Senare i vår börjar Golf GTI VI rulla ut till de väntande entusiasterna. Om några veckor sker första provkörningen men redan nu kan vi leverera en serie högupplösta bilder på den nya klassikern.
GTI-ägaren är i genomsnitt 39 år och med allra största sannolikhet en man. Oavsett pengarna anser 30 procent av GTI-ägarna att detta är drömbilen – alla kategorier! KLICKA FÖR STÖRRE
Golf GTI är en ikon inom bilindustrin – så är det bara! Orsaken kan man tvista om men Golf GTI har genom tiderna lyckats kombinera en svårslagen kombination av prisvärde, praktiska funktioner och ändå tillräckligt kul vägegenskaper för att framstå som riktigt attraktiv.
Volkswagens Golf GTI har inte varit den vildaste, starkaste eller bästa GTI-modellen runt en bana. Men som vanligt med Golf är GTI-modellen bra på mycket, samtidigt, och just jämnheten är kanske en del av förklaringen till det vinnande konceptet.
På GTI-modellen är det standard med kromade slutrör på avgassystemet. 17-tums hjul är också standard men det finns 18-tummare att välja till. KLICKA FÖR STÖRRE
För 78 procent av alla GTI-förare har modellen alltid varit en dröm. För 30 procent av ägarna är Golf GTI deras absoluta "drömbil" – oavsett pris! Intressant nog har de som satt GTI på första plats valt Porsche 911 som två och Audi R8 som trea. 84 procent av GTI-ägarna är män, 60 procent av dessa är gifta. Genomsnittsåldern är 39 år.
Dessa i huvudsak män som snart ska fylla 40 kan i den sjätte generationen uppleva en GTI som med sin TSI-motor ger 210 hk vid 5.300 rpm. Tvålitersturbon har gott om utrymme uppåt för mer effekt, men så här ser det ut vid introduktionen i vår. Toppfarten anges till 240 km/h och 0-100 går på 6,9 sekunder. Bränsleförbrukningen är 7,3 l/100 km.
Det finns många små markörer i inredningen som berättar för föraren att det är minsann inte någon vanlig Golf – det är en GTI! På tillvalslistan finns en hel radda med olika ljudanläggningar och navigation, liksom interface för mobiltelefon och mp3-spelare. KLICKA FÖR STÖRRE
Det som särskiljer GTI-modellen och är standard är två kromade avgasrör, målade backspeglar, röda bromsok, GTI-vinge bak, GTI-grill, Denver-fälgar i 7,5×17 tum, 225/45R17 däck, dimljus, rökfärgade bakljus och grönfärgade rutor.
På insidan är det en mängd detaljer som är standard och gör GTI-modellen ganska välutrustad från start. Bland annat ingår tre mugghållare, fler stuvutrymmen, kromade dekordetaljer, svart tak, läderklädd handbromsspak, armbågsstöd mellan stolarna, speciell växelspaksknopp, sportstolar med elvärme och höjdjustering, med mera. Parkeringsassistans både fram och bak ingår också.
I höstas presenterade Volkswagen GTI-modellen första gången, inför Paris-salongen. Bilen kallades för ”studie” men vi har svårt att se någon skillnad på den seriemodell som presenterats idag. KLICKA FÖR STÖRRE
Tillvalslistan kan göras lång och det finns inte mindre än sex stycken stereopaket att välja mellan, CD-växlare och ett navigationssystem, samt två paket där radio och navigation är integrerat. Xenonljus med kurvfunktion är välkommet, och den som behöver dra ibland har möjlighet att välja till dragkrok (dold). Taklucka i glas kan väljas till, liksom interface till mobiltelefon och mp3-spelare.
Första provkörningstillfället får vi i början på april och då återkommer vi förstås med en rapport, både i tidningen och här på sajten. Pressbilarna för test i Sverige kommer i maj, och samma månad ska de första bilarna levereras till sina svenska kunder. Något svenskt pris är inte klart ännu.
Ska GTI upplevas som så mycket bättre än föregångaren, på samma sätt som den gamla Golf V framstår i jämförelse med nya Golf VI? Snart vet vi!
För de av er som vill fördjupa sig i alla detaljer har vi lagt upp Volkswagens egen presentation av Golf GTI, som pdf-fil – KLICKA HÄR! Men det är en tung rackare, nära 6 MB. Har ni bandbredd är det bara att köra på – materialet är riktigt snyggt!















