Vad kommer ut ur avgasröret på en E85-bil? Vi har testat och resultaten förskräcker. Vid kallstart är utsläppen flera gånger högre än hos en bensinbil.
Utsläppsnivåerna för bensin och E85 undersöktes enligt normen för Euro4 med ett test i rumstemperatur (+23oC) och ett kallt test (-7oC). Aldehyder är ett samlingsnamn för många ämnen som är restprodukter vid förbränning. Vissa är mycket giftiga, andra rätt ofarliga.
Det har under en lång tid funnits ett underskott på officiella uttalanden och undersökningar gällande utsläppen från etanolbilar i förhållande till bensinbilarna. Men nu har Vägverket presenterat resultatet av en forskningsstudie utförd av AVL MTC AB, Ecotraffic ERD3 och Stockholms universitet.
Vid en kallstart vid minus sju grader klarar inte E85 gränsvärdena för Euro4 gällande utsläppen av koloxid och kolväten.
Den av Vägverket finansierade studien påvisar det som Auto Motor & Sport kunde konstatera redan för drygt ett år sedan – nämligen att utsläppen av cancer- framkallande ämnen är klart högre för fordon som förbränner E85 jämfört med motsvarande bensinmodell.
Detta gäller framförallt vid kallstarter då utsläppen för hälsovådliga ämnen ökar drastiskt med E85 i tanken istället för bensin!
Länge var det nästintill omöjligt att som konsument få reda på om avgaserna från bilar med etanol i tanken är hälsovådliga. Före 1995 hade vi gränsvärden för aldehyder och alla nya bränsleslag skulle uppfylla gällande svenska krav. Men nu finns det bara EU-lagkrav för bilar som går på bensin, diesel och gas.
Således fanns det ett stort kunskapsunderskott gällande utsläppen från E85. För att försöka kasta lite ljus över denna etanolskugga åkte vi i början på 2007 till avgaslabbet VTT i Finland med en Saab 9-5 Biopower.
I Europa finns det en handfull fristående laboratorium som kan utföra avgastester efter den standard som EU satt upp. VTT i Helsingfors är ett av dem. De har två rullande landsvägar som täcker allt från personbilar till skördetröskor och man har också fyra motorbromsrum.
I det finländska laboratoriet, som är en opartisk expertorganisation och utför forsknings- och utvecklingsarbete, mätte vi utsläppen för bensin respektive E85 vid två olika temperaturer: 23 plusgrader och vid minus sju grader. När det gäller start vid plus 23 grader är skillnaderna mellan E85 och bensin är marginella. Men sänker vi temperaturen till minus sju grader händer det saker.
I den totala körcykeln får vi fram följande siffror:
– CO-utsläppen höjs 2,6 gånger.
– HC-utsläppen höjs 7 gånger.
– Aldehydutsläppen höjs 24 gånger
Vidare visade våra mätningar väsentligt mycket högre utsläpp med E85 jämfört med bensin under de första kilometrarna i körcykeln. HC-utsläppen ökar exempelvis 30 gånger under de första dryga 10 minuternas körning efter en kallstart i sju minusgrader.
Lars-Olov Olsson på Naturvårdsverket kommenterar våra mätningar gällande hälsoeffekterna på följande vis: ”Det kanske mest kritiska med era data är aldehydsiffrorna för E85. De är flera gånger högre än för bensinbilen. Även vid en relativt liten andel E85-bilar kan alltså aldehydutsläppen totalt sett öka. Vad det betyder måste kommenteras av hälsoforskare.”
Men innan vi avrättar E85 som bränsle måste vi notera att det finns de som hävdar att våra beprövade bensinbilar innehåller mängder av hälsofarliga utsläpp, som inte regleras av de regelverk som finns.
Bensen, 1,3 butadien och polycykliska aromatiska föreningar uppges vara mycket farligare än de aldehyder som kommer från E85-bilar. Nivån av formaldehyder från moderna dieselbilar påstås också vara i samma nivå som för E85-bilar vid kallstart.
En annan expert som vi har varit i kontakt med, och som vill förbli anonym, hävdar att när det gäller cancerrisk är en modern dieselbil med partikelfilter bättre än en vanlig bensinbil – och det hävdar han också gäller för E85!
För vidare läsning om vårt utsläppstest, med bland annat kommentarer från experter och biltillverkarna själva, ladda hem och läs hela testet här.