Det svåra valet
fyragap
Gapa stort! Skuggorna faller och de fyra kombatanterna samlas för en uppgörelse i solnedgången. Vilket väger tyngst, lastkapacitet eller lustfylldhet?

KOMBITEST
BMW mot Mercedes
December 1999

Läs mer:
 BMW 328i Touring mot Mercedes C280T
 BMW530d mot Mercedes E 270 CDI T
  Mellan de två små är det kanske lätt att välja. BMW 328 i Touring är så modern och genomkompetent att Mercedes inte har en känslomässig chans. Det är egentligen inga stora fel på C-klassen, mer än att den känns gammal.
  Bryter man ner jämförelsen i sina beståndsdelar och tar hänsyn till ekonomi och teknik blir det en jämnare match.
  Den som verkligen prioriterar ett rymligt bagage kan komma att falla för den stjärnbeprydda bilen. Men vårt råd blir att avstå från att köpa en liten Mercedeskombi till dess den nya C-klassen kommer.
  Mycket svårare är det att hitta en vinnare i kampen mellan BMW 530d Touring och Mercedes E 270 CDI T.
  Här finns det trots allt större skillnader i specifikationerna. BMW har exempelvis starkare motor och erbjuder en mysigare körkänsla, medan Mercedes återigen är överlägsen när det gäller lastkapacitet.
  Vår bilhandlarpanel som förutspår andrahandsvärden ger Mercedes en solklar seger. Värdefall per år för BMW snudddar vid 55 000 kronor medan Mercedes tappar 45 000 kronor.
  Mercedes är också 40 000 kronor billigare med likvärdig hög utrustningsnivå. Lägger vi därtill det faktum att Mercedes klarar sig på en liter lägre förbrukning på 10 mil och erbjuder 30-årig mobilitets- och genomrostningsgaranti är det svårt att motivera BMW på andra grunder än rent känslomässiga.
  BMW:s fria service upp till 3 år/8 000 mil förslår inte tillräckligt långt.
  Fast egentligen är det kanske BMW- och Mercedesbilarna som är sina egna svåraste konkurrenter.
  Totalkostnaden för stora Mercedes med dieselmotor är bara tre kronor högre än för C-klassen med stark bensinmotor. Ett mycket enkelt val!
  BMW-duellen ger däremot en skillnad på 10 kronor milen till den lilla bilens favör, som faktiskt inte är avgjort trängre.
  Alltså: köp en stor Mercedes eller liten BMW.


BMW 328i Touring är en lysande allroundbil
1. BMW 328i Touring
* * * * *
Motorkaraktär, transmission, prestanda, köregenskaper, komfort, kvalitetskänsla, utrustning, fiffiga detaljer.
Högt pris, begränsat kombiutrymme, reservdelspriser, komforten blir lidande med 17-tumshjul.
BMW har byggt den ultimata bilen för den som vill ha sportighet, komfort, och samtidigt ett hyfsat lastutrymme.

2. Mercedes-Benz C 280 T
* * * *
Lastutrymme, kvalitetskänsla, lättkörd och smidig. bra prestanda, utrustning, andrahandsvärde.
Högt pris, bra men oinspirerande köregenskaper, hårt baksäte, känns gammal.
C-klassen är dynamiskt sett ifrånkörd av nya BMW, men vinner lastronden. En bruksig prestigebil.

BMW Mercedes
Kupéutrymme * * * * * * * *
Lastutrymme * * * * * * *
Prestanda * * * * * * * * *
Komfort * * * * * * * * *
Motor/växellåda * * * * * * * * *
Köregenskaper * * * * * * * *
Säkerhet * * * * * * * * *
Kvalitetskänsla * * * * * * * * *
Ekonomi * * * * * *

Lika på papperet, olika i verkligheten
 
BMW
Mercedes
Motor
Rak 6,
2 793 cm3
V6,
2 799 cm3
Effekt kW (hk) vid r/min
142(193)
vid 5 500
145(197)
vid 5 800
Max vrid Nm vid r/min
280 vid
3 500
265 vid
3 000
Tjänstevikt/maxlast/släpvikt kg
1 540
1 555
Maxlast kg
540
490
Släpvikt kg
1 700
1 500
Bagageutrymme l/VDA
435/1 345
465/1 510
Bagageutrymmets längd mm
920/
1 650
1 030/
1 470
Längd/bredd/höjd mm
4 478
4 516
Bredd mm
1 739
1 720
Höjd mm
1 409
1 458
Acceleration s 0–80 km/h
5,2
5,8
0-100 km/h
7,5
8,6
0-140 km/h
14,0
15,5
Toppfart km/h
237
232
Bromssträcka från 100 km/h kall/varm
38,2/38,6
37,1/40,2
Min/max förbrukning l/100 km
7,5/13,1
7,8/13,3
Testförbrukning l/100 km
10,3
10,2
Buller dB(A) vid 80km/h
64
63
vid 100 km/h
65
66
Slalom (18 m) tom/full-lastad km/h
62,0/59,46)
61,0/60,1
Undanmanöver in/utgångsfart km/h
66,2/52,66)
65,8/52,0
Driftkostnad/mil1)
17,45
16,15
Värdeminskning/år2) 43 152:-
(11,8%)
41 574:-
(11,0%)
Totalkostnad/mil3) 46,40
44,10
Reservdelar+jobb4) 31 304:-
24 691:-
Pris 329 900:-
326 500:-
Pris med ams utr5) 365 700:-
377 950:-
Fotnot: 1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 7–10 skadefria år, 40 år bosatt i Täby), bränsle, oljeförbrukning, däckslitage, service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel 4 år/8 000 mil beräknat på ams-utrustad bil. 3) Driftkostnad + värdemin-skning utslaget på 1 500 mil/år. 4) Ett urval av delar och arbeten. 5) Larm, klimator, radio/CD, läderklädsel, metallic. 6) Gäller BMW med 225/50-16-däck.


Dieseltekniken når nya höjder i bägge bilarna
1. Mercedes-Benz E270 CDI T
* * * *
Prestanda, motor (utom ljudet), andrahandsvärde, köregenskaper, kvalitetsintryck, lastutrymme, garantier.
Gammaldags dieselljud, delvis enkelt utförande om man inte betalar extra för exklusiv klädsel etc, körglädje.
E-klassen är en underbar bil på de flesta sätt, den nya dieselmotorn når också nya höjder, om än inte BMW:s nivå.

2. BMW 530d Touring
* * * *
Motorkaraktär, prestanda, förbrukning, väghållning, komfort, utrustning, kvalitetskänsla.
Pris, värdeminskning, lastutrymme, lite tungfotade köregenskaper med seg styrning, för hög godkänd maxlast.
BMW bjuder på en dieselmaskin i klass med de bästa bensinmotorerna, en härlig långfärdsbil för folk mer än för last.

BMW Mercedes
Kupéutrymme * * * * * * * * *
Lastutrymme * * * * * * *
Prestanda * * * * * * * * *
Komfort * * * * * * * * *
Motor/växellåda * * * * * * * * *
Köregenskaper * * * * * * * *
Säkerhet * * * * * * * *
Kvalitetskänsla * * * * * * * * *
Ekonomi * * * * * * *

BMW är 7:60 kronor dyrare per mil än Mercedes
BMW
Mercedes
Motor
R6, 2 926 cm3
R5, 2 688 cm3
Effekt kW (hk) vid r/min
135(184)
vid 4 000
125(170)
vid 4 200
Max vrid Nm vid r/min
390 vid 1 750
370 vid 1 600
Tjänstevikt/maxlast kg
1 770/625
1 650/580
Släpvikt kg
2 000
1 900
Bagageutrymme l/VDA
410/1 525
600/1 975
Bagageutrymmets längd mm
1 050/1 870
1 240/1 800
Längd mm
4 805
4 820
Bredd mm
1 800
1 800
Hhöjd mm
1 445
1 510
Acceleration s 0-80 km/h
5,8
6,9
0-100 km/h
8,3
9,5
0-140 km/h
16,4
18,2
Toppfart km/h
222
212
Bromssträcka från 100 km/h kall/varm
39,8/41,9
37,8/38,2
Min/max förbrukning l/100 km
7,0/10,3
6,4/9,9
Testförbrukning l/100 km
9,1
8,2
Buller dB(A) vid 80km/h
60
62
vid 100 km/h
62
66
Slalom max last (18 m) km/h
56,3
58,3
Undanmanöver lastad in/utgång km/h
65,1/49,9
66,1/49,8
Driftkostnad/mil 1)
18,60
17,05
Värdeminskning/år2)
54 698:-
(12,4%)
45 615:-
(11,3%)
Totalkostnad/mil3)
55,05
47,45
Reservdelar+jobb4)
28 334:-
23 793:-
Pris
387 000:-
367 500:-
Pris med ams utr5)
441 100:-
404 350:-
Fotnot: 1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 7-10 skadefria år, 40 år bosatt i Täby), bränsle, oljeförbrukning, däckslitage, service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel 4 år/8 000 mil beräknat på ams-utrustad bil. 3) Driftkostnad + värdeminskning utslaget på 1 500 mil/år. 4) Ett urval av delar och arbeten 5) Larm, radio/CD, läderklädsel, metallic.