Hoppa till innehåll

BILPLOCK: Karmann-kris, Schumacher-slott och inget Volvo-lån

Karmann ansöker om konkursskydd. Schumacher shoppar slott på Sicilien. Ny designchef till Mazda och ett litet smakprov på nästa Chrysler 300 C. Dessutom har Volvo PV fått oväntade problem med sitt EIB-lån. Taklagspest i Osnabrück Karmann har ansökt om konkursskydd. En gång berömda för sin specialmodell på VW-platta – Karmann Ghia – har man sedan […]

Karmann ansöker om konkursskydd. Schumacher shoppar slott på Sicilien. Ny designchef till Mazda och ett litet smakprov på nästa Chrysler 300 C. Dessutom har Volvo PV fått oväntade problem med sitt EIB-lån.

Taklagspest i Osnabrück

BILPLOCK: Karmann-kris, Schumacher-slott och inget Volvo-lån

Karmann har ansökt om konkursskydd. En gång berömda för sin specialmodell på VW-platta – Karmann Ghia – har man sedan byggt cabrioleter åt Audi, Ford, Mercedes, Porsche, Renault och VW. I februari rullade den sista Audi A4 Cabriolet ur fabriken, i maj är det slut med Mercedes CLK Cabrio. Man har inte lyckats hitta någon ny stor uppdragsgivare.
Företaget säger sig vara "i praktiken skuldfria". Man hoppas nu på en rekonstruktion där antalet anställda minskas från dagens 3.470 till drygt 2.000. Karmann ska då bli en renodlad underleverantör av taksystem – samt bygga egna bilmodeller.

Schumacher köper slott

BILPLOCK: Karmann-kris, Schumacher-slott och inget Volvo-lån

En grupp tyska affärsmän med den flerfaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher är mycket nära att köpa den historiska tonfiskhamnen Capo Passero och slottet Tafuri på Siciliens sydöstra kust.
Tonfiskhamnen i Capo Passero anses vara en av världens äldsta, byggd i slutet av 800-talet och en av de viktigaste tack vare sitt läge. Slottet Tarufi ligger på en ö utanför och byggdes på 1930-talet. Enligt tidningen "La Sicilia" ska fastigheterna användas för turism. Andra rykten på ön säger att Schumacher ska ha det alldeles själv.

Mazdas nye designchef

BILPLOCK: Karmann-kris, Schumacher-slott och inget Volvo-lån

Ikuo Maeda blir ny designchef för Mazda Motor Corporation från 1 april. Han ersätter då holländaren Laurens van den Acker.
49-årige Maeda började 1982 som designer hos Mazda. Han har bland annat arbetat vid Mazdas amerikanska designstudio och ett par år vid Fords designstudio i Detroit. När han återvände till Mazda i Hiroshima år 2001 blev han chefdesigner med ansvar för nya Mazda RX-8. Hans senaste skapelse är nya Mazda 2.
Maedas är mycket intresserad av motorsport och tävlar aktivt i standardbilsracing hemma i Japan.

Litet smakprov på nästa Chrysler 300 C

När Chryslers försäljningschef Jim Press presenterade nya Jeep Grand Cherokee 2011 på New York salongen visade han helt hastigt en extra bild. Men det var inte någon Jeep, utan att ett smakprov på nästa generation Chrysler 300 C.
Nuvarande 300 C har varit en stor försäljningsframgång för Chrysler och konceptbilen 200 C visar att det finns goda ideer att förvalta. Interiörbilden på 300 C är ännu ett exempel på ett fall framåt, om nu Chrysler får möjlighet att förverkliga sina nya modeller.

Volvos IEB-lån är stoppat
Tidigare har vi rapporterat om att Volvo ansökt och fått ett lån från Europeiska Investeringsbanken, IEB, på fem miljarder kronor. Men de uppgifterna var förhastade, visar det sig.
Enligt uppgifter som nyhetskanalen Ekot tagit del av har förhandlingarna mellan regerings representant för lånegarantierna, Riksgälden, och Volvo Personvagnar hamnat i ett låst läge. Båda parterna är förtegna om vilka problem som uppstått men enligt Riksgäldens taleskvinna Marja Lång är situationen enkel: "Antingen accepterar Ford och Volvo vårt förslag eller så blir det ingen garanti, eller så ändrar regeringen de villkor som vi ska förhandla."

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.