Stora
och starka![]()
Nu skall det bli andra bullar, både BMW och Mercedes satsar stort på diesel, något som i BMW:s fall inte minst visas av den nya dieseldrivna sportcoupéprototypen som visades i Frankfurt. Men dieseltekniken går snabbt framåt även i mer konventionella bilar. Varken BMW:s 5-seriekombi eller Mercedes E-klasskombi är nya i sig, men med nya motorer lever de upp rejält. 530d-motorn är baserad på samma teknik som 2-litersdieseln på 136 hästar som BMW nyligen presenterat. Första gången man kör 530-dieseln får man nästan en chock. Visserligen hörs ett litet dieselknatter på tomgång men efter det ylar den som vilken rak bensinsexa som helst. Skillnaden är bara att den går oerhört mycket bättre. BMW-dieseln accelererar betydligt snabbare i mellanregistret än sin bensinkusin 528i. Anledningen är en vridmoment som går till historien, 390 Nm vid blygsamma 1 750 r/min.
Toppen är av samma typ och konstruktion som i de fyr- och sexcylindriga versionerna 200, 220 och 320 CDI och med hjälp av common rail-tekniken ger motorn 170 hästkrafter och 370 Nm. Där har vi konkurrenterna alltså, två tungviktare både bokstavligen och bildligen. BMW-testbilen är välutrustad med bland annat läderklädsel och känns direkt som en lyxbil. Det här är en diesel för snabba och snåla färder till Rivieran, inte en laståsna till åkeriet. Mercedes upplevs precis tvärtom. Det lite råa motorljudet och den"taxiblå" inredningen talar ett helt annat språk, men trots det vilar en sorts "brukscharm" över Mercedes. Med exempelvis läderklädsel som vi räknat in i ams-utrustningen får den samma invändiga känsla som i BMW, men motorljudet slipper man inte ifrån. På nåt sätt rimmar också den bruxigare framtoningen med de generösare utrymmena. Mercedes är laståsnan och BMW glidarbilen i sammanhanget. Prestandamässigt leder BMW med ungefär den marginal som den större motorvolymen antyder, 3 liter mot 2,7, något som Mercedes tar igen på aningen lägre bränsleförbrukning. Bägge testbilarna var utrustade med automatlådor, något som känns naturligt i dessa vridstarka bilar. BMW anger automatversionen som en egen modell, därför ingår lådan i priset, medan Mercedes automat kostar 16 500 kronor extra, något som till stor del jämnar ut priset mellan de två. Automatlådorna tillhör också de bästa vi provat. Båda är femväxlade och har en manuell funktion där man genom att röra spaken åt ett håll växlar upp och åt motsatt håll växlar ner. I Mercedes rör man dock spaken åt höger och vänster för att växla manuellt vilket känns avigt jämfört med framåt och bakåt som i BMW. Bägge bilarna är också, liksom sina mindre släktingar utrustade med anti-allting, det vill säga antispinn och antisladd. I BMW:s fall heter det ASC+T. Den tyngre 530d understyr rejält först, något som överdrivs av en lite trög och artificiell styrkänsla, innan vikten förskjuts och aktern kommer smygande. Maxlasten om hela 625 kilo är dock för mycket, med något lättare last fungerar bilen bättre. Mercedes ESP-system tar istället över kontrollen helt så fort man får sladd och reducerar föraren till passagerare. Man känner sig som en JAS-pilot i nöd och famlar omedvetet efter katapultstolen. Idiotsäkert, men du kan lägga alla sladdambitioner på hyllan direkt. Med maxlast om 580 kilo är dock Mercedes snabbare än BMW genom konbanan. Skillnaden mellan lyxglidaren och den kompetenta bruksbilen kvarstår även efter körproven... |