Hoppa till innehåll

Officiella bilder: Aston Martin Rapide!

Aston Martins sportsedan Rapide visades som koncept 2006, och nu är den klar att ta upp kampen med Porsche Panamera, Maserati Quattroporte och Jaguar XF. Här är officiella bilder på den snabba fyrsitsaren som får en V12-motor på närmare 500 hästar. Att bilderna släppts indikerar att premiären sker i Genève om en månad. Så här […]

Aston Martins sportsedan Rapide visades som koncept 2006, och nu är den klar att ta upp kampen med Porsche Panamera, Maserati Quattroporte och Jaguar XF. Här är officiella bilder på den snabba fyrsitsaren som får en V12-motor på närmare 500 hästar. Att bilderna släppts indikerar att premiären sker i Genève om en månad.

Officiella bilder: Aston Martin Rapide!

Så här ser Aston Martins Porsche Panamera-dödare ut i serieklart skick. en fem meter lång landsvägskryssare med toppfart närmare 300 km/h.

Efter premiären för Rapide som koncept i Detroit 2006 har intresset för den kommande sportsedanen varit stort, och vi har sett mängder av spionbilder i sommar- och vintermiljö.
Nu är väntan över: här är några officiella bilder av den slankt eleganta gran turismon, som väntas gå i produktion mot slutet av året.

Officiella bilder: Aston Martin Rapide!

En skönhet ur alla vinklar att döma av dessa officiella bilder. I och med att de släppts nu, antar vi att Aston Rapide finns att se live på salongen i Geneve i början av mars.

Av de nu släppta bilderna framgår att seriebilen skiljer sig minimalt från konceptet. Tydligaste yttre skillnaden är att den lilla triangelrutan i framdörrarna har slopats och att ”gälarna” bakom framhjulen fått en designmässig fortsättning bakåt i form av ett karaktäristiskt veck i dörrarna.
Bakljusen är tidsriktigt bestyckade med lysdioder som ger ett tydligt igenkänningsmönster även i mörker.
Rapide baseras tekniskt på coupén DB9, vilket bland annat betyder en typ av ”space frame”-uppbyggnad med ett ”skelett” av aluminium och en kaross av både aluminium och kolfiber. Komponenterna är till största delen limmade i stället för svetsade, med teknik hämtad från flygplansindustrin.

Officiella bilder: Aston Martin Rapide!

Formgivarna har arbetat mycket för att karossen ska upplevas som vacker oberoende av det omgivande ljuset. Notera lysdiodraden vid strålkastarnas innerkant. De fungerar som varselljus och ger stark identitet åt modellen.

Med en totallängd på exakt fem meter är Rapide 30 cm längre än en DB9, men den är bara 140 kg tyngre.
Motorn hos konceptbilen var samma V12:a som i DB9, men lätt trimmad till 480 hästkrafter. Vi utgår från att samma kraftkälla sitter i den serieklara Rapiden. Den driver bakhjulen via en sexstegad Touchtronic automatlåda från ZF.
De extra kilona lär påverka prestanda i någon liten mån, men räkna med att Rapide är en riktigt rask landsvägskryssare: noll till hundra ska gå på under fem sekunder och toppfarten ligger runt 290 km/h.
Inredningen är till största delen identisk med den i DB9, förutom två generösa fåtöljer baktill, bildskärmar på framstolarnas nackstöd samt större delen av taket i mörktonat glas.

Rapide skiljer sig på ytterligare en väsentlig punkt från de klassiska coupémodellerna: den ska inte byggas i Astons fabrik i Gaydon i Englands traditionella bilbyggartrakter, utan hos legotillverkaren Magna Steyr i Österrike. Det är på samma ställe som suv-versionen av Mini ska produceras från nästa år.
Aston Martin räknar med att bygga mellan 1.000 och 2.000 exemplar per år av Rapide. Det är på grund av det stora intresset betydligt mer än den ursprungliga planen på runt 500 bilar årligen.
Prisnivån kan vi bara gissa oss till. En DB9 kostar i England motsvarande 1,3 miljoner kronor, så en prislapp lite närmare två miljoner är nog ett realistiskt antagande.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.