Vid nästa generationsskifte, 2012, kommer en Porsche Boxster som är bättre på allt. Snålare, snabbare och lättare – dessutom erbjuds nya sportmodeller. Våra nya spionbilder visar också en tydligt Panamera-inspirerad inredning!
De stora luftutsläppen på instrumentbrädan går inte att ta miste på, inte heller det typiska Porsche-stuket på instrumenttavlorna. Och testingenjören verkar också rätt överraskad! KLICKA FÖR STÖRRE
Spionfotografen som jobbar för vår bildleverantör Automedia måste ha uppvisat något som närmast liknar dödslängtan när han står i dörröppningen och plåtar inredningen på nya Porsche Boxster. Argsinta, tyska testingenjörer är inte att leka med – vi vet!
Men bilderna blev ju bra och förutom en del testutrustning får vi ett ganska hyggligt intryck av hur inredningen i nästa generation Boxster tar sig ut. Luftutsläppen på instrumentbrädan blir långt uppdragna mot vindrutan och den klassiska layouten med fem runda instrumenttavlor markeras ytterligare. I mitten sitter givetvis den stora varvräknaren.
Bilen på bilden är en ”mula”, vilket innebär att den bär rätt chassi men under en skal av ”fel” kaross. Tittar man noga är det många skarvar och misspass som avslöjar att nya generationen Boxster blir något aningen större än nuvarande bil. KLICKA FÖR STÖRRE
Nästa generation Porsche 911 väntas lanseras under 2011 och året därpå kommer den närbesläktade Boxster, tätt följd av Cayman. Tekniskt delar de här tre modellerna många komponenter och precis som nu är det bara Porsches ledning som avgör hur prestandamässigt "nära" mitttmotorvagnarna Boxster och Cayman tillåts komma sportbilsikonen 911. Den senare får för övrigt hjulbasen förlängd med cirka tio centimeter, till ungefär samma mått som nuvarande Boxster/Cayman. Alla tre syskonen får korta överhäng både fram och bak.
Nya lagkrav förändrar Porsche-familjen och det innebär framför allt att man måste komma ner i bränsleförbrukning. Om Porsche kan hålla sig under 100.000 bilar per år behöver man inte sänka snittutsläppet av koldioxid till 130 g/km, utan det räcker med en förbättring på 25 procent från tidigare nivå. Porsche har dock jobbat mycket med förbrukningen redan och ytterligare förbättringar är svårt att uppnå med mindre än att gå ner i motorvolym.
Original baklampor är ersatta av ett par lösa lyktor, allt för att inte avslöja designen. Bakvingen blir ”aktiv”, enligt våra uppgiftslämnare, för att ge minimala lyftkrafter. Porsche har lagt många timmar i vindtunneln för att få nya Boxster riktigt hal i vinden. KLICKA FÖR STÖRRE
För att få ner snittförbrukningen ryktas det om en turboladdad fyrcylindrig motor i Boxster, men här kan det röra sig om den VW Roadster som visades upp på Detroit-salongen nyligen. Eventuellt hoppar Porsche med på tåget och delar utvecklingskostnaderna med Audi och Volkswagen för att få fram en mindre, ännu lättare mittmotorvagn.
Både 911:an och Boxster ska sannolikt lanseras med en ny typ av "instegsmodell", som indirekt bidrar till att dra ner snittförbrukningen för Porsche. 911:an ska få en 3,0 liters sugmotor som är snålställd men ändå kraftfull, hela bilen ska lättas maximalt i något som närmast kan liknas vid en körglad clubsport-modell. Det gör instegsmodellerna lätta, snåla och relativt billiga då de saknar nästan all komfortutrustning – dessutom blir de mycket körglada.
Nuvarande 911 och Boxster/Cayman konstruerades på en tid då Porsche var tvungna att spara pengar på alla detaljer. Nästa generation sportbilar tillåts ta ut svängarna och bli mera individuella. Mest nyfikna är vi på Cayman, som saknar egen nisch och lätt hamnar i kläm mellan Boxster och klassiska 911:an.
Ett område som kan göras mera påkostat är framvagnen, men det senaste ryktena säger att det fortfarande ska vara en McPherson-princip – om än modifierad. McPherson har den stora fördelen att den kan göras synnerligen kompakt, även om den inte är geometriskt perfekt. Bakvagnen blir en avancerad multilänk, som förut.
Huvudtransmissionen blir en sjuväxlad manuell låda (Boxster får kanske sexväxlad som instegsmodell) med den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK som alternativ. Dessutom påstås det att Porsche utvecklar en mycket sportig, steglös CVT-låda och på 911:an ska det erbjudas fyrhjulsdrift till alla modeller.
Stor vikt ska läggas vid aerodynamiken, både för att sänka luftmotståndet (lägre bränsleförbrukning) och minska lyftkrafterna (bättre stabilitet i hög fart). 911 och Boxster/Cayman får rörlig bakvinge och luftintag som kan regleras för "lagom" kylning utan att påverka luftmotståndet negativt. Sidobackspeglarna ersätts med kameror – ett rykte som vi inte riktigt vet om vi ska lita på!
Som vi tidigare berättat flyttar produktionen av Boxster och Cayman från Valmet i Finland. Mest sannolikt är att Magna Steyer i Österrike tar över då Zuffenhausen inte orkar mer än 911:orna och Leipzig är byggd för produktion av Cayenne och snart även Panamera.