Viskokopplingen i C4 är flyttad till framaxeln. Mellan fem och 40 procent går till framhjulen.
Alla fotbojor på i Carrera 4

  Den fyrhjulsdrivna "Elvan" är en bil som jag – om möjligt – har ännu mer respekt för än den bakhjulsdrivna. Den är lite trögare och tråkigare på torr asfalt, men kusligt effektiv på regn och oerhört svårkörd på vinterväg. Systemet är nämligen anpassat för gott väggrepp.
  Nya C4:an utgör därvidlag inget undantag, bilen är 55 kilo tyngre med 4WD och kan köras våldsamt fort på löst underlag. Men pendlingen mellan över- och understyrning är mer påtaglig och nåde den som styr emot lite för yvigt i en hårnål...
  Men nu är 996:an i grunden en snällare och effektivare vägvagn än föregångarna och Porsche har försett C4:an med en elektronisk fotboja enligt senaste snitt. Porsche kallar sitt anti-sladd-system "PSM" (suck...), och enligt Walter Röhrl så är bilen lika snabb runt Nürburgring med systemet inkopplat som utan. Vi tror honom. Under en forcerad test-runda i alpmiljö ingrep inte systemet förrän jag bokstavligen var nere i dikeskanten och styrde, och det jobbar mer med bromsarna än traditionell gasstrypning, vilket håller tempot uppe i nästan alla lägen.
  Carrera 4 kommer med PSM som standard, och kan också levereras med den femstegade, bekväma Tiptroniclådan. Standard är också en minimalt bagage-utrymme: 100 liter!
  Priset är 701 000:- för C4 Coupé.

Gunnar Dackevall


Sex cylindrar på rad eller i boxningsringen?
BMW MCoupé
Porsche 911 Carrera
Motor
Rak 6-cyl
6-cyl boxer
Cylindervolym cm3
3 201
3 387
Effekt kW (hk) vid r/min
236 (321) vid 6 100
221 (300) vid 6 800
Max vrid Nm vid r/min
350 vid 3 250
350 vid 4 600
1 000 r/min 5/6:an km/h
38,4/–
–/40,2
Tjänstevikt/maxlast kg
1 465/165
1 430/290
Längd mm
4 025
4 430
Bredd mm
1 740
1 765
Höjd mm
1 280
1 305
Axelavstånd mm
2 459
2 350
Bagagevolym liter (VDA)
210
130
Porsche lite piggare, BMW råare och snålare
Acceleration s 0–100 km/h
5,5
5,4
0–200 km/h
20,8
19,6
Elasticitet s 80–120 km/h 5/6:an
7,6/–
8,1/10,5
Bromssträcka m
från 100 km/h kalla/varma
37,2/37,5
36,6/36,6
Toppfart km/h
250
280
Testförbrukning l/100 km
11,0
11,9
Testförbrukn min–max
7,8–14,5
8,8–17,2
Buller dB(A) vid 140 km/h
75
75
Banprov
Varvtid Gelleråsen s
1,20,9
1,19,6
Slalomprov 36 m km/h
129,6
123,8
Pris
495 000:-
677 000:-
Driftkostnad/mil1)
19,20:-
29,35:-
Värdeminskning/år 2)
64 350:- (13,0%)
83 271:- (12,3%)
Totalkostnad/mil 3)
62,10:-
84,85:-
Reservdelar + jobb 4)
36 594:-
42 128:-
Fotnot: 1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 7–10 skadefria år, 40 år bosatt i Täby), bränsle, oljeförbrukning, däckslitage, service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel utslaget på 4 år/8 000 mil (OBS ny sträcka!). 3) driftkostnad + värdeminskning/år utslaget på 1 500 mil. 4) Ett urval av reservdelar och jobb.