 |
| Viskokopplingen
i C4 är flyttad till framaxeln. Mellan fem och 40 procent
går till framhjulen. |
|
Alla
fotbojor på i Carrera 4
Den
fyrhjulsdrivna "Elvan" är en bil som jag om möjligt
har ännu mer respekt för än den bakhjulsdrivna.
Den är lite trögare och tråkigare på torr asfalt,
men kusligt effektiv på regn och oerhört svårkörd
på vinterväg. Systemet är nämligen anpassat för
gott väggrepp.
Nya
C4:an utgör därvidlag inget undantag, bilen är 55 kilo tyngre
med 4WD och kan köras våldsamt fort på löst underlag.
Men pendlingen mellan över- och understyrning är mer påtaglig
och nåde den som styr emot lite för yvigt i en hårnål...
Men nu är 996:an i grunden en snällare och effektivare vägvagn
än föregångarna och Porsche har försett C4:an med en elektronisk
fotboja enligt senaste snitt. Porsche kallar sitt anti-sladd-system
"PSM" (suck...), och enligt Walter Röhrl så är bilen lika snabb
runt Nürburgring med systemet inkopplat som utan. Vi tror honom.
Under en forcerad test-runda i alpmiljö ingrep inte systemet förrän
jag bokstavligen var nere i dikeskanten och styrde, och det jobbar
mer med bromsarna än traditionell gasstrypning, vilket håller
tempot uppe i nästan alla lägen.
Carrera 4 kommer med PSM som standard, och kan också levereras
med den femstegade, bekväma Tiptroniclådan. Standard är också
en minimalt bagage-utrymme: 100 liter!
Priset är 701 000:- för C4 Coupé.
Gunnar Dackevall
|
Sex
cylindrar på rad eller i boxningsringen?
|
|
BMW MCoupé
|
Porsche 911
Carrera
|
| Motor |
Rak 6-cyl
|
6-cyl boxer
|
| Cylindervolym cm3 |
3 201
|
3 387
|
| Effekt kW (hk)
vid r/min |
236 (321) vid 6
100
|
221 (300) vid 6
800
|
| Max
vrid Nm vid r/min |
350 vid 3 250
|
350 vid 4 600
|
| 1
000 r/min 5/6:an km/h |
38,4/
|
/40,2
|
| Tjänstevikt/maxlast
kg |
1 465/165
|
1 430/290
|
| Längd mm |
4 025
|
4 430
|
| Bredd mm |
1 740
|
1 765
|
| Höjd mm |
1 280
|
1 305
|
| Axelavstånd
mm |
2 459
|
2 350
|
| Bagagevolym
liter (VDA) |
210
|
130
|
|
Porsche
lite piggare, BMW råare och snålare
|
| Acceleration
s 0100 km/h |
5,5
|
5,4
|
| 0200
km/h |
20,8
|
19,6
|
| Elasticitet s 80120
km/h 5/6:an |
7,6/
|
8,1/10,5
|
| Bromssträcka
m |
| från 100
km/h kalla/varma |
37,2/37,5
|
36,6/36,6
|
| Toppfart
km/h |
250
|
280
|
| Testförbrukning
l/100 km |
11,0
|
11,9
|
| Testförbrukn
minmax |
7,814,5
|
8,817,2
|
| Buller dB(A) vid
140 km/h |
75
|
75
|
| Banprov |
| Varvtid
Gelleråsen s |
1,20,9
|
1,19,6
|
| Slalomprov
36 m km/h |
129,6
|
123,8
|
| Pris |
495 000:-
|
677 000:-
|
| Driftkostnad/mil1) |
19,20:-
|
29,35:-
|
| Värdeminskning/år
2) |
64 350:- (13,0%)
|
83 271:- (12,3%)
|
| Totalkostnad/mil
3) |
62,10:-
|
84,85:-
|
| Reservdelar + jobb
4) |
36 594:-
|
42 128:-
|
| Fotnot:
1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 710 skadefria
år, 40 år bosatt i Täby), bränsle, oljeförbrukning,
däckslitage, service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel
utslaget på 4 år/8 000 mil (OBS ny sträcka!). 3)
driftkostnad + värdeminskning/år utslaget på 1
500 mil. 4) Ett urval av reservdelar och jobb. |
|