Krona för krona är Volvo det bästa köpet
akter
  De tre sexorna presterar för övrigt likvärdiga sensationer när det gäller knuff i ryggen och kallsvett i händerna. Den minsta och på pappret svagaste sexan, i BMW 528i, är inkonsekvent nog aningen piggare än den 45 hästar starkare V6:an i S-type, vilket bara delvis kan förklaras med BMW:s 80 kilo lägre vikt. S80 ligger viktmässigt mellan de två.
  Volvon handikappas lite i varvanpassning av att den saknar en växel i automatlådan, som gör att motorn snurrar med tio procent högre varvtal än BMW:n på högsta växeln.
  Det går dock intressant nog inte ut över bränsleförbrukningen, som med 11,6 l/100 km är lägst i Volvon medan BMW ligger på 12,0 och Jaguar 12,4 l/100 km.
  Jaggan är nästan lika högt växlad som BMW 528i, men Jaguarteknikerna har inte lyckats sprida effekten lika väl som kollegorna i München och bilen känns lite tröttare innan den får ryta till i en nedväxling. Högre upp i varv vaknar den till ordentligt och blir nästan lite rejsig i karaktären.
volvopannis
VOLVO S80 ÄR EN GUDABENÅAD LÅNGFÄRDSVAGN SOM GÄRNA TAR MED SIG FEM VUXNA MED HÖGSTA KOMFORT. MED FÖLJSAMMARE FJÄDRING OCH KÄNSLIGARE STYRNING SKULLE S80 KUNNA VARA MÅTTSTOCKEN I KLASSEN.
volvoratt
Förarplatsen i S80 är ett mönster i både användbarhet och rymd. Navigationsinstrument hissas upp ur panelens ovansida, en bra placering. Homogen känsla i material och passning.
  Det kan ingen av de raka sexorna i BMW eller Volvo skryta med, eftersom kraften tack vare sofistikerad teknik, är spridd över ett större register.
  Även den uppumpade Fordsexan i S-type bjuder på en räcka med avancerad teknik som både variabla kamtider och längd på insugsrören, men någonstans på vägen blev det ändå en ganska spetsig maskin till karaktären. Kanske är det korta slaget boven i dramat?
  Närmast brottsligt är också automatlådans ständiga försök att dämpa tempot. DenFordbyggda lådan fungerar fint under full belastning men är ryckig och långsam på dellast. Den manuella växlingsfunktionen är mer än lovligt seg och den gamla J-kulissen – väl omhuldad av Jaguarfantasterna – är trasslig och odistinkt att hitta rätt i.
  Vilken kontrast då att använda BMW:s steptroniclåda som i nästan varje läge fungerar med god känsla och tillräckligt snabb respons.
  Även Volvos fyrstegade automatlåda får godkänt: Den växlar mycket mjukt och reagerar kvickt vid gaspådrag.
  Tips: Köp Jaggan med manuell låda istället, den är utmärkt trevlig att sköta!
  En intressant och ganska viktig detalj ur testprotokollet: Både Jaguar och Volvo slår BMW när det gäller bromsförmåga! Skillnaden är visserligen bara någon meter från 100 km/h, och viktigast är att ingen av de tre visar några tendenser till fading efter upprepade maxbromsningar.
  Jaguar har följt sina traditioner när det gäller att skapa en rullande klubbatmosfär åt de åkande, även om man med visst fog kan påstå att designen av instrumentpanelen inte är särskilt kongenial med bilens exteriör.
  Kvalitetsmässigt känns det också typiskt Jaguar – alltså ömsom vin, ömsom vatten. Både Volvo och BMW är betydligt mer homogena när det gäller materialval och känsla i detaljer.
  S-type är faktiskt rymligare invändigt än den större XJ-serien, vilket dock inte säger så mycket eftersom den samtidigt är trängre än både BMW 5-serie och Volvo S80 invändigt. Fyra personer sitter dock bra i både S-type och 5-serien, med ett litet övertag i rymd hos BMW men bättre sittkomfort i Jaguar.
  Jaggans stolar är heller inte så infernaliskt svåra att justera in som i BMW-femman (med manuell justering, Jaguar har eljustering som standard).
  Men medan både Jaguar och BMW innesluter de åkande i intima, nästan lite påträngande skal så bjuder Volvo en helt annan rymd och luftighet invändigt.
bmwpannis
BMW 5-SERIE HAR NU FYRA ÅR PÅ NACKEN, MEN VAD BRYR SIG DEN OM ÅLDERN? FORTFARANDE ÄR DET MÅTTSTOCKEN SOM ALLA VILL ÖVERTRÄFFA
bmwratt
BMW har en föredömlig förarplats som möjligen kan kännas lätt klaustrofobisk i längden. Bred mittkonsol.
  Man kan tycka vad man vill om den förmenta sportigheten i BMW och Jaguar-kupéerna, men aldrig förneka att S80 har en avsevärt mer komfortabel kupé. Bredden är slösande, fönsterlinjen låg och instrumentpanelen återhållet utformad på behörigt avstånd.
  Sittkomforten är betydligt bättre fram än i någon av konkurrenterna, och direkt överlägsenbak. S80 är den enda bil i trion där fem vuxna personer kan färdas långt med behållning.
  Inte nog med det; förarplatsen är bättre ordnad med navigationsinstrumentet optimalt placerat ovanpå panelen och reglage för telefon, ljud- och klimatanläggning logiskt utformade och placerade.
  Den enda anmärkningen gäller mörkerkörning, eftersom rattreglagen inte är belysta.
  Den bekväma kupén och sköna stolarna i Volvo uppväger faktiskt bilens svagheter i fjädringskomfort när den rullar på jämna vägar, och faktum är att de flesta av oss skulle välja S80 på en långresa framför S-type eller 528i.
  Vilket får oss att komma fram till en konklusion.
  Jaguar har byggt en unik bil som till sin karaktär inte är olik den bil som man så gärna har velat överträffa: BMW 5-serien. Motor och växellåda når inte upp till BMW:s höga klass och vissa finjusteringar bör kunna göras av detaljkvalitet och vägbuller på vissa beläggningstyper.
  Men S-type är lika inspirerande som komfortabel att köra och utgör ett starkt alternativ för de tyskbilströtta.
  Krona för krona är dock Volvo S80 det bästa köpet i trion. Den är betydligt billigare att äga än BMW och särskilt Jaguar och erbjuder dessutom med marginal den rymligaste och bekvämaste kupén i klassen.
  Men gammal är alltså fortfarande äldst. Och bäst.

Gunnar Dackevall

BMW-femman fortfarande i topp
1. BMW 528i
* * * * *
Fjädrings- och ljudkomfort. Säkra och effektiva köregenskaper. Hög kvalitetskänsla. Motor och växellåda. Krocksäker.
Krånglig inställning av förarstolen. Obekväma stolar och baksäte. Aningen klaustrofobisk kupé.
Ett oöverträffat mekaniskt precisionsinstrument med gedigen känsla och hög komfort, om än lite trubbiga köregenskaper. På det fjärde året alltjämt klassetta.

2. Volvo S80 2,9
* * * *
Kupérymd och -ljus. Sittkomfort bak och fram. Styrrespons. Avstämning motor/växellåda. Billigast att äga.
Styrkänsla och -noggrannhet. Fjädringskomfort i lägre fart. Fyrstegs automatlåda. Svåranvänt bagageutrymme.
Storsvensken är ett attraktivt alternativ till BMW och Jaguar för den som har tröttnat på trånga kupéer. Lätt jänkarsmak.

3. Jaguar S-Type V6
* * * *
Utmärkta vägegenskaper. Hög fjädringskomfort. Utrustningsnivå. Kursstabilitet.
Omodern automatlåda. Blandat kvalitetsintryck invändigt. Svårstuvat och litet bagage. Väg- och vindljud.
Jaguar har lyckats bra med sin brittiska tolkning av en BMW 5-serie, men vissa bitar tål att filas vidare på.

  Jaguar BMW Volvo
Utrymmen
5
4
5
Komfort
4
4
4
Drivning
3
5
4
Köregenskaper
5
4
4
Säkerhet
4
5
5
Kvalitetskänsla
3
5
4
Miljö
3
4
4
Pris/utrustning
4
3
5
Ägandekostnader
2
3
4