|
BMW
ger mest vridmoment, Mercedes minst
|
| |
Audi
|
BMW
|
Chrysler
|
Mercedes
|
Saab
|
Volvo
|
| Motor |
V6 tvärst.
|
rak 6 rak
|
V6 längsmont.
|
V6 längsmont.
|
V6 tvärst.
|
rak 6 tvärst.
|
| Slagvolym
cm3 |
2 496
|
2 962
|
3 518
|
2 799
|
2 962
|
2 922
|
| Effekt
kW (hk) vid r/min |
110 (150)
/4000
|
135 (184)
/ 4000
|
187 (254)
/ 6400
|
150 (204)
/ 5700
|
147 (200)
/ 5000
|
150 (204)
/ 6000
|
| Max
vrid Nm vid r/min |
310/
1 500
|
390/
1 750
|
339/
3 850
|
270/
5 700
|
310/
2 100
|
280/
4 200
|
Tjänstevikt/
maxlast kg |
1 550
/550
|
1 650
/540
|
1 660
/460
|
1 540
/530
|
1 650
/430
|
1 641
/419
|
| Bagagevolym
liter VDA |
551
|
460
|
530
|
500
|
500
|
440
|
|
BMW:s
diesel är snabbast till 160 km/h! Volvo ger bäst ekonomi
|
| Acceleration
s |
| 080
km/h |
6,3
|
6,0
|
6,1
|
6,8
|
6,0
|
6,6
|
| 0100
km/h |
9,1
|
8,5
|
8,9
|
9,6
|
8,7
|
9,4
|
| 0160
km/h |
24,8
|
21,8
|
26,0
|
24,0
|
22,0
|
23,3
|
| Elasticitet s |
|
|
|
|
|
|
| 80120
km/h 5:an |
13,7
|
9,8
|
auto
|
auto
|
auto
|
auto
|
| Toppfart
km/h |
218
|
225
|
230
|
230
|
235
|
225
|
| Testförbrukning
vinter l/100 km |
9,1
|
9,0
|
13,3
|
12,1
|
11,8
|
12,3 manuell
|
| Min
förbrukning vinter |
6,0
|
6,3
|
9,3
|
8,2
|
8,2
|
8,4 manuell
|
| Maximal
förbrukning vinter |
10,0
|
10,6
|
17,4
|
16,0
|
14,6
|
16,0 manuell
|
| Buller
dB(A) |
| vid
100 km/h dubbdäck på asfalt |
68
|
66
|
69
|
67
|
68
|
66
|
| vid
100 km/h dubbdäck på packad snö |
74
|
73
|
79
|
74
|
74
|
72
|
| Driftkostnad/mil
1) |
17,10
|
16,95
|
20,10
|
20,10
|
17,50
|
17,00
|
| Värdeminskning
2) med ams utr. |
46 006:-(12,2%)
|
47 438:-(11,9%)
|
46 240:-(13,6%)
|
52 665:-(11,9%)
|
45 108:-(12,6%)
|
40 966:-(11,2%)
|
| Totalkostnad/mil
3) |
47,75
|
48,60
|
50,90
|
55,20
|
47,60:-
|
44,30:-
|
| Reservdelar4) |
26 257:-
|
24 628:-
|
31 290:-
|
23 239:-
|
23 537:-
|
25 780:-
|
| Pris |
305 300:
|
339 000:
|
335 000:
|
381 000:-
|
353 100:-
|
299 900:-
|
| Pris
med auto motor & sport utr 5) |
377 100:-
|
398 640:-
|
340 000:-
|
442 550:-
|
358 000:-
|
365 775:-
|
Chrysler
och Saab är färdigutrustade,
de övriga kan man lägga ner en mindre förmögenhet
på
|
| Automatlåda |
19 100:-
|
20 000:-
|
*
|
16 500:-
|
*
|
13 900:-
|
| Anti
-spinn |
*
|
*
|
*
|
10 000:- (ESP)
|
*
|
*
|
| Huvudkrockkuddar |
|
*
|
|
*
|
*
|
*
|
| Sidokrockkuddar
f/b |
*/4 000:-
|
*/3 720:-
|
|
*/*
|
*/
|
*/
|
| Krockkudde
vä/hö |
*/*
|
*/*
|
*/*
|
*/*
|
*/*
|
*/3 500:-
|
| Klimatanläggning |
17 000:-
|
*
|
*
|
6 800:-
|
*
|
17 600:-
|
| Färddator |
3 100:-
|
*
|
*
|
|
*
|
2 700:-
|
| Läderklädsel |
17 300:-
|
20 000:-
|
*
|
19 700:-
|
*
|
12 900:-
|
| Fäll/delbart
baksäte |
3 900:-
|
pkt 12 900:-6)
|
*
|
|
*
|
*
|
| Nivåreglering |
9 100:-
|
|
|
8 500:
|
|
4 500:-
|
| Fotnot:
1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 7-10 skadefria år,
40 år bosatt i Täby), bränsle, oljeförbrukning,
däckslitage, service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel
utslaget på fyra år 8 000 mil. 3) Driftkostnad plus
värdeminskning per mil utslaget på 1 500 mil per år.
4) Ett urval av arbeten och delar. 5) Klimatanläggning, automatlåda,
larm, färddator, LM-fälg, farthållare, fäll/delbart
baksäte, metallic-lack, ställbar ratt, läderklädsel.
6)Ingår i komfortpaket. |
|