Hoppa till innehåll

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

UPPDATERAD MED WEBB-TV! Porsches nya sportsedan Panamera fick en smygpremiär i helgen och här är de stora bilderna! Den fyrsitsiga modellen är nära fem meter lång och får V6:a eller två versioner av V8:an från Cayenne med respektive 300, 400 eller 500 hk. Senare kan vi förvänta oss en Panamera Turbo S med 600 hk! […]

UPPDATERAD MED WEBB-TV! Porsches nya sportsedan Panamera fick en smygpremiär i helgen och här är de stora bilderna! Den fyrsitsiga modellen är nära fem meter lång och får V6:a eller två versioner av V8:an från Cayenne med respektive 300, 400 eller 500 hk. Senare kan vi förvänta oss en Panamera Turbo S med 600 hk!

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

Porsche Panamera får publik debut i Genève nästa vår och då börjar också produktionen i Leipzig. KLICKA FÖR STÖRRE

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

SE NYA PANAMERA I VÅR WEBB-TV HÄR!

Som vanligt var det någon som inte kunde hålla sig och publicerade bilderna i förväg. De flesta av bilderna läckte ut under lördagen men nu har vi alla officiella bilder, i högupplöst format.
Mycket av detaljerna har dock varit kända sedan förut. Det blir två V8-modellerna Panamera S och Panamera Turbo som blir först i produktionen, som startar på allvar till våren. Den 4,8 liter stora V8:an ger 400 hk som sugmotor och med dubbla turboaggregat ökar effekten till 500 hk. Ryktesvis vet vi att Porsche redan förberett för en "Turbo S" modell som flyttar toppeffekten ytterligare 100 hk uppåt, till 600 hk!
Senare nästa år, eller tidigt 2010, kommer även en V6:an från VAG-familjen, men det blir inte 3,6 liter V6 från Cayenne då den inte fick plats under motorhuven på Panamera. Toppeffekten är 300 hk på V6, samtliga motorer använder direktinsprutning.

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

Bakhjulsdrift blir standard, men Panamera kan även få fyrhjulsdrift av samma typ som sitter i 911:an. På bilden en ”4S” med fyrhjulsdrift. KLICKA FÖR STÖRRE

Porsche har även utlovat en hybridmodell, men den dröjer ytterligare något år (2011?). Hybridmodellen har V6 bensin och kan köras i lägre hastighet på enbart elmotorn i cirka 20 kilometer, men elmotoreffekten är så låg att man inte gärna kan kalla den för en "äkta" plugin-hybrid. Hybridmodellen väger cirka 150 kilo mer än V6 men Porsche hävdar ändå att förbrukningen sjunker med 28 procent. Panamera Hybrid får Tiptronic automat som standard.
Sannolikt kan vi även förvänta oss en snål V6 diesel, nu när Porsche "gett upp" och redan utlovat en sådan i Cayenne. Sexväxlad manuell låda är standard men även Panamera får den sjustegade PDK-lådan som tillval. Fyrhjulsdrift blir också tillval, "Panamera 4S", och är standard på Turbo-modellen som även får PDK-lådan som standard. Tillval blir också det adaptiva PASM-chassit med elektroniskt styrda stötdämpare.

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

Den konceptbil av Cayenne som Porsche visade upp förra året använder en elmotor som sitter monterad med koppling mellan V6-motorn på 3,6 liter och den sexstegade Tiptronic-automaten. Systemet för Cayenne och Panamera blir i princip detsamma och det innebär att bilarna kan köras på antingen enbart eldrift eller förbränningsmotor, samt en kombination av de båda. Porsches målsättning med Cayenne är att få ner förbrukningen till under 9,0 lit/100 km. KLICKA FÖR STÖRRE

Panamera är rejält stor med en längd på 4,97 meter, bredden 1,93 meter och även takhöjden är relativt generös med 1,42 meter. Vikten är inte exakt angiven men väntas stanna strax under strecket för två ton för Turbo och vid cirka 1.600 kilo för V6-modellen.
Porsche har försökt att spara vikt överallt det går, karossens stomme är i höghållfast stål och även taket är i stål. Men motorhuv, dörrar och baklucka är i aluminium. Plattformen för Panamera är helt unik och delas inte med något annat projekt. Även hjulupphängningen är unik och inte hämtad från Cayenne.
Den årliga produktionen i Leipzig blir uppskattningsvis 20.000 bilar men det finns kapacitet för upp till 50.000 bilar per år. Det är samma fabrik som Cayenne byggs i och de två modellerna delar mycket teknik och komponenter. Priserna lär börja vid 80.000 euro och sträcka sig uppåt 125.000 för toppmodellerna. Publik premiär förväntas bli i Genève nästa vår, då Porsche är ett av flera bilmärken som hoppar över bilsalongen i Detroit i januari. Leveranserna startar till sommaren.

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

SE PANAMERA I VÅR WEBB-TV HÄR!

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

OFFICIELL: Premiär för Porsche Panamera

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.