Det
svåra valet
 |
| Gapa stort!
Skuggorna faller och de fyra kombatanterna samlas för en uppgörelse
i solnedgången. Vilket väger tyngst, lastkapacitet eller
lustfylldhet? |
|
KOMBITEST
BMW
mot Mercedes
|
|
December
1999
|
|
|
|
|
Mellan
de två små är det kanske lätt att välja. BMW
328 i Touring är så modern och genomkompetent att Mercedes
inte har en känslomässig chans. Det är egentligen inga
stora fel på C-klassen, mer än att den känns gammal.
Bryter man ner jämförelsen i sina beståndsdelar
och tar hänsyn till ekonomi och teknik blir det en jämnare match.
Den som verkligen prioriterar ett rymligt bagage
kan komma att falla för den stjärnbeprydda bilen. Men vårt
råd blir att avstå från att köpa en liten Mercedeskombi
till dess den nya C-klassen kommer.
Mycket svårare är det att hitta en vinnare
i kampen mellan BMW 530d Touring och Mercedes E 270 CDI T.
Här finns det trots allt större skillnader
i specifikationerna. BMW har exempelvis starkare motor och erbjuder en
mysigare körkänsla, medan Mercedes återigen är överlägsen
när det gäller lastkapacitet.
Vår bilhandlarpanel som förutspår
andrahandsvärden ger Mercedes en solklar seger. Värdefall per
år för BMW snudddar vid 55 000 kronor medan Mercedes tappar 45 000 kronor.
Mercedes är också 40 000 kronor billigare
med likvärdig hög utrustningsnivå. Lägger vi därtill
det faktum att Mercedes klarar sig på en liter lägre förbrukning
på 10 mil och erbjuder 30-årig mobilitets- och genomrostningsgaranti
är det svårt att motivera BMW på andra grunder än
rent känslomässiga.
BMW:s fria service upp till 3 år/8 000 mil
förslår inte tillräckligt långt.
Fast egentligen är det kanske BMW- och Mercedesbilarna
som är sina egna svåraste konkurrenter.
Totalkostnaden för stora Mercedes med dieselmotor
är bara tre kronor högre än för C-klassen med stark
bensinmotor. Ett mycket enkelt val!
BMW-duellen ger däremot en skillnad på
10 kronor milen till den lilla bilens favör, som faktiskt inte är
avgjort trängre.
Alltså: köp en stor Mercedes eller liten
BMW.
|
BMW 328i Touring är en lysande allroundbil
|
| 1. BMW 328i Touring |
* * * * *
|
 |
Motorkaraktär,
transmission, prestanda, köregenskaper, komfort,
kvalitetskänsla, utrustning, fiffiga detaljer. |
 |
Högt
pris, begränsat kombiutrymme, reservdelspriser,
komforten blir lidande med 17-tumshjul. |
 |
BMW
har byggt den ultimata bilen för den som vill ha
sportighet, komfort, och samtidigt ett hyfsat lastutrymme. |
|
|
|
| 2. Mercedes-Benz C 280 T |
* * * *
|
 |
Lastutrymme,
kvalitetskänsla, lättkörd och smidig.
bra prestanda, utrustning, andrahandsvärde. |
 |
Högt
pris, bra men oinspirerande köregenskaper, hårt
baksäte, känns gammal. |
 |
C-klassen
är dynamiskt sett ifrånkörd av nya
BMW, men vinner lastronden. En bruksig prestigebil.
|
|
|
|
|
BMW |
Mercedes |
| Kupéutrymme |
* * * * |
* * * * |
| Lastutrymme |
* * * |
* * * * |
| Prestanda |
* * * * * |
* * * * |
| Komfort |
* * * * * |
* * * * |
| Motor/växellåda
|
* * * * * |
* * * * |
| Köregenskaper
|
* * * * * |
* * * |
| Säkerhet |
* * * * * |
* * * * |
| Kvalitetskänsla |
* * * * * |
* * * * |
| Ekonomi |
* * * |
* * * |
|
|
|
Lika på papperet, olika i verkligheten
|
| |
BMW
|
Mercedes
|
| Motor
|
Rak
6,
2 793 cm3
|
V6,
2 799 cm3
|
| Effekt
kW (hk) vid r/min |
142(193)
vid 5 500
|
145(197)
vid 5 800
|
| Max
vrid Nm vid r/min |
280
vid
3 500
|
265
vid
3 000
|
| Tjänstevikt/maxlast/släpvikt
kg |
1
540
|
1
555
|
| Maxlast
kg |
540
|
490
|
| Släpvikt
kg |
1
700
|
1
500
|
| Bagageutrymme
l/VDA |
435/1
345
|
465/1
510
|
| Bagageutrymmets
längd mm |
920/
1
650
|
1
030/
1 470
|
| Längd/bredd/höjd
mm |
4
478
|
4
516
|
| Bredd
mm |
1 739
|
1 720
|
| Höjd mm |
1 409
|
1 458
|
| Acceleration
s 080 km/h |
5,2
|
5,8
|
| 0-100
km/h |
7,5
|
8,6
|
| 0-140
km/h |
14,0
|
15,5
|
| Toppfart
km/h |
237
|
232
|
| Bromssträcka
från 100 km/h kall/varm |
38,2/38,6
|
37,1/40,2
|
| Min/max
förbrukning l/100 km |
7,5/13,1
|
7,8/13,3
|
| Testförbrukning
l/100 km |
10,3
|
10,2
|
| Buller
dB(A) vid 80km/h |
64
|
63
|
| vid
100 km/h |
65
|
66
|
| Slalom
(18 m) tom/full-lastad km/h |
62,0/59,46)
|
61,0/60,1
|
| Undanmanöver
in/utgångsfart km/h |
66,2/52,66)
|
65,8/52,0
|
| Driftkostnad/mil1) |
17,45
|
16,15
|
| Värdeminskning/år2) |
43
152:-
(11,8%) |
41
574:-
(11,0%)
|
| Totalkostnad/mil3) |
46,40 |
44,10
|
| Reservdelar+jobb4) |
31
304:- |
24
691:-
|
| Pris |
329
900:- |
326
500:-
|
| Pris
med ams utr5) |
365
700:- |
377
950:-
|
| Fotnot:
1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 710
skadefria år, 40 år bosatt i Täby),
bränsle, oljeförbrukning, däckslitage,
service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel 4 år/8
000 mil beräknat på ams-utrustad bil. 3)
Driftkostnad + värdemin-skning utslaget på
1 500 mil/år. 4) Ett urval av delar och arbeten.
5) Larm, klimator, radio/CD, läderklädsel,
metallic. 6) Gäller BMW med 225/50-16-däck. |
|
|
|
Dieseltekniken når nya höjder i bägge bilarna
|
| 1. Mercedes-Benz E270 CDI T |
* * * *
|
 |
Prestanda,
motor (utom ljudet), andrahandsvärde, köregenskaper,
kvalitetsintryck, lastutrymme, garantier. |
 |
Gammaldags
dieselljud, delvis enkelt utförande om man inte
betalar extra för exklusiv klädsel etc, körglädje. |
 |
E-klassen
är en underbar bil på de flesta sätt,
den nya dieselmotorn når också nya höjder,
om än inte BMW:s nivå. |
|
|
|
| 2. BMW 530d
Touring |
*
* * *
|
 |
Motorkaraktär,
prestanda, förbrukning, väghållning,
komfort, utrustning, kvalitetskänsla. |
 |
Pris,
värdeminskning, lastutrymme, lite tungfotade köregenskaper
med seg styrning, för hög godkänd maxlast. |
 |
BMW
bjuder på en dieselmaskin i klass med de bästa
bensinmotorerna, en härlig långfärdsbil
för folk mer än för last.
|
|
|
|
|
BMW |
Mercedes |
| Kupéutrymme |
*
* * * |
*
* * * * |
| Lastutrymme |
*
* * |
*
* * * |
| Prestanda |
* * * * * |
* * * * |
| Komfort |
* * * * * |
* * * * |
| Motor/växellåda
|
* * * * * |
* * * * |
| Köregenskaper
|
* * * * |
* * * * |
| Säkerhet |
* * * * |
* * * * |
| Kvalitetskänsla |
* * * * * |
* * * * |
| Ekonomi |
* * * |
* * * * |
|
|
|
BMW är 7:60 kronor dyrare per mil än Mercedes
|
|
BMW
|
Mercedes
|
| Motor
|
R6, 2 926 cm3
|
R5, 2 688 cm3
|
| Effekt kW (hk) vid r/min |
135(184)
vid 4 000
|
125(170)
vid 4 200
|
| Max vrid Nm vid r/min |
390 vid 1 750
|
370 vid 1 600
|
| Tjänstevikt/maxlast kg |
1 770/625
|
1 650/580
|
| Släpvikt kg |
2 000
|
1 900
|
| Bagageutrymme
l/VDA |
410/1 525
|
600/1 975
|
| Bagageutrymmets
längd mm |
1 050/1 870
|
1 240/1 800
|
| Längd mm |
4 805
|
4 820
|
| Bredd mm |
1 800
|
1 800
|
| Hhöjd mm |
1 445
|
1 510
|
| Acceleration
s 0-80 km/h |
5,8
|
6,9
|
| 0-100 km/h |
8,3
|
9,5
|
| 0-140
km/h |
16,4
|
18,2
|
| Toppfart
km/h |
222
|
212
|
| Bromssträcka
från 100 km/h kall/varm |
39,8/41,9
|
37,8/38,2
|
| Min/max
förbrukning l/100 km |
7,0/10,3
|
6,4/9,9
|
| Testförbrukning
l/100 km |
9,1
|
8,2
|
| Buller
dB(A) vid 80km/h |
60
|
62
|
| vid
100 km/h |
62
|
66
|
| Slalom max last (18 m) km/h |
56,3
|
58,3
|
| Undanmanöver
lastad in/utgång km/h |
65,1/49,9
|
66,1/49,8
|
| Driftkostnad/mil
1) |
18,60
|
17,05
|
| Värdeminskning/år2) |
54 698:-
(12,4%)
|
45 615:-
(11,3%)
|
| Totalkostnad/mil3) |
55,05
|
47,45
|
| Reservdelar+jobb4) |
28 334:-
|
23 793:-
|
| Pris |
387 000:-
|
367 500:-
|
| Pris med ams utr5) |
441 100:-
|
404 350:-
|
| Fotnot:
1) Skatt, försäkring (Trygg-Hansa 7-10
skadefria år, 40 år bosatt i Täby),
bränsle, oljeförbrukning, däckslitage,
service, reservdelar. 2) Enligt bilhandlarpanel 4 år/8
000 mil beräknat på ams-utrustad bil. 3)
Driftkostnad + värdeminskning utslaget på
1 500 mil/år. 4) Ett urval av delar och arbeten
5) Larm, radio/CD, läderklädsel, metallic.
|
|
|
|