Mörka moln svävar över Chrysler men det hindrar inte företaget att ta fram spännande koncept. 200C EV är inte bara en plugin-hybrid med sex mils räckvidd på enbart eldrift, den gör dessutom 0-100 km/h på sju sekunder och sägs vara en vink om Chryslers kommande designspråk.
Lite Sebring, men ändå inte. Nya 200C ser ut att vara produktionsfärdig – vad väntar ni på, Chrysler? KLICKA FÖR STÖRRE
Dysterkvistarna har redan dömt Chrysler till undergång. Men är det något som kan tända en amerikan så är det att hänga på repen och nästan, nästan bli uträknad – DÅ kommer nytändningen!
Kanske kan konceptbilen Chrysler 200C EV vara just ett sådant exempel på en plötslig återhämtning, i sista sekund. Här har man nämligen packat in en toppmodern drivlina i ett attraktivt skal, ritat för att ge en föraning om kommande designspråk hos Chrysler. Bilen ser dessutom väldigt "färdig ut", nästan klar för serieproduktion, vilket bör betyda att det här egentligen är en första titt på en helt ny modell som kan vara färdig om något år.
Samma typ av T-formade batteripaket som i Chevrolet Volt – kan det vara samma leverantör? Chrysler 200C EV uppges kunna gå sex svenska mil på enbart eldrift. KLICKA FÖR STÖRRE
Drivlinan består av en elmotor på 200 kW (272 hk) som drivs av ett stort litiumjon batteripaket. Chrysler uppger en aktionsradie på 40 miles, ungefär sex svenska mil, och när förbränningsmotorn startar för att ladda batterierna förlängs körsträckan till 60 mil mellan tankningarna. Det är för övrigt siffror som stämmer ganska väl överens med de som GM uppgett för sin kommande Chevrolet Volt. Och precis som hos Volt är elmotorn den drivande kraften, förbränningsmotorn har enbart till uppgift att återladda batteripaketet, via en generator.
Tekniken bakom plugin-hybriden ligger förmodligen några år in i framtiden men även om ingen hos Chrysler officiellt vill bekräfta det anses 200C EV vara ett första exempel på den nya, mellanstora plattform som utvecklas under namnet "Project D".
I serieproducerbart skick är förmodligen inte instrumentpanelen fullt lika vild som på bilden. Men gränssnittet ”Uconnect” ska kunna koppla ihop det mesta och dessutom bilda sociala nätverk! KLICKA FÖR STÖRRE
Även interiördesignen är intressant och här visar Chrysler upp nästkommande generation av det system som motsvarar Fords "Sync", det vill säga ett elektroniskt interface för att förbinda komfortfunktioner, underhållning och kommunikation – både när det gäller bilens fasta komponenter och sådant som föraren har med sig i form av telefon och/eller mp3-spelare samt laptop. Chrysler har döpt sitt system till "Uconnect" ("du förbinder," eller "du kopplar ihop").
Enligt Chrysler ska Uconnect kunna trådlöst länka ihop och synkronisera olika funktioner mellan hem och bil, men även utnyttjas för att till exempel fjärrstyra funktioner som start av motorn. Uconnect ska också kunna ägna sig åt sociala nätverk, som det heter, och frågan vi osökt ställer oss är om man kan bjuda in vänner från Facebook?
En präktig funktion som säkert blir uppskattad är att Uconnect kan användas för att ställa bilen i ett "tonårsläge" som innebär begränsad toppeffekt och topphastighet – något som alla oroliga tonårsföräldrar önskar sig när de lånar ut bilen.

