsleförbrukning, byggkvalitet, säkerhet, utrustning.
Defrosterverkan, fördelning av värmen, miljöpåverkan jmf bensinmotor ett frågetecken.
BMW-femman är svårslagen när det gäller kvalitet och komfort, och med nya dieselsexan har den blivit ännu bättre!


3
4
Bäst på snabb värme
Instabil Mercedes
S 80 har bäst värme och ventilation och skulle slå BMW om bara vinteregenskaperna räknades. Men den något dimmiga styrningen, den lågvarvsklena och törstiga motorn och fjädringens oförmåga att svälja tvärgående ojämnheter i lägre farter spelar den ur händerna i kampen mot Saab och BMW. Vi tar risken och ger S80 toppbetyg för säkerhet trots att den ännu inte har testats av oberoende part. Mercedes E-klass har en stor svaghet som vinterbil, som slentrianmässigt skulle kunna avfärdas med att den är bakhjulsdriven. Men i ljuset av den eminenta 5-seriebilen framstår E-klass uråldrig med sitt instabila och lömska beteende på vintervägar. Tyvärr är inte det nästan nödvändiga ESP-systemet standard. I övrigt har bilen flera goda sidor, som en spänstig drivlina och bra värmesystem.
Uppvärmning, defrosterverkan, lasttålighet, innerutrymmen, stolar, strålkastare, motorgång, säkerhet, driftekonomi.
Bränsleförbrukning, lågfartskomfort, styrrespons, motorns lågvarvsegenskaper, manuell transmission.
Välbyggd och genomtänkt limousine med slösande inner-utrymmen och stabila köregenskaper. Maximalt säkerhetspackad.
Klimatautomatik, defrosterverkan, strålkastare, motor och automatlåda, solid kaross.
Instabila köregenskaper kräver ESP (ej standard), stram fjädringsavstämning, vag styrrespons, högt pris.
E-klass känns redan gammal och den får skämmas för den eländiga köregenskaperna på vintervägar.

5
6
Mer fjädring ett måste
I fin men
fel form
Audi A6 är en smakligt förpackad bil som kommer högt på allas vill-ha-lista – ända tills den får bekänna färg i vintermörkret. Den på tok för mjuka (och kortslagiga?) fjädringen förstör komforten, avslöjar karossskrammel och ställer till det för vägegenskaperna när bilen är tungt lastad. Den normalt så fint sjungande dieselsexan visar också motvilja till att fungerar bra under minus 20 grader. Sluta snåla, Piëch! Chrysler 300M var bilen som älskades av alla betraktare, och dess starka motor och fina kursstabilitet väckte också viss beundran. Men där tog det slut. Bilen är nämligen inte alls anpassad för ett hårt liv vid polcirkeln. Nästan obefintlig sikt, en dålig klimatanläggning och ett skramligt och bullrigt chassi på stötiga vintervägar ligger den till last. Och elektroniken fungerar bara ryckvis i kylan. En sommarvagn att älska.
Detaljarbete, kursstabilitet, tyst och stark dieselsexa, bränsleekonomi, finns 4WD som tillval.
Fjädringskomfort, fördelning av värmen, partikelutsläpp, driftstörningar i sträng kyla.
En skön långfärdsbil – så länge vägen är rak och jämn. Fjädringen drar ner intrycket och bilen fungerar dåligt i kyla.
Kursstabilitet, prestanda, drivlina, innerutrymmen, utrustning.
Kupébuller och komfort, klimatautomatik, sikt och strålkastare, förbrukning och aktionsradie, kvalitetskänsla.
Modigt designad men ganska pappigt byggd jänkare, som inte fungerar bra i den svenska vintern.

Data, prestanda, utrustning