Att Cadillac har högt ställda mål står klart då man nu släpper sportversionen CTS-V. Under huven hittar vi samma kompressor-V8 som i Corvette ZR1 men i det här fallet ger den 550 hk. Elektroniskt styrda stötdämpare och sexkolvsok från Brembo tillhör receptet, liksom Recaro-stolar och sexstegad låda. Borde M5-ägarna bli oroliga?
Cadillac CTS-V får samma V8:a som i nyligen presenterade Corvette ZR1. Effekten uppges till 550 hk, men det kanske är i underkant? KLICKA FÖR STÖRRE
Cadillac har haft det ganska motigt i sitt arbete med att övertyga de europeiska kunderna. Men kanske blir det lite lättare att framstå som ”premium” när man nu släpper de första bilderna och uppgifterna på sportversionen CTS-V.
En första titt på faktauppgifterna ger vid handen att Cadillac bockat av de flesta tänkbara varumärken och egenskaper som man förknippar med höga prestanda. Motorn är GM:s kompressormatade 6,2-liters LS9 V8, samma som nyligen presenterades i Corvette ZR1, men i det här fallet med lite lugnare karaktär och en uppgiven toppeffekt på 550 hk (är Cadillac blygsamma – Corvetten antas ju ha runt 650 hk?) och hela 745 Nm.
Kompressorn ligger tillsammans med laddluftkylaren nedsänkt mellan topplocken, vilket ger en mycket kompakt installation. KLICKA FÖR STÖRRE
Effekten skickas till en dubbelskivig koppling, samma som hos Corvette ZR1, och vidare till en sexväxlad manuell Tremec TR6060-låda. De som vill har även en sexstegad automat som alternativ. För att hålla kontroll på all effekt har Cadillac det antispinnsystem som sitter på racebilen CTS-V och döpt det till ”Performance Traction Management System”. Systemet är ställt för att stötta, inte hindra föraren med allt för häftiga ingrepp.
De elektroniskt reglerade stötdämparna, döpta till ”Magnetic Ride Control” kan ställas i sportläge eller ”Tour” men går dessutom att anpassa manuellt för egen smak. Sexkolvsok från Brembo greppar om ventilerade skivor och de sitter innanför 19-tums fälgar och Michelin Pilot Sport 2 däck. Föraren sitter säkert placerad i en Recaro-stol och kan greppa om en ratt som är klädd i ett nytt mikrofibermaterial, som sägs vara slitstarkt och samtidigt ge rätta friktionen. Samma material används på växelspaksknoppen och sidostödet i stolarna.
Recaro-stolar och greppvänligt material i ratten ger rätta känslan. KLICKA FÖR STÖRRE
Om inte prestanda räcker till för att underhålla föraren så finns det en Bose-anläggning med 40 GB hårddisk för favoritmusiken.
Cadillac CTS-V får sin publika premiär på Detroit-salongen om en vecka och då får vi kanske också veta en del om prestandasiffrorna, som nu lyser med sin frånvaro i pressmeddelandet.


