66 procent av ”trafikexperterna” körde för fort på väg till det årliga trafiksäkerhetsmötet i Tylösand.
12 skulle ha förlorat körkortet och staten skulle ha fått in en halv miljon i böter om polisen hade varit på plats.
Det skriver Motorförarnas Helnykterhetsförbund, som låtit företaget Amparo genomföra en koll på 30-sträckan utanför hotell Tylösand.
Jag säger bara – vem tusan hade trott något annat?

Trafiksäkerhetsforskare är som alla vi andra, bortsett från att de håller sig med hög ”snackmoral”. I ord och i lagstiftning förfasas de över de ”höga och farliga hastigheterna” som svenska folket forsar fram i längs våra vägar.
Tröttsamt. Statistik visar att hastigheten på våra vägar sjunker.
Hela den här hastighetsdebatten är så tröttsam att jag inte orkade åka till Tylösandsseminariet i år.
Synd.
Trafiksäkerhetsarbetet är givetvis mycket viktigt och Sverige har mycket erfarenhet att dela med sig av till övriga världen, och givetvis mycket att lära. Men när det kommer till hastighetsfilosofin har jag tröttnat på alla politiker som jag hört uttala sig i media om ”Svenssons bristande respekt för hastighetsbegränsningar, man till och med skrattar på arbetsplatserna åt att man åkt fast för fortkörning”.
Tänk om landets politiker skulle övervakas i sina bilar – då skulle vi se hur de själva i praktiken ”respekterar hastighetsbegränsningarna”, men okej, de flyger väl, åker taxi och limousine.
Nyheten att 80 km/h blir den högsta tillåtna farten på vägar där man har mötande trafik utan mitträcke visar på den totala hastighetsnoja som drabbat svenska makthavare, och det visar på desperation.
Alla nya fartkameror visar på samma sak.
Sjukt.
Här kommer ett citat från Tylösandsseminariets hemsida:
”Problemet är att svenska bilister inte har förstått att lägre hastighet räddar många liv, framhåller Christer Hårskog från Vägverket:
– Folk tror att rattfylleri, rödljuskörning, bältesanvändning och för korta avstånd till framförvarande bil betyder mer för trafiksäkerheten än lägre hastighet.”
Ja, där har bland andra Vägverket ett problem.
Självklart förstår alla att lägre hastighet ger mindre farliga krockar, men man har ett styvt jobb att övertyga mig och alla andra att det inte är rattfylleri och ”slarv och bus” som ORSAKAR olyckorna.
Framförallt har man ett styvt jobb att övertyga mig om att just dessa fyllerister och ”slarvbusar” påverkas av reglerna. Vi vet alla att många alkoholister fullständigt skiter i allt vad regler heter – och lösningen är alltså att ALLA vanliga, vettiga bilister ska tvingas köra 80 km/h på fina breda landsvägar.
Polisen ska tillsätta 2.000 nya poliser, för att bland annat se till att löjligt låga hastighetsgränser efterlevs – det är just detta som får ”Svensson” att skratta åt poliserna och makthavarna.
Varför tar man inte i med hårdhandskarna mot buset? Beslagta notoriska fylleförares bilar. Tvångsvårda dem. Gör något åt problemet – staffa inte alla andra laglydiga.
Och Claes Tingvall, som i grunden är en sansad människa kom med följande uttalande:
”Om det är stora trafikflöden på motorvägen så blir det stora koldioxidutsläpp från bilarna. Denna miljöpåverkan har också påverkat beslutet om vi ska behålla 110 eller höja till 120 på sådana motorvägsträckor.”
Logiken från hans uttalande är: om många bor inom ett visst område och utnyttjar en bra motorväg så måste hastigheten sänkas i miljöns namn. Medan de som bor i avfolkningsbygd ska kunna hålla farten uppe på motorväg.
Fullständig tankevurpa.
Koldioxidutsläpp är inte ett lokalt problem. Men det är typiskt att Vägverkare tar till miljön som ett skäl att sänka hastigheten.
Vill man göra något verkligt åt miljön och koldioxidutsläppen ska man titta på var i landet det finns köer, långa stillastående (trafiksäkerhetsmässigt relativt säkra) köer.
Bygg bort köerna, uppgradera kollektivtrafiken, lös problemet. Men se, det är inte lika roligt som att sänka hastigheter på landets säkraste vägar på grund av miljön – det luktar ”miljöfjäsk-röstfiske”.
Vore Vägverket och andra trafikexperter på riktigt engagerade i säkerhet och miljö skulle man driva utvecklingen av järnvägstrafik mycket hårdare.
Färre lastbilar på långfärd genom landet skulle drastiskt minska koldioxidutsläppen och förbättra säkerheten och även framkomligheten.
I storstäder skulle mer kollektivtrafik dessutom ge mycket bättre luftkvalitet – vilket på sikt skulle spara liv och förbättra livskvaliteten.
Ska politiker och säkerhetsforskare få respekt i fikarum måste man förtjäna respekt. Den respekten får man genom att ta beslut som upplevs som rimliga och riktiga.
På pappret kan det kännas mycket vettigt att sänka hastigheter, men när man väl kommer ut i verkligheten kan dessa nya låga hastigheter ofta upplevas som rent av löjliga, som ingen ändå efterlever.
Politikernas svar på detta är att öka övervakningen, och då är de inne på Kina-fasoner:
”Ja, vi vet att det är löjligt, men vi gör det här för ALLAS bästa. De dumma folket vet inte sitt eget bästa. Men vi ska kväsa dom med övervakning. Det ska gå.”
Jag tycker att vi ska ge poliser vettiga arbetsuppgifter (många har vittnat om att de tycker att jakten på pinnar är löjlig och att hastighetsbegränsningarna är menlöst låga).
Så, hastighetssänkarmaffian. Kliv ut i verkligheten.
Nej, förresten, det behövs inte.
Ni gjorde det redan på väg till årets Tylösandsseminarium. Där körde 66 procent av er för fort på 30-sträcka.
30 km/h är snudd på den hastighetsbegränsningen som svenska folket verkligen anser vara befogad, den hastighetsbegränsning som man inte vill bryta mot, den enda hastighetsbegränsningen som ingen skrattar och skryter över i fikarummen – om man åkt dit.
Jag undrar hur det låter i fikarummen bland trafikpolitiker och trafikforskare?
Lita på att alla Tylösandsdeltagare kommer att hålla hastigheten på 30-sträckan vid hotellet nästa år.
Och lita på att DE kommer att – precis som du och jag – fortsätta att skita i vad det står på skyltarna resten av året.
Nej, förresten. Majoriteten av alla som är inne på den här hemsidan är bilförare som är intresserade av bilkörning, som vet att man ska anpassa hastigheten efter omgivningen, som anser att 30 km/h är en gräns som oftast finns där av en god och vettig anledning: det kan komma ett barn utspringande bakom nästa parkerade bil…
För många trafiksäkerhetsexperter är däremot bara siffernördar.
För övrigt skulle jag personligen aldrig spreja fartkameraskåp, men jag förstår absolut folk som gör det. Fartkamerskåp känns inte som samhällets egendom utan som samhällets förvirrade bestraffning av Svensson – när det är buset som är måltavlan.