Små och smarta
smabak
KOMBITEST
BMW mot Mercedes
December 1999

Läs mer:
 BMW 530d mot MB E 270 CDI
 Betyg, sammanfattning
  Den traditionella kombiköparen rynkar på näsan åt utrymmet i BMW 328i T och kanske också åt rymden i Mercedes C 280 T, men då missar hanpoängen. Det här är inga bilar för den som skall flytta mängder med möbler, istället är det sedaner med ryggsäck, listiga bilar för den som inser att man kan ha en bil med lite extra utrymme utan att göra avkall på körglädjen hos en sedan.
  BMW har hela tiden predikat detta synsätt och nu verkar det som om marknaden har kommit ikapp. Samtidigt passar man på att öka utrymmet rejält jämfört med föregångaren, och frågan är om det betyder att man inte längre är trogen sina egna ideal, eller bara passar på att klämma in så mycket som möjligt när man ändå håller på?
  BMW:n är också späckad med smarta detaljer som en separat öppningsbar bakruta, stora extra stuvutrymmen under lastrumsgolvet och ett mittarmstöd bak som kan fällas fram för skidtransport och som innehåller ett uppdragbart nackstöd och stuvutrymme med mugghållare.
  Man har också passat på att göra baksätet rymligare än i sedanversionen, bara det ett försäljningsargument. Från förarplatsen märker man inte stor skillnad jämfört med sedanen, möjligtvis kan man uppfatta att bakfjädringen är aningen fastare.
  Mercedes är konventionellare, delvis på grund av sin högre ålder. Det kommer en ny C-klass redan nästa år, men vi lär få vänta till 2001 på en ny kombi.

merca280vej
merca280bak
Mercedes är stabil och konsekvent i undanmanöverprovet, men knappast kul att köra. Skojigare är det då att lasta. Lastutrymmet har plats för 465/ 1 510 liter och har liksom BMW en rad smarta lösningar.

bmw328vej
bmw328bak
BMW är ett riktigt fullblod på vägen. Extra bra går det med 17-tumshjulen detta exemplar är utrustat med. Med standardhjul är den inte mycket snabbare än Mercedes, men känslan är fortfarande överlägsen. Lastutrymmet har plats för 435/1 345 liter. Det är framförallt på längden som BMW är kortare: en decimeter.
  På många sätt är dock Mercedes lika smart som BMW. Exempelvis har den också ett utrymme under lastrumsgolvet och fästanordningar för de bakre nackstöden när de tas bort. Men en nackdel är att ryggstödet när det fälls framåt lutar uppåt i framkant, lastgolvet blir inte plant.
  Mercedes ålder märks på flera sätt. Delvis på den lite "höga" looken och de föråldrade detaljerna hos karossen. Men ändå kanske främst på att inredningen anknyter till tidigare generationers Mercedesbilar. Det är med andra ord klar W124- och därmed 80-talsvarning över C-klassen.
  Därmed inte sagt att det inte fungerar. Mercedes har alltid varit duktiga på att skapa funktionella miljöer, man ändrar inte heller på saker för ändrandets skull.
  Bägge bilarna har hypermoderna motorer, i BMW:s fall en rak sexa och i Mercedes en V-sexa, men Mercedesmotorn är en aning råare och ger sämre fartresurser trots effektövertag. Kanske kan det bero på att man valt vinkeln 90 grader på V-motorn, något som är vanligare och mer optimalt för en V8.
  BMW känns också luftigare och rymligare trots att måtten talar ett annat språk. Testbilen var rejält extrautrustad, den hade bland annat sportstolar och 17-tumshjul med 45-profildäck. Det ena en fördel, det andra inte, åtminstone inte på vanliga landsvägar där komforten blir en aning lidande. Som tur är så funkar kombinationen köregenskaper/komfort så bra att man kan leva med försämringen.
  När vi beger oss ut på flygfältet för att göra undanmanöverprov är dock de feta hjulen till fördel, en orättvis sådan jämfört med Mercedes som får klara sig med sina original 15-tummare. Det betyder att det kränger och kasar mer, men det känns ändå oerhört tryggt. C-klasskombin går dit man styr och någon skillnad med eller utan ASR-systemet (antispinn) inkopplat märks inte. Sammanfattningsvis känns Mercedes idiotsäker men inte speciellt inspirerande.
  Fjädringskomforten når inte heller upp i BMW:s nivå och sittkomforten är inte lika inbjudande, baksätet smakar kyrkbänk.
  Tilläggas bör att C-klassen numera har ESP som standard, något provbilen saknade.
  Vid en jämförelse är BMW:n rena racern. Körglädjen genomsyrar hela bilen och som förare har man ett ständigt leende på läpparna oavsett fart.
  Undanmanöverprovet klaras med nästan skrattretande lätthet med eller utan BMW:s motsvarighet till ESP, ASC+T inkopplat. Balansen är perfekt och BMW:n rena fullblodet.
  Utgången av duellen verkar given – eller? Se facit här.